Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

daSea skrev:
Variosboy skrev:Och vem fan åker runt och mäter bromsskivornas storlek?
Nej, just det, ingen..

Och byter man vill prylar som finns original på likadan bil så kommer ingen att märka det..
Vilken modell av V70II hittar du som har 336mm original? Alla T6 och D5 har ju 316mm varianten. De andra motoralternativen ännu mindre...
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Det var ett felaktigt antagande från min sida. Uppfattade första inlägget så av någon outgrundlig anledning.

Hur som haver, faktum kvarstår att ingen kommer att bry sig eller märka det om det görs på rätt sätt!
apersson850 skrev:Kanske det. Det är kanske bara när polisskolan är ute med sina adepter som alla fel ska hittas, vare sig de finns eller ej.
Är bilen helt original i öveigt så är det nog ingen som ens tänker på bromsarna.

Då är bländande xenonlampor värre eller tonade framrutor.
Det har inget med frågan i den här tråden att göra, men jag har varit med om när min far blev hejdad av polisskolan längs vägen. Efter en god stunds rotande, grävande, blängande och mätande på bilen rapporterade adepterna att de inte kunde hitta något fel på bilen. Utbildningsbefälet fnös och sa "Det finns fel på alla bilar. Leta tills ni hittar det."

Det hörde till saken att min far var på väg hem från bilfirman med nyköpt bil. Den hade hunnit rulla tre mil... Men fel skulle hittas. De hade garanterat hittat en annorlunda bromsskiva, om det funnits någon. De lyckades faktiskt få ihop en annorlunda slaglängd på bromsarmen på ett hjul på min fars bil, så de fick ihop sitt "fel" till sist ändå.

Nu råkar man ju inte ut för sånt ofta, så jag sällar mig till kören som säger att det är bara att tuta på och byta bromsar enligt önskemål. Förmodligen kommer ingen att klaga, oavsett om det är olagligt eller ej.
Dock är jag nyfiken på anledningen. Stannar bilen inte kvickt nog med nuvarande bromsar, eller finns det en annan anledning till det önskade bytet?
JE Jr skrev:Bilnörden: På riktigt?? Låter väldigt otroligt. Jag har en tillbehörskatalog liggandes där man tipsar om det grillbytet...
Det beror mest på hur nitisk bilinspektören är, vi hade en väldigt nitisk sådan i Skaraborg. Tror han stod för majoriteten av alla ombesiktningar i Sverige. Sen bryr sig nog inte en tillbehör katalog om det. Pm mig om du vill ha hans namn, går säkert o googla det.
av s60r
Så byte till större bromsar kan vara trafikfarligt då?, det var det sämsta jag hört.. haha.
Varför byter man till större bromsar för då?..
Och jag kommer aldrig köpa mindre fälgar än 19".. Kör med 19" på vintern och 20" på sommaren.
Men skit i denna tråden då, och skriv inget mer ni som inte fattar ändå.. Tack för inget..
Och det finns visst V70 II med 336mm bara så ni vet, varför skulle det annars säljas sådan skivor? Beläggen är samma som till 316mm.
Det är ingen som har påstått att det är trafikfarligt. Bara att det inte är enligt reglementet, och därför olagligt. Att sedan risken att någon ska klaga tycks vara minimal är en annan sak.

Så är det någon som inte fattar något här är det du själv.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]