Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Monterade på grenröret på min b230fk, fettade in gängorna o drog på alla 8 bultar med ett normalt spärrskaft. Den sista muttern som sitter allra närmast fläkten drog jag och fick motstånd, men inte nog så jag snurrade på, och vips så gick den av. Jaha, va f_n gör jag nu då?

Fråga 1, kommer det gå att använda bilen på detta vis eller kommer avgastrycket "trycka upp" den micro-glipa som finns när grenrörspackningen inte ligger på med "bultens press" ?

Fråga 2a, om jag nu skall borra upp och gänga om, är det något jag kommer fixa? 8) Jag har i högstadiet testat att gänga med gängtapp, men inte i en motor! Topplocket är väl i aluminium så det lär inte vara hårt att borra i.

Fråga 2b. Jag har inte ork att igen ta av topplocket, eller grenröret, så om jag nu skulle ge mig på att borra o gänga om så går det väl att göra när motorn är monterad i bilen? ...kollar jag i huven så känns det som att det finns utrymme o vinkeln är okej.
Bilagor
dfgdfgd.jpg
dfgdfgd.jpg (16.61 KiB) Visad 7813 gånger
Fråga 1 - vet ej
Fråga 2 - Att ordna nya gängor är ingen rymdforskning, MEN allt beror på hur bulten har gått av. Sticker någon bit utanför kanten på toppen? Då är en variant att svetsa på en mutter och gänga ur biten. Har bulten gått av så att det sitter en liten bit kvar i hålet som man inte kommer åt utifrån blir det knepigare. Ska du ha nya gängor så måste ju den resterande biten borras bort först, vilket blir svårt om materialet i toppen är mjukare än själva bulten. Borren kommer vilja vandra i sidled och hålet blir inte bra.
Jeppe940 skrev:Fråga 1 - vet ej
Fråga 2 - Att ordna nya gängor är ingen rymdforskning, MEN allt beror på hur bulten har gått av. Sticker någon bit utanför kanten på toppen? Då är en variant att svetsa på en mutter och gänga ur biten. Har bulten gått av så att det sitter en liten bit kvar i hålet som man inte kommer åt utifrån blir det knepigare. Ska du ha nya gängor så måste ju den resterande biten borras bort först, vilket blir svårt om materialet i toppen är mjukare än själva bulten. Borren kommer vilja vandra i sidled och hålet blir inte bra.
Jag känner inte till hur bulten ser ut inne i topplocket, då det är en gängad bult som sitter fast i topplocket, och man drar på en mutter bara. Alltså inte en bult som man skruvar in i ett gängat hål i topplocket. Jag kan pga grenröet som sitter på inte riktigt se vart bulten gått av, men av den bit som lossnat så kan jag gissa att den gått av i nivå med topplocket, ska dubbelkolla imorgon genom att mäta.

En mycket bra poäng du har ang hårdheten i bulten vs topplocket. Kanske lättare att borra när grenröret sitter på, då kan man kanske stötta upp borren med hjälp av grenrörets hål (men först stoppa i en något rörliknande i hålet då jag inte vill borra för stort hål)
Men de *är* skruvade in i ett gängat hål i topplocket som Jeppe skriver ovan – det är pinnbultar. Har man tur sticker det ut en tillräckligt lång bit att få grepp om med någon slags tång. Alternativ är att svetsa på något (typ en mutter) och skruva ut pinnbulten med den. Det finns också diverse verktyg i stil med detta: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... st-192248/ men frågan är om de klarar uppgiften i det här fallet. (Länkar mest för att visa principen, jag tror inte just dessa är särskilt bra.)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
För att klarlägga lite: Du skall inte borra med så stor diameter som pinnbulten har från början. Börja med ett litet borr, kanske 3 mm eller något liknande. Det är lätt att styra så man kommer så nära mitten man kan. Sedan går du upp någon millimeter eller två i borrstorlek. Du kör upp hålet så det blir något större. Nu börjar vi närma oss nästa steg. Det fanns förr i stort sett bara en metod, skruvutdragare eller grispitt, som det hette i vulgärspråk. Det var ungefär som en vänstergängad träskruv som man skruvade i det tidigare borrade hålet. I och med vridkaften åt vänster var det meningen att pinnbulten då skulle lossna. (Det var nog inte alltid det stämde?)
Det "nya sättet" är att slå in en TORX-bits i det uppborrade hålet och sedan skruva ut den trasiga pinnbulten. Man borrar då ett så stort hål man vågar utan att skada gängorna och väljer en passande bits till det borrade hålet. Sedan vrider man ur med en passande fast nyckel.
Skulle gängorna gå förlorade så finns det hjälp för det. Den heter vanligtvis Helicoil. Eller insatsgängor. Det finns flera fabrikat att välja på. Det är en sats med ett exakt borr, en gängtapp i specialstorlek och en gängspiral. Dessutom ett specialverktyg som man "skruvar" in gängspiralen med. Satserna med det här är avpassad för den gängdimension man skall ersätta. Är det M8 från början så blir det nya M8-gängor i hålet. Rostfria t.o.m. Dom finns i alla upptänkliga gängor och även för olika djup.

Sådana här pinnbultar har jag inte borrat ur, men tänker mig att det blir bäst och mest exakt resultat om man har topplocket på en bänk och jobbar med det där. Även en pelarborrmaskin torde vara en garanti för att man inte borrar snett.

Ett tillägg: Hur stort borr vågar man använda utan att riskera gängorna? Gängor mäts på ytterdiametern. I det här fallet skall man ju inte ta ett borr som är större än innerdiametern på gängorna. Hur stor är den? Om vi t.ex har M8 på ytterdiametern så räknar man 8 x 0,8 = 6,4 mm. 6,4 är alltså max borrstorlek. Den här metoden 0,8 håller ganska bra från M3 ända upp till M12, vill jag minnas. Vi tar ett par exempel till. Är det M6 så blir det 6 x 0,8 = 4,8 mm. Med M10 blir det 10 x 0,8 = 8 mm. Det finns förmodligen en motsvarande siffra för tumgängor, men den känner jag inte till. (Det finns ju både fina och grova tumgängor)
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
om du inte har turbo är det sannolikt inget problem att köra med bilen som den är. jag har kört med sju grenrörsbultar i några år nu utan problem, ingen märkbart läckage, avgasvärdena på SBP är ok.
jag skall dock byta till extraktorgrenrör snart och då det inte sitter en hel fläns på det så blir det till att lyfta toppen för mig för att borra ut bulten för jag drog naturligtvis av den innersta.

ska du ge dig på att ta ut bulten gör du som skrivits ovan. har du tur och är nogrann kan du klara det med toppen kvar i bilen.
Har pinnbulten gått av så den sticker utanför topplocket med 1 cm eller mer så tjänar du nog både tid och energi på att ta bort grenröret. Har den gått av nära eller vid toppen kan du tillverka en hylsa (borrmall) som passar exakt i hålet på grenröret och som har ett hål för lämpligt borr exakt i mitten. hylsan ska vara så lång så du kan dra ut den med typ en polygrip och så pass stor i ytterdiameter att du får knacka in den. Då får du hjälp att styra borret rätt och längden på hylsan gör att du borrar rakt. Detta kräver en svarv för tillverkning om det ska bli bra, en vinkelborrmaskin för att kunna styra rätt och e.v en hjälpande hand för att hålla hylsan så den inte "snurrar med". Då och endast då får du borrhåler rätt och det underlättar senare arbete med att antingen borra bort hela skruven, försöka med "grispitt" (undvik helst) eller torx bits. Det finns även borr som "går baklänges". Du borrar alltså med borrmaskinen i vänstervarv och när "spänningen" i skruven släpper, gängar den ut sig eftersom borrmaskinen går baklänges. Funkar kanon om inte gängorna har skurit, men det har dom inte i detta fallet. Detta kräver också specialverktyg som inte alla har.

Mvh
Lennart
jesper13 skrev:om du inte har turbo är det sannolikt inget problem att köra med bilen som den är. jag har kört med sju grenrörsbultar i några år nu utan problem, ingen märkbart läckage, avgasvärdena på SBP är ok.
jag skall dock byta till extraktorgrenrör snart och då det inte sitter en hel fläns på det så blir det till att lyfta toppen för mig för att borra ut bulten för jag drog naturligtvis av den innersta.

ska du ge dig på att ta ut bulten gör du som skrivits ovan. har du tur och är nogrann kan du klara det med toppen kvar i bilen.
Okej låter bra att det gick att köra / SBP :D Ja, jag ska testa borra ut den, men det får bli ett framtida projekt :D Måste få tag i en vettig borr, vilket märka ska man titta på för att köpa en 3mm proffsborr för stål? Det är också nog på håret att jag får ner en borrmaskin. Hoppas man inte behöver allt för mkt press när man borrar, svårt lägga tryck på maskinen när det ligger sidledes och upponed
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]