Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ny medlem :D
Har för 3 veckor sedan köpt en V70 Classic 170 manuell med bara 4600mil på mätaren (1 ägare)
Har precis fått ett knackande ljud från motorn vid tomgångskörning (varm eller kall motor spelar ingen roll)
Ljudet försvinner när jag frikopplar. Ljudet kan också förändras om jag frikopplar ett par gånger.
Jag har inte hört något knackande när jag kör bilen. Kan det vara urtrampningslager eller svänghjul som spökar.
Jag 2 månaders garanti kvar.... Någon som vet var det kan vara?
Har kör en längre sträcka med bilen nu. Bilen går inte ryckigt, koppling/växellåda känns bra och inga missljud men
så fort jag stannar bilen och lägger i friläget och släpper frikopplingen så kommer knackandet.
Frikopplar jag ett par gånger så låter mer? Har haft en V50 2,4 2004 och en V70 2,4 170 2005 båda med 10000mil+
på mätaren men aldrig hört något liknande.
Är det ingen som känns vid problemet???
Cruiser skrev:Hej,

Ny medlem :D
Har för 3 veckor sedan köpt en V70 Classic 170 manuell med bara 4600mil på mätaren (1 ägare)
Har precis fått ett knackande ljud från motorn vid tomgångskörning (varm eller kall motor spelar ingen roll)
Ljudet försvinner när jag frikopplar. Ljudet kan också förändras om jag frikopplar ett par gånger.
Jag har inte hört något knackande när jag kör bilen. Kan det vara urtrampningslager eller svänghjul som spökar.
Jag 2 månaders garanti kvar.... Någon som vet var det kan vara?
Hade samma symtom som du har på en s60 2004 och då var det svänghjulet.
Var på Volvo verkstan i morse. Bilen knackade när jag parkerade utanför verkstan.
När teknikern startade motorn var den tyst, inte ett enda missljud ??:-/
Vi tog en runda med bilen och den gick som en dröm. Startade om den ett par
gånger. Inte ett minsta missljud. Tekniken sa -kom tillbaka när den knackar igen :lol:
Provade bilen nu på kvällen igen och samma jävla knackande på tomgång.
Ska testa verkstan imorgon igen..
Volvo verkstan säger att ljudet är normalt för denna modellen. Det är frikoppling/lameller som låter.
Det är därför ljudet försvinner när man frikopplar. Inget att bry sig om säger de... Jag har inte köpt bilen hos Volvo handlaren utan hos en VW-handlare.
Vad ska man tro?

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]