Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoNisse
Fick lite problem med luftförvärmningen på min Volvo 940 med B230FB motor.

Märkte att luftfilterhuset var så het att man inte kunde hålla handen på den, och luftslangen till motorn blev mjuk, även LMM blev stekhet, och omgivande plastdetaljer blev mjuka, bla röret till spolarburken.

Det verkar som om termostaten i luftförvärmningen fastnat på varmt läge.

Det jag nu undrar är om luftförvärmningen måste finnas där, vad säger bilprovningen ?
Hur påverkar det motorns funktion ?

Vet att bilprovningen är noga med förvärmningsplåtar, om en skruv saknas så blir det ombesiktning.

/VolvoNisse
av Rådlös
Luftförvärmningen finns nog inte bara för skoj skull. Den har en uppgift. Hur stor den är kanske är svårare att säga. Antag att du kopplar bort den nu inför sommaren när det ändå är varmt, men inför besiktning och framförallt den kommande vintern bör du se till att den fungerar.
För ditt eget intresse kan du föra statistik på bränsleförbrukningen med och utan luftförvärmningen. Bara som en mätövning för att se om det gör någon skillnad.
av VolvoNisse
Tackar för svaren.

Finns termostaten i luftförvärmningen som reservdel ?

Knackade på den och det verkade som den släppte, lät motorn gå utan slangen och kände att det drog in luft där slangen ska sitta, kopplade in slangen igen och lät den gå en stund tills slangen blev varm, kopplade sen ur den igen och kände att det drog mindre, så den verkar fungera för tillfället, men bör åtgärdas då det är något som kärvar.

Men på sommaren går det nog att köra utan förvärmning, så jag kopplar bort den tills vidare.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]