Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#857541
Hej!

244 GL från 1980. Jag bytte till sommarhjul men glömde dra fast bultarna på framhjulen. Jag drog fast de för hand och så väl jag kunde med spärrskaft medan bilen fortfarande var upphissad men glömde efterdra på marken. Resultatet var att när jag körde bilen senare så kändes den rätt skum (det är någon vecka sedan nu så jag minns inte). Jag hissade senare bilen på nytt, men jag hade hunnit köra en bit innan jag fattade det var bultarnas fel.

Nu så knakar det lite lagom när man gör större rattutslag, alltså när hjulen måste verkligen styra. Om jag styr lite försiktigt eller i gör stora utslag i låg fart går det bra, men när det är lite större påfrestningar (räcker med att svänga i en korsning i 20-25 km/h) så knarkar det och klonkar.

Vad kan ha gått sönder tror ni, mer kunniga? Eller kan det vara en justeringsfråga någonstans?
#857885
regeeN skrev:Hej!

244 GL från 1980. Jag bytte till sommarhjul men glömde dra fast bultarna på framhjulen. Jag drog fast de för hand och så väl jag kunde med spärrskaft medan bilen fortfarande var upphissad men glömde efterdra på marken. Resultatet var att när jag körde bilen senare så kändes den rätt skum (det är någon vecka sedan nu så jag minns inte). Jag hissade senare bilen på nytt, men jag hade hunnit köra en bit innan jag fattade det var bultarnas fel.

Nu så knakar det lite lagom när man gör större rattutslag, alltså när hjulen måste verkligen styra. Om jag styr lite försiktigt eller i gör stora utslag i låg fart går det bra, men när det är lite större påfrestningar (räcker med att svänga i en korsning i 20-25 km/h) så knarkar det och klonkar.

Vad kan ha gått sönder tror ni, mer kunniga? Eller kan det vara en justeringsfråga någonstans?
huuum ja skulle nog
kolla hjulmuttrarna gängan o konan på dem samt konan i fälgarna samt bultarna på navet.
det skulle kunna vara dåligt övre fjäderbenslager nedre spindelled dålig eller nån p ände som är dålig.
om det var jag så skulle jag kolla igenom hela framvagnen.

och det är inget bra alls att inte dra dit hjulen riktigt o fråga inte hur ja vet det.
#858670
Ja du... jag måste tyvärr medge jag har ingen aning hur jag skulle kunna diagnosticera hälften av vad du nämner. Jag har hissat bilen, lossat däcken och dragit de både noggrannare och hårdare. Så däcken sitter som de ska, åtminstone. Jag provade även "jucka" på däcket, trycka och dra åt olika håll men det glappar inte någonstans, om det säger dig någonting om något...?

Sen vet jag inte om det bara är fel på något eller om det är en gammal bil men hela körupplevelsen är att den inte vill framåt, lite att det känns som att den tappar fart snabbare än andra bilar. Jag har lekt med tanken att det kanske har med hjulinställning att göra...? Det skulle iallafall förklara den biten, men om det skulle kunna ha något att göra med slitskador vet jag inte, kanske så att mina klena mutterdragningar blev en utlösande faktor?
#858692
regeeN skrev:Ja du... jag måste tyvärr medge jag har ingen aning hur jag skulle kunna diagnosticera hälften av vad du nämner. Jag har hissat bilen, lossat däcken och dragit de både noggrannare och hårdare. Så däcken sitter som de ska, åtminstone. Jag provade även "jucka" på däcket, trycka och dra åt olika håll men det glappar inte någonstans, om det säger dig någonting om något...?

Sen vet jag inte om det bara är fel på något eller om det är en gammal bil men hela körupplevelsen är att den inte vill framåt, lite att det känns som att den tappar fart snabbare än andra bilar. Jag har lekt med tanken att det kanske har med hjulinställning att göra...? Det skulle iallafall förklara den biten, men om det skulle kunna ha något att göra med slitskador vet jag inte, kanske så att mina klena mutterdragningar blev en utlösande faktor?
var bilen verkligen bra innan du bytte hjulen?.
misstror dig inte för kännedom allt kan hända det har jag lärt mig.

gubbstrutt
#858693
gubbstrutt skrev:var bilen verkligen bra innan du lossa hjulen?.
misstror dig inte för kännedom allt kan hända det har jag lärt mig.

gubbstrutt
Verkligen bra minns jag inte, men däremot så började knakandet/klonkadet utan tvekan efter att jag lyckades att *inte* dra fast däcken :oops: Jag kan ju iallafall inte minnas att jag tyckt det var något fel.

Men men, det kanske är lika bra om någon som kan sin sak får titta på bilen istället. Iallafall så man vet vad som är fel.
#858694
regeeN skrev:
gubbstrutt skrev:var bilen verkligen bra innan du lossa hjulen?.
misstror dig inte för kännedom allt kan hända det har jag lärt mig.

gubbstrutt
Verkligen bra minns jag inte, men däremot så började knakandet/klonkadet utan tvekan efter att jag lyckades att *inte* dra fast däcken :oops: Jag kan ju iallafall inte minnas att jag tyckt det var något fel.

Men men, det kanske är lika bra om någon som kan sin sak får titta på bilen istället. Iallafall så man vet vad som är fel.
det skulle nog vara en god ide jag har en s70 som är för modärn för mig när det gäller meka så ja brukar göra det samma som du tänkte
å nu mer ä ja lat med.
det finns de som är bättre än jag här inne har jag sett jag är säker på att de kommer att sladda in o hjälpa till här.
gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
#858756
Det låter faktiskt som om framvagnsinställningen rubbats, av någon anledning. Om du inte är haj på just det, så kan det nog vara värt att ta fordonet till nån verkstad som kan hjulinställning. Beroende på hur man "hissar" bilen, så kan visst glapp maskeras av spänningar i leder etc; du kan ha en glapp spindelled eller liknande, eller att nån justering ändrats pga vibrationer när hjulet var löst. 200-seriens framvagn "stretar" rätt ordentligt vid skarpa svängar, så det blir en del krafter på hjulen.
#858938
huuum var har du satt domkraften när du hissa bilen?.
kan inte släppa detta riktigt.
en 240 från 80 är inte det känsligaste som rullar på 4 hjul direkt.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
#859004
rid54 skrev:Det låter faktiskt som om framvagnsinställningen rubbats, av någon anledning. Om du inte är haj på just det, så kan det nog vara värt att ta fordonet till nån verkstad som kan hjulinställning. Beroende på hur man "hissar" bilen, så kan visst glapp maskeras av spänningar i leder etc; du kan ha en glapp spindelled eller liknande, eller att nån justering ändrats pga vibrationer när hjulet var löst. 200-seriens framvagn "stretar" rätt ordentligt vid skarpa svängar, så det blir en del krafter på hjulen.
Är det någonting som löser sig av en hjulinställning eller är det något som har uppkommit på grund av felaktig hjulinställning? Det känns ju som det sistnämnda rent spontant, nog för att en hjulinställning kanske är aktuell hur som helst...
gubbstrutt skrev:huuum var har du satt domkraften när du hissa bilen?.
kan inte släppa detta riktigt.
en 240 från 80 är inte det känsligaste som rullar på 4 hjul direkt.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Minns inte hur det såg ut men på chassit antar jag det var, i mitten av bilens bredd s.a.s. Inte på sidan av bilen eller så. Och nä, känslig behöver den ju inte vara men tyvärr är väl ingen bil någon evighetsmaskin. Dessutom har jag som hyfsat nybliven körkortsinnehavare sladdat rätt friskt med den, ifall det är något som sliter...

handlar om att prioritera här i livet, vill […]

Kvalitetet på den jag monterade 2023 är[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.