Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Iaf. Har fixat med lite bromsar. Smakprov än så länge.

Bild

4 st OK målade svarta. Valde svart för tycker inte vare sig gult eller rött etc nog gör sig så bra. Får isf bli ett färgbyte efter sommaren isf.

Har ett paket att hämta ut på Volvo i nästa vecka. Så hoppas man får lite gjort då iaf.
Volvo har inte fått in mina beställda saker ännu.. ajja.. Klarar mig om de dyker upp på fredag/lördag men hade varit skoj att skruva nu.

Fått lite gjort iaf.

Bild

Bytte slangarna till värmepaketet. Tog inte många minuter . Bara trycka in slangen och pressa ihop plasthylsan och sen dra ut. Lossade bara tryckröret mellan luftfiltret och kompressorhuset så kom man åt riktigt fint.

Bytt bromsar bak.
Vänster bak gick förövrigt riktigt smidigt.

Bild

När jag skulle på höger bak så vart sista utvägen att byta bromsröret över multilinkbakaxeln. Gick riktigt smidigt med att smäcka dit nya bromsrör och en slang i mellan hjulen. Slangen mellan axel och kaross lugnar jag mig lite med. Blir kanske till vintern.

Bild

Bild på min nödskarvade slang till värmepaketet.
Bromsoken bak ligger och skäms.

Bild

Riktigt dåligt vart de. Tror inte att de har varit underhållna de närmsta 5 åren med tanke på hur de såg ut.
Att fetta in de och tro att de ska funka är ju en bra lösning... Not.

Bild

Lite surt att skivorna blir lite rostbruna när det har regnat. Men efter att ha bromsat två gånger så är de som nya igen. Bra iofs för då vet man att det bromsar lite på alla hjul iaf.
Har bytt all bromsvätska på bilen förövrigt.

Hade bort trummor och backar bak för ett tag sedan. Tyckte att vänster bak rullade hemskt dåligt utan att ligga emot någon belastning. Kanske ett gånget lager? För höger rullade skitlätt. Men efter att ha hängt på backar, skivor, bromsar och däck så rullar de relativt lätt. Även att handbromsen inte var justerad. Vänsterbak är något fel med iaf. antagligen lite ytterst skev skiva eller ett gånget laget. Borde haft ett par extra ögon och öron som kan hjälpa mig med det.

Fick hjälp att balansera om mina hjul. 50 gram vart det som skiljde på ett däck. Fick bort en hel del vibrationer även då vi "fuskade" lite och satte någon extra vikt så att alla vikter hamnade bakom ekrarna som det ska vara istället för slagvikter.

Ska även lägga en beställning på följande
Under främre motorfäste
Undre mitten motorfäste
Övre främre motorfäste
Övre Inre motorfäste

Det undre vid Styrväxel vet jag inte redigt om jag byter. Få se.
Ska fundera lite på vad det blir för nya och vad i för material.

Är även på jakt efter ett par alu länkarmar så att man kan byta spindel när de går sönder och ha kvar ett par hårdare i subframen.

Letar febrilt efter en ny fungerande ABS box. Men folk har fel sort och på skroten så tror jag att de plockar de och ska ha hutlösa summor för de.

Så någon som har tips om var man kan hitta det jag söker får gärna skriva en rad.

Sen funderar jag på att bygga motor. Men mina kunskaper sviktar en hel del just där inom. Skulle vara guld om någon skulle vilja hjälpa en med det.

//Martin
Mycket roligt att höra. Det kommer en update den förste evt. Mitt bredband vill dock inte vara med nu då jag har förbrukat min datatrafik xD

Tja.

Eftersom mina bussningar i framvagnen är tokslut och till motorn så blir det att jaga reda på ett Par ALU länkarmar med löstagbar spindelled. Iaf

Vad ska man köra för val av bussningar i länkarmarna inre.?

Poly?, Delrin? Powerflex?

Mitt under motorföste (fram) är tokslut! vispar runt som en äggvisp.
Vad är valet här?
Bakre undre motorfästet ser okey ut. Men kan tagit skada av 33k mil xD

De två övre yttre och inre motorfästet så säger folk att man får ett ljud i torpeden som endel hatar och vissa gillar. (låter argt) Men kanske man ska ha något mjukare här för att motorn ska få röra på sig lite?

Någon vits med att byta till Delrin bussningar till subframen? Eller låta de vara eller svarva till något eget som passar?

Jag letar effekt framöver så tar gärna ett kliv mer än vad jag behöver just idag.
Bilen körs rätt så hårt och då vill man att de ska gå rakt fram och inte att hela bilen drar sig hit och dit och hela motorn rör på sig ett kvarts varv som det gör nu.
Tja.

Fått lite gjort i dagarna. Mitt internet har legat nere plus att Garaget laddar upp mina bilder men sen klagar på att uppladdningen misslyckades.. Skitsida :P

Bild
Nya oken på plats.

Bild
Delar på ett par gamla ok och hållare. Satt som berget.

Bild
Delat.

Bild
Var lite hungrig så beställde två pizzor för en tid sedan.

Bild
Vilken känsla.

Bild
Hade ingen tumstock i närheten men jag tycker de verkar större än de ska vara?

Bild
Tjocka och fina. Målade svarta dessutom.

Bild
Rent och snyggt.

Bild
Gammal org 280 skiva jämte.

Bild
Lite skillnad kanske.

Bild
Org grejor.

Bild
Nya byglar.

Bild
Bild
Skiljer lite i storlek och höjd.

Bild

Det gör sig mycket bra redan här!

Bild
Bild
Maffigt!

Bild
Bild
Lite text som vart märkt.

Bild

Inte så tosigt ändå Fyllde ut lite bättre.

Bild

Bild

Får nog säga att det gör sig mycket bra!

Upptäckte dock att jag har en sleten spindel i vänster länkarm. Hade varit nice om man kom över ett par i aluminium med utbytbar spindel istället.
Bild

Då vart de bara av med hjulet igen!

Bild

Dit med en ny länkarm. även då det tar emot att montera en vanlig istället för Alu som jag letar starkt efter!!

Bild
Kan nog använda alla mina länkarmar som sänke vid det här lagret. Känns ju som att man byter 2st per sida per säsong med en 850.

Bild

Testade förskoj skull att slänga på en "turbo" fälg på 302 skivorna. Gick inte redigt fritt från oket om man säger så :P

Bild

Efter att ha råstört mig på att bilen "vibrerar" och att jag fått för mig att vänster bak lager vart på G att gå så blev det att riva isär det.

Bild

Borta. Drog dock inte loss det med momentnyckeln. utan använde vanlig hylsa och förlängare i form av järnröret. Bara jag som fått för mig att man inte ska lossa saker med momentnycklar? 60-300Nm Vart la att ta i lite antar jag :P

Bild

Nya på plats.
Testade med nuvarande skivan och en gammal och bägge tyckte jag snurrade snett så att beläggen rörde på sig. Med det nya lagret så står beläggen still och skivan slår inte.
Dock så försvann inte alla mina vibrationer. Snart lämnar jag inte fulet på verkstad så de får hitta vad som är fel.
Har balanserat däcken två gånger. Kanske något att en fälg ser skev ut. Men jag har testat med 2 andra fälgar och jag tycker mig ha samma vibrationer i bilen ändå. Bromsar är ju bytta runt om. Skivor fram och skivorna bak snurrar ju rakt iaf. Har lagt stållinjal på de och de ser inte skeva ut häller.
Nya backar bak. Både spända och lossade så kan inte vara fel där.
Ny styrväxel och styrleder. Ny vänster länkarm.

Några tips på vad det kan vara? Knölar på däcken? Rekommenderat lufttryck på 17" med noname däck?

Bild

Iaf nu passerade bilen 33k. Så antar att den snart ska skrotas.. hehe.. En riktig skrothög med andra ord.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]