Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Nu har jag stött på mitt första riktiga problem med R:en jag just köpt. Jag startade bilen som vanligt och la i backen, varpå bilen nästan dog, shit tänkte jag och la i neutralen. Då gick den som vanligt. Okej, la i Driven, samma fenomen. Bilen nästan dog. Neutral igen med lite gas, gick som vanligt.

Slog av bilen och startade den igen. I med Reverse, gick bättre men den velade lite mellan normalt och 5-600 varv. Dog nästan igen efter en liten stund. Men så fort jag gav lite gas gick den som vanligt.

Kan även tillägga att bilen startar efter typ två sekunder varje gång jag startar den. Alltså <relativt> segstartad.

Förra ägaren har bytt fördelarlock och rotor. Inte tändkablarna dock. (Ska byta kablar oavsett)

(När detta hände var det 17 grader varmt och soligt.)

Detta har aldrig hänt förut!!

Tips & Råd mottages tacksamt!

----------------------

Uppdatering.

Nu är det bytt:

-Tändkablar

-Rotor

(-Termostat)

-Tempgivare

-Rengjort spjällhuset

Men problemet kvarstår, om än det händer mer sällan. Bilen går mycket bättre sedan jag bytte tempsensor, men som sagt felet kvarstår.

Vad kan det vara? Tändstift? Tändspolen?
Jag tror mig komma ihåg att jag hade ett liknande fenomen på min bil. Jag har också automatlåda, och ibland när jag la in drive och reverse så sjönk motorvarvet något hemskt och ibland dog den också. Det jag nu har gjort är att jag rensat vevhusventilationen och bytt ut någon trasig vacuumslang.
Efter det tycker jag problemet har försvunnit helt.

Så jag tycker du kan kolla över att alla vacuumslangar är i bra skick!
Lucif3r skrev:Har du bytt fördelare? När en bil går knasigt mest när det är fuktigt ute så brukar fördelaren vara en stark kandidat.
Jajjemän, fördelare och rotor är bytt. :)

Har rengjort tomgångsmotorn idag och jag kan ju direkt säga att ren var den ju inte. :) Men efter jag rengjort den blev det ingen skillnad.

Efteråt drog jag kontakten till LMM och då hände absolut ingenting. Ingen skillnad alls, så jag anslöt den igen och väntade 5 sekunder. Sedan drog jag den igen, och då dog bilen efter 3 sekunder ca eftersom tomgången gick åt skogen.

Kortfattat; Ibland händer ingenting när jag drar kontakten till LMM och ibland dör den.

Har sprayat kontakterna till LMM med 5-56 och även sökt efter kabelbrott/glapp, men kabeln i sig är intakt.

Kan det vara så att LMM är trasig, vilket jag antar? :P

Edit: Kan inte släcka lambdalampan som tändes när jag drog kontakten till LMM med mitt OBD II verktyg, så jag kopplade bort batteriet istället i 5 minuter, vilket inte hjälpte. Är det någon som kan tipsa om en kabel och program som passar en 850 -96 så man kan nolla, och hitta felkoder själv?

Mvh
Lucif3r skrev:Om det inte finns något fel så lyser ingen lampa när du kopplar in LMMen igen.
Lampan lyser hela tiden nu oavsett om LMM är inkopplad eller ej. :D Ska införskaffa en ny LMM och byta för att se om det hjälper med tomgången. Angående lampan så får jag ta och skaffa VOL-FCR och en OBD-kabel.

Funkar inte det att byta LMM får jag söka vidare.
andreasw skrev:Jag tror mig komma ihåg att jag hade ett liknande fenomen på min bil. Jag har också automatlåda, och ibland när jag la in drive och reverse så sjönk motorvarvet något hemskt och ibland dog den också. Det jag nu har gjort är att jag rensat vevhusventilationen och bytt ut någon trasig vacuumslang.
Efter det tycker jag problemet har försvunnit helt.

Så jag tycker du kan kolla över att alla vacuumslangar är i bra skick!
Vevhusventilationen är rengjord ganska nyligt :) Trasiga vakumslangar har jag inte kollat efter, får ta och göra det! :)
Waltazhaar skrev:Lampan lyser hela tiden nu oavsett om LMM är inkopplad eller ej. :D Ska införskaffa en ny LMM och byta för att se om det hjälper med tomgången. Angående lampan så får jag ta och skaffa VOL-FCR och en OBD-kabel.

Vad har du för motor? Har du en 10v(140hk) kan du bygga egen läsare för en 10a typ(3 kablar, en LED, ett motstånd, en tryckknapp).
Lucif3r skrev:
Waltazhaar skrev:Lampan lyser hela tiden nu oavsett om LMM är inkopplad eller ej. :D Ska införskaffa en ny LMM och byta för att se om det hjälper med tomgången. Angående lampan så får jag ta och skaffa VOL-FCR och en OBD-kabel.

Vad har du för motor? Har du en 10v(140hk) kan du bygga egen läsare för en 10a typ(3 kablar, en LED, ett motstånd, en tryckknapp).
Jag har en B5234T5 (20v 225 hk med overboost) :)

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]