Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, besiktade bilen en 740 TURBO -90, fick nerslag på avgasvärden som såg ut som följande, gränsvärden inom parantes. CO 0,1 (0,5) HC 195 (100) CO 2500 0,4 (0,3) Lambda 1,10 (0,96- 1,04). Har hål i avgasröret, borde väl förklara det höga lambdavärdet, men HC halten är det som bekymrar mig, vad beror det på? Ingen motorelektroniklampa lyser. Enligt lambdavärdet går den ju snålt, tror därför det är vevhusgaser som ställer till HC-halten. Någon som har någon ide vad problemet orsakas av?
Senast redigerad av 1 mange240, redigerad totalt 0 gånger.
Zeus skrev:Nu är jag ingen expert, men hur kan ett högt vevhustryck ge en förhöjd halt av oförbrända kolväte i avgaserna?
Är oljefällan full med skit så är ju risken stor att den trycker med olja med vevhusgaserna in i insuget.

Drar den någon olja?

Annars får man även högt HC om den går snålt eftersom den inte går helt rent då...
frasse4 skrev:
Zeus skrev:Nu är jag ingen expert, men hur kan ett högt vevhustryck ge en förhöjd halt av oförbrända kolväte i avgaserna?
Är oljefällan full med skit så är ju risken stor att den trycker med olja med vevhusgaserna in i insuget.

Drar den någon olja?

Annars får man även högt HC om den går snålt eftersom den inte går helt rent då...
Förbräns inte oljan i cylindern sen eller går den rätt igenom?

Har nämligen haft ett HC-värde kring 50-60 på senaste besiktningarna och vevhusventilation är nog igensatt. Där är en del oljeavlagringar i spjällhuset. Så det kanske har med varandra att göra?

Förlåt om jag kapade tråden lite..
frasse4 skrev:

Drar den någon olja?

Vevhusventilationen är ren, den trycker ur sig olja lite här och var, motorn har gått 45000+. Där sa du något, är någon skitlambdasond ditskarvad, kanske ska prova att få dit en bättre modell.
Zeus skrev:
frasse4 skrev:

Drar den någon olja?

Förbräns inte oljan i cylindern sen eller går den rätt igenom?

Har nämligen haft ett HC-värde kring 50-60 på senaste besiktningarna och vevhusventilation är nog igensatt. Där är en del oljeavlagringar i spjällhuset. Så det kanske har med varandra att göra?

Förlåt om jag kapade tråden lite..
På min är det så högt övertryck så jag misstänker att inte allt förbränns, men är osäker själv både på orsaker till det höga trycket och värdena.
En motor i gott skick kan inte ha högt tryck i vevhuset. Högt tryck blir det i väl slitna motorer där kompressionen läcker förbi slitna kolvringar. Däremot kan det bli problem om vevhusventilationen inte fungerar som den ska. Då kan det "pytsa ut" lite olja både här och där och då även "trycka bort" locket. Högt HC värde har oftast helt andra orsaker. T.ex. gammal dålig motorolja, fel på termostat eller temp.givare som gör att motorn går "fett så det "spär ut" motoroljan med bensin som då sugs in i insuget genom vevhusventilationen. Hål i avgassystemet efter katen gör att Lambdavärdet blir högre eftersom det sugs in friskluft i "läckorna" och "spär ut" avgaserna. I och med att CO värdet på tomgång är Ok fungerar ju Lambdasonden som den ska. Så "gå igenom" vevhusventilationen ordentligt igen, byt olja och filter och fixa avgasröret så ska det nog fungera. Sedan kan du ha en sliten turbo,kanske, som kan "pytsa" lite olja in in insugsluften. Turbomotorer är inte min starkast sida, så jag kan kanske "blanda ihop" lite. Men i "princip" så fungerar det som jag skrivit.

Mvh
Lennart
Är nog en välanvänd motor detta, så ett kompprov kanske vore klokt att börja med. Olja och filter är nytt 5-40 helsyntet. De låter inte som att den går rent på tomgång, har egentligen lambdasonden så stor betydelse på tomgång? Den börjar väl först fungera när bilen är riktigt genomvarm, sen var ju faktiskt co 2500 också för hög. Avgasröret ska jag svetsa upp givetvis före nästa försök men tror inte de kommer räcka, med den åtgärden. Tack för alla svar.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]