Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
Idag rullade det in en 960 1992 på min gård :D
Fick den mot en symbolisk summa!Många av mina vänner vet att en äldre Volvo kan få bra vård på sin ålders höst här :-)-)

Det enda felet är att den tappat kompressionen på 4ans cylinder. Bilen går att köra men går lite vibrerande för obalansen i 4 ans cylinder.
Vet inte om det är in eller ut som inte tätar? Men upptäcker att det är 24 ventiler i motorn :shock:

Känns fel att skrota en sån fin direktionsvagn för en eller två ventiler. Den har gått i ett statligt bolag i Stockholm som ny.

Samtidigt så ramlade bilen in hos mig istället för skroten och jag har en massa andra projekt som jag vill lägga tid och energi på. Ni som kanske har erfarenhet av dessa 6 cyl bilar kanske kan ge mig ett råd om vad som kan ha hänt? Har ventiler/ventilen fastnat i öppet läge och kanske går att trycka/dra in igen? Kan man på ett enkelt sätt lura felet?

Känner ingen lust att plöja ner 10.000kr eller mer för att lossa toppen och renovera denna.
Kan jag få några bra tips om hur jag ska närma mig problemet? Kan med lite vägledning kanske ringa in felet till att börja med :???:
av rid54
Ursäkta frågan, men är det säkert att kompressionen är borta? Jag hade en just sådan som gick bara på 5 och det var en tändspole.

Om ventil(er) skulle ha "fastnat" borde det väl nästan gå att fastställa genom att mäta ventilspelet. De torde ju inte fastna i fullt öppet läge, för då skulle det ta i när kolven är uppe. På en engelsk sida läste jag något om att några minuters körning på 4000 - 4500 rpm (inte högsta växeln om du tänkte ha körkortet kvar) kan vara "bra för ventilerna", men det är inget jag kan styrka vetenskapligt.
av P165B
Alla frågor är bra frågor :)

Då bilen rullat in hos mig igår så har jag bara de uppgifter som förre ägaren lämnat tills jag själv förvissat mig om läget förhoppningsvis med bra ledtrådar från forumet ;-//

Förre ägaren påstod att kompressionen var borta på 4ans cyl. Han trodde också att det var den elektroniska manicken som sitter under skyddsplåten för varje cyl som lagt av. Jag ska själv ta komp-prov så får jag se hur set ser ut bara för att förvissa mig om detta. Förre ägaren hade fått kostnadsförslag av en välkänd och duktig verkstad på ca 7000kr svart (utan kvitto) för att fixa felet med ventilen.

Hur kollar jag om en av de sex elektroniska manickerna.. tändspolen? fungerar?

Ja jag kan nog hålla med den engelska sidan. Mitt första försök vara att varva upp motorn till de varv du beskriver en kort stund för att se om det gick att knuffa in ventilen igen av trycket i cyl. Men det lyckades inte då. Men ventilerna mår nog bra av att få jobba under lite hårdare belastning ibland.

Återkommer med rapport om kompressionen vol:-)
Användarvisningsbild
av Maxwell
Du bör ha en tändspole som du vet fungerar att prova med. Läser man på diverse forum så står det att den spole som är trasig ska bli extra varm, men det är riktigt svårt att avgöra om hela motorn är genomvarm. Ta kompprov först, och felsök sedan vidare. Kompet blir ju inte dåligt av att en tändspole lagt av, däremot om ett tändstift sitter alldeles för löst.
av Pxu
Om den inte går på alla 6 utan bara 5, och du känner vibrationer så finns det nog komp :)
Jag skulle då gissa på en tändmodul, sitter 2st på insuget. Den främre modulen betjänar de bakre spolarna och tvärtom.
Jag har bytt en 5-6st moduler på 2st 960 under ca 10 år.

Kolla först vilken cyl som inte går, genom att rycka en spridarkabel i taget.
av P165B
Har haft lite annat pyssel med andra Volvo ett tag så 960 har fått stå parkerad en vecka. Då den nu är avställd förhoppningsvis tillfälligt :wink: så tänkte jag låna däck o fälgar i sommar till den svarta 745 an. Men sån otur som jag har så vill 960 INTE starta alls nu efter att den stått en vecka! Urk (S) Ska jag tvingas dra fram bilen med traktorn? Så förnedrande för bilen :???: Jag gillar verkligen denna fina lyx-Volvo ;;-O

Den snurrar på som attan med startmotorn och motorn vill inte tända. Låter som en eller två cyl puffar men det räcker inte för att den ska gå utan startmotorns hjälp. Min första tanke är bensinen. Men förra ägaren var noga med att understryka att det var full tank i bilen. Mätaren visar ca 3/4. Jag hör pumpen surra och stanna när trycket är uppe innan start. Bilen stod med larmet aktiverat när jag var borta. Jag trodde att startspärren slagit till. Men har testat att återställa på den hemliga knappen utan framgångar att få igång motorn.

När jag får inspiration och tid så ska jag testa med startgas.
Skulle som ni påpekat så skulle jag haft tillgång till fungerande transistorer/tändspolar.
Ska spana efter lite bra att ha grejer även till denna motor :roll:
av Eirike93
Kolla jordflätan under insuget, den var fel på min, orsakade inte att den gick ojämnt, utan den var antingen död eller levande - men värt ett försök.w
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]