Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SvenniisS
hej, har införskaffat mig en a-traktor. Det är en 740 -88 och har haft problem med att den inte vill starta ibland och när man varvar upp så dör han när han kommer ner på tomgång igen. Tog bort fördelaren och upptäckte en jordkabel som var skavd så isolerade den lite snyggt med smältlim som en nödlösning :wink: efter det så gick han fint men nu har den dött igen, har nu bytt fördelaren och fortfarande inte ett liv. Jag har bytt relät på expansionskärlet för de va sönder; kollat pumpen och filtret, har både gnista och bensin i railen. Har även bytt styrboxen och boxen vid ratten och kollat alla säkringar/relä, även bytt (tror de är styrenheten) fram vid spolarvätskebehållaren. Kan tillägga att den går på startgas. tacksam för svar Mvh biltokig pajk :)
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Går den igång som vanligt efter att du startat med startgas? Då är bränslerelät en trolig felkälla.
Hade det bekymret på en 940 att pumpen under bilen inte surrade till när nyckeln vred till tändningsläge, men med startgas så gick den igång och gick sedan som normalt, där löste det sig med nytt bränslerelä.
Användarvisningsbild
av lennarte
SvenniisS skrev:Jag har bytt relät på expansionskärlet
Är du "hundra" på att detta relä är Ok? Det är detta relä som ger ström till spridarna. Spridarna "jordas" sedan genom styrboxen (när dom öppnar) och sedan vid jordkablarna på insugningsröret. Har du en -88B har du diagnostikbox och kan ta ut felkoder och även ett "testprogram" för bl.a spridarna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
SvenniisS skrev:A, vi tog spridrreläet från en fungerande bil och de är inte en 88 b :/
Har du kollat jordkablarna? Noga. Dom kan se hela ut och vara lösa i "pressningen".

Mvh
Lennart
Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Batterifråga?

cellerna syns inte genom plasten? Jag har ingen lu[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]