Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drpeel
Jag har upplevt något skumt de senaste veckorna. Jag har en 850 GLT 96:a. Den har gått som tåget tidigare med fantastiska väghållningsegenskaper. Men sedan en tid tillbaka har det hänt något. Vid farter över 90 km/h så känns det som om bilen har dåligt med luft i däcken och drar åt olika håll och kompensation med ratten känns som om det blir värre, dvs ingen direkt känsla av kontroll med ratten. Har kollat luftryck och de är optimala. När jag drar på t ex vid start efter rödljus så känns det som om framdäcken wobblar fram och tillbaka, som om man skulle köra med lite luft i däcken i mycket spårig vägbana.

Jag kollade styrservooljan och det var i princip helt tomt, jag fyllde på och efter det känns det bättre. I startläge och man drar på så wobblar inte framdäcken längre (känslan av det). Jag testade även lite motorvägskörning och när man ligger i 90-110 så kan bilen kränga till lite men nu så har jag ändå kontroll över bilen via ratten.

Min teori är att det är taskiga stötdämpare som gör att bilen kränger till och det i kombination med dålig servo gjort känslan av instabilitet. Krängningshämmare är bytt i augisti 2006.

Långt flummigt inlägg, men är det någon som har liknande upplevelser. Jag hoppas ju att det är stötdämparna så det räcker att byta dem, men det kanske är allvarligare än så?
av martho
Min V70, 2.5 T -98 beter sig på precis samma sätt. Har servoolja inom rätt nivå. Bilen känns riktigt obehaglig att köra och spårar kraftigt när man t.ex. passerar vita linjer. Bilen är helt oberäknelig. Vågar inte köra fortare än 70 vid halt väglag då man upplever det som att man inte har kontroll.

Vrider man ratten ngt höger eller vänster känns det som bilen "låser/spårar" åt detta håll och vill ej gå tillbaks av sig själv när man släpper ratten.

Har också ett klonkande ljud vid ojämnheter i vägbanan, typ brunnslock.
av gunnar_hoj
klonket från dämpare kan vara att fjädrana ligger "snett" i sk hållaren.
av martho
Tror jag härlett klonket till det högra stabilisatorstaget till främre krängninshämmaren. Det klonkade när man gungade på bilen och det känns ett glapp när man rycker i staget. Kan detta påverka väghållningen så pass mkt? Skall byta o se om det hjälper både mot klonk och läskig väghållning......
av jbl
Dom är ju till för att förbättra just väghållningen. Men oavsett så har du ju ett glapp och behöver byta ut den.
av martho
Har nu bytt höger stabilisatorstag och klonket försvann. Nu är den tyst o fin. Däremot så drar den ganska kraftigt åt höger! Måste stabilisatorstagen bytas parvis?

Vill gärna veta detta innan man gör en 4-hjulsinställning för 1000:- som man sedan måste göra om.
av Frigge
martho skrev:Har nu bytt höger stabilisatorstag och klonket försvann. Nu är den tyst o fin. Däremot så drar den ganska kraftigt åt höger! Måste stabilisatorstagen bytas parvis?

Vill gärna veta detta innan man gör en 4-hjulsinställning för 1000:- som man sedan måste göra om.

Hjulinställningen påverkas inte av krängningshämmarstagen.
Dom behöver inte bytas parvis om det inte är fel på båda då förstås
Användarvisningsbild
av #27
Du behöver inte byta dom parvis.

Att de drar åt höger kan bero på många faktorer som annligande broms, slitna däck (kan se braut) men ett tips är att skifta höger till vänster och tvärt om och se om de blir bättre..
av martho
Problemet löst. 4-hjuls inställning gjord och den stod ganska fel (över 2 grader!!). Inte konstigt den kändes instabil att köra. Tack för all hjälp.

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]