Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har även börjat snegla på 3,2 bensinaren, verkar vara 2008 års modell.
Man får en för ca 160K, det är ca 80K mindre än en vettig 2010-2011 D5, fast med samma mil runt 10K

Jag kör ca 1500 om året och har nog bilen 4-5 år.
Känns som att totalägandet kommer blir billigare med bensinaren om man kör den på litern?
Jag rullar 8 mil motorväg per dag.

Eftersom jag går in med ca 70K och lånar resten så blir det en del mer ränta om man väljer dieseln.
Dock kommer den nog hålla värdet bättre men frågan är vad som är bäst ?

Lite input.
CaptainOats

Om du börjat snegla på bensinaren 3,2 6 cyl.

Provkör en T6 6cyl innan du gör köpet.

Skriv gärna hur du tyckte den var att köra.
I mitt tycke helt underbar att köra.

Har åkt båda (3,2 och T6)
Troligen samma förbrukning men så mycket piggare i T6 version.

Funderar du på diesel håller jag med dubbel turbo motorn med 215 hk går tystare.
Har åkt den med.

Lycka till med köpet.
Följer tråden och ser vad du väljer.

Med vänlig hälsning,
Andis
Den 6-cylindriga 3,2an får man nog anstränga sig att den ska gå på 1 liter milen i en xc70, skulle gissa på att den oftast ligger på runt 1,2 - 1,3 blandad körning. :)
T6, har bara skräck i mitt huvud pga s80 och xc90 med lådras osv, kanske är bättre i nya ?
Jag gillat motorn i v70n jag lånat nu så en diesel är ganska trevligt.

Att det lutar åt en nyare är också att jag tycker den nya ratten ser mycket trevligare ut, småsaker men ändå sådant som spelar roll.
Billetandet tar upp min hjärna till 95 procent dygnet runt.
Vill köpa något och slappna av, men är också pedant och putstokig så skicket måste vara bra samt att jag vill köpa hos volvohandlare så man får den längre garantin hos volvia.
3.2 går verkligen silkeslent! Folk är livrädda för bensinmotorer och därför skulle jag se den som ett rent kap!

Nackdelen är att den dricker en del bensin givetvis, men vid motorvägskörning undrar jag om du får så stor skillnad mot en D5 (205hk). De nyare D5 (t.ex om du beställer en ny) är snålare. Provkör en 3.2 så tror jag du kommer gilla den! :D

Vad det gäller T6 awd (285hk-304 beroende på årsmodell) så kan du vara hur lugn som helst. Volvos bästa motor och lådan är 6-stegad så inget alls gemensamt med den gamla! :)
XC90_Executive skrev:3.2 går verkligen silkeslent! Folk är livrädda för bensinmotorer och därför skulle jag se den som ett rent kap!

Nackdelen är att den dricker en del bensin givetvis, men vid motorvägskörning undrar jag om du får så stor skillnad mot en D5 (205hk). De nyare D5 (t.ex om du beställer en ny) är snålare. Provkör en 3.2 så tror jag du kommer gilla den! :D

Vad det gäller T6 awd (285hk-304 beroende på årsmodell) så kan du vara hur lugn som helst. Volvos bästa motor och lådan är 6-stegad så inget alls gemensamt med den gamla! :)
Hade en 530 med bmws raka sexa 231 hk och den gick verkligen som en dröm.
Lugn körning 0,8 ca mer ös lätt 1,2

Blandad runt Litern, rätt ok tycker jag.
Sen är ju dieselmotorer dyrare att serva och laga med dess känsliga delar, spridare osv.

Någon som vet om man kan sätta in den nya ratten i en 08 ?
Jag hoppar in i diskussionen och slår ett slag för 3,2 motorn jag med. Har genom Hertz hyrt XC70 3,2 -08 vid tre olika tillfällen, och går i god ton för att motorn är fenomenal - tyst, stark och riktigt trevlig. Bilen blir till ett riktigt landsvägslok! Med en adaptiv farthållare (och annat tekniskt lull-lull, om man gillar sånt) på det så kommer du aldrig behöva byta bil igen.

Det enda "problemet" är nog bensinförbrukningen. Jag körde automatlådor vid alla tre tillfällen, och snittade 1,1 - 1,2 ungefär. Detta i hög landsvägsfart (130+) och lite stadskörning. Kör man i en "vettig" hastighet på motorvägen så kanske siffrorna blir lite mer positiva...

Förutsatt att man kan leva med detta, så tycker jag att det är ett kap! I och med att bilarna är såpass mycket billigare (som du själv skriver) med 3,2 motorerna så får du ju ganska mycket bensinpengar för mellanskillnaden - plus (om jag inte missminner mig) även en lägre fordonsskatt. :)
Har som ni skriver läst om ras på d5 pga icke befintligt skydd mellan remmarna, känns mindre kul om det skulle inträffa.
Jag kör rätt lugnt, myser ofta i 110 på motorvägen, i unga dagar var det 130-140 men det är bara stressande att köra så tycker jag nu.

Kamkedja är en fördel också, skatten är en tusing billigare per år än dieseln.

Vill ha dieselvärmare vilket många har men inte sett någon bensinare med värmare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]