Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Det är samma. Och du behöver inte känna dig stressad :-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Den kanske har finputsats lite och blivit bra, en vän till mig som inte är bilintresserad hade generation 4 innan, han märkte skillnaden när han provkörde en ny XC60 my13, den släppte när det var lite blött i en korsning. Men det kanske bättrar sig när My13 bilarna med awd kommer in på service då kanske dom kan uppdatera någon mjukvara så den går bättre. :)
Användarvisningsbild
av hakank
Vet inte hur det är med uppgraderingar på MY-13. Men på MY-14 så kom det en ny pump och ny mjukvara.
av Exquattro
Jag kan intyga att MY13 inte är den mest attraktiva årgången när det gäller detta. Jag bryr mej dock inte om det eftersom jag planerar att byta i vinter, bara lite synd att nya D4 inte finns med AWD men jag tror att jag struntar i det nu. Nyttan är ju, till skillnad från Quattron, i stort sett bara att komma iväg lite snabbare i halkan. Kanske har den uteblivna vintern bidragit till beslutet men det är inte värt den ökade notan och jag inbillar mej att den vanliga V60 har tillräckligt bra vägegenskaper för min del. Kanske lägger jag pengar på säkerhetssystemen istället som man kanske har mer nytta av.
Användarvisningsbild
av Skruffel
Exquattro skrev:Jag kan intyga att MY13 inte är den mest attraktiva årgången när det gäller detta. Jag bryr mej dock inte om det eftersom jag planerar att byta i vinter, bara lite synd att nya D4 inte finns med AWD men jag tror att jag struntar i det nu. Nyttan är ju, till skillnad från Quattron, i stort sett bara att komma iväg lite snabbare i halkan. Kanske har den uteblivna vintern bidragit till beslutet men det är inte värt den ökade notan och jag inbillar mej att den vanliga V60 har tillräckligt bra vägegenskaper för min del. Kanske lägger jag pengar på säkerhetssystemen istället som man kanske har mer nytta av.
Så länge du inte ska ut och köra i pisten, eller andra o-plogade gator så tycker jag att du resonerar helt rätt. Med bra däck och (för det rådande väglaget) passande körstil så "räcker" FWD gott och väl. Vet inte riktigt vart du bor, men i b.la. Stockholm så brukar (ta i trä...) det inte vara något problem med framkomligheten. Satsa på säkerhetssystemen och allt extra lull-lull man kan välja till, och känn dig nöjd med ditt val! :-)-)
Användarvisningsbild
av torwald
Exquattro skrev:Jag kan intyga att MY13 inte är den mest attraktiva årgången när det gäller detta. Jag bryr mej dock inte om det eftersom jag planerar att byta i vinter, bara lite synd att nya D4 inte finns med AWD men jag tror att jag struntar i det nu. Nyttan är ju, till skillnad från Quattron, i stort sett bara att komma iväg lite snabbare i halkan. Kanske har den uteblivna vintern bidragit till beslutet men det är inte värt den ökade notan och jag inbillar mej att den vanliga V60 har tillräckligt bra vägegenskaper för min del. Kanske lägger jag pengar på säkerhetssystemen istället som man kanske har mer nytta av.
Jag hade normalt resonerat som du. Nu har dock Volvo en kampanj på där tilläget på AWD OCH automat är 4900kr. Jag vill gärna ha AWD då det är bra i fjällen och på skogsvägar... i synnerhet snögia sådana. Så för detta priset känns det nästan som ett måste om den fungerar (vilket den ändå verkar göra på MY15)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Byggde en XC60 VEA automat och en med d4 awd automat och det var 0kr i priskillnad. ?:-/
av Exquattro
Prissättningen verkar lite konstig. V60D4AWD med 4900 påslag för AWD o Automat. Jämfört med vad? Det finns ju ingen modell utan detta som motsvarar, eller är det jämfört med VEA? Det kan väl inte stämma heller?
Användarvisningsbild
av torwald
Exquattro skrev:Prissättningen verkar lite konstig. V60D4AWD med 4900 påslag för AWD o Automat. Jämfört med vad? Det finns ju ingen modell utan detta som motsvarar, eller är det jämfört med VEA? Det kan väl inte stämma heller?
Det är jämfört med en D4 VEA Manuell.
Simonhalmstad skrev:Byggde en XC60 VEA automat och en med d4 awd automat och det var 0kr i priskillnad. ?:-/
Jag tror du måste välja erbjudanden. Har byggt ett par gånger då rabatten inte kommer med. En D4 AWD aut. skall vara billigare än en D4 aut. (VEA). Jag pratar dock om V60. Ser att du byggde en XC60. Prispåslaget för aut. och AWD på den är 9.000kr styck om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nu ser jag, en V60 D4 Automat Business Momentum kostar 332 tkr. Men väljer man AWD så är den 15 tkr billigare, den kostar 317.
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]