Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är väl ganska lost inom bilar och att skruva bil så sett och ska försöka förklara så ni förstår. :-)

Bilen är en V70 awd från 98 med 193hk, går för övrigt bra och fint men en sak stör mig..

I 80km/h på femman kommer det ett slags durande monotomt ljud ifrån mitten av bilen.
Växellådan? Själva drivstången/kardan lr vad dreten kallas? Den långa under bilen iaf, och sitter inte den dära sviskokopplingen på den stången?

Växlar man ner till fyran så mer eller mindre försvinner det där monotoma ljudet.. Lägger i femman och det brummar/durar.

I 130-140km/h och övre hastigheter så kommer det brummande ljudet igen fast mycket högre då och liksom hela bilen vibrerar underifrån lr hur man ska säga, man får lite känslan att hela underredet kommer lossna..

Har ni en vild gissning?.
ketto skrev:Inte ovanligt att stödlagret ger upp. Sitter bakom plåten under bilen mitti.
Precis vid knutarna!

En liten update, bilen "durar" och känns som underredet ska rasa samman som sagt vid 140km/h och uppåt, även på fyrans växel och inte bara på femmans växel. Även ljudet i kupén blir ju för jävla högt i den hastigheten.

Om det är stödlagret så blir det en dyr historia då den grejen är lite svårt och hitta lös?! Hittade någon USA-sida då den delen inte verkar finnas i sverige?

Enligt annat googlade och info från detta forum så kunde man ta bort kardanstången och därmed blir bilen en vanlig simpel framhjulsdrift?!
Men då kommer korkade frågan, det lär ju bli världens gap/hålrum under bilen om man tar bort kardanstången?
Funkar det verkligen och köra så och besikta idag utan problem?

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]