Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Efter att ha haft loss ett däck för att fixa en punktering så hade jag lite för bråttom när jag skruvade dit det -- och glömde kvar låshylsan på låsskruven när jag åkte iväg för att fylla däcket.

Låshylsan var inte kvar när jag kom fram till macken.

Det ledde till besöket på Bilia för att få bort dem. När snön sedan smälte låg låshylsan tre meter från där bilen stått -- men det hade inte gått att hitta den i snön.

Så nu har jag lyckats med att dra sönder låshylsor, slarva bort låshylsor och glömma kvar låshylsan på bilen. Hädanefter tänkte jag låta bli att använda låshylsa för att se hur det fungerar. :oops:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:I min bil finns det en lite urgröpning i cellplasten som hjulverktygen ligger i, under golvet i bagagerummet, där hjulnyckeln får plats och sitter kvar. Så man vet var man har den, om man nu vill använda den.
Exakt, det är ju superbra att den är på rätt ställe så tjuven som ska stjäla fälgarna hittar den snabbt :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror nog att det tillhör ovanligheterna att tjuven först gör inbrott i bilen så larmet tjuter, för att sedan i lugn och ro montera bort hjulen. :D :-)-)
av Stigrolf
Hej.
Jag kör bärgningsbil och får ofta frågan om just vi har öppnare för fälglås. Det finns "universal" men vi har köpt extra och har kvar från gamla bilar. Volvo ska kunna beställa en ny nyckel till dig, men du får nog åka in till en handlare och Bevisa att det är du som äger bilen. Det skulle vara alldeles för lätt att stjäla fälgar annars. " hej, jag behöver en fälgnyckel till fälglås 24. Ja här har du..."
Men det finns ett 20 tal olika nycklar.
Åk till en Volvo handlare där de finns Volvo original verkstad, "bevisa" att bilen är din och be dom ta hem en ny nyckel.
Användarvisningsbild
av Funk
Åk till en Volvo handlare där de finns Volvo original verkstad, "bevisa" att bilen är din och be dom ta hem en ny nyckel.
På de gamla versionerna /McGard som tillverkare) kunde man beställa nycklar, men bara om man hade koden som följde med. Volvo noterade inte denna så det funkar inte.
Till den nyare finns inga lösa nycklar, så det går inte det heller.

Men med lite tur har verkstaden en mastersats och kan lossa dom som sitter där och man kan då köpa en ny komplett sats.

/Thomas
Användarvisningsbild
av kulan
Problemet löst Auoto Tools i Nacka har ett riktigt bra verktyg. Tog inte mer än 15 min. Att ta bort 4 " låsbultar". "Min" Volvohandlare vänliga nog att köpa detta verktyg. Aldrig mer " låsbultar"!
Användarvisningsbild
av Funk
kulan skrev:Problemet löst Auoto Tools i Nacka har ett riktigt bra verktyg. Tog inte mer än 15 min. Att ta bort 4 " låsbultar". "Min" Volvohandlare vänliga nog att köpa detta verktyg. Aldrig mer " låsbultar"!
Jag förstår hur du känner, men samtidigt är det ju bara att hålla reda på nyckeln så uppstår inte problemet. Och uppstår problemet (med den nya bulttypen du hade) så är det ju som du nu vet relativt enkel att på en verkstad att få bort dem, inget svetsande och så. Jag gissar att man hade det skärande verktyget som är framtaget för just dom bultarna..

/Thomas

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du […]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]