Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Efter att haft Bmw sedan i 6 år har jag nu sålt den till förmån för en familjebil, jag har från att vart helt säker på en XC90 nu siktet inställt på XC70.
XC90n kändes väldigt gammal inuti tycker jag.

Jag vill ha den nya motorn som jag sett många skriva om, den verkar ha kommit 2010, men när jag ser på blocket så undrar jag även över inredningen.

Kom det en ny mittkonsol runt 11 ? vissa 10 or har nya ratten men gamla konsollen tex.

Tex verkar denna ha ratten med aluminium men gamla konsollen

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_X ... ?ca=11&w=3

Har den då nya motorn ? hur kan man se sådant, och är det mer som skiljer ?

Mvh
Captain
llesrof skrev:Den nya konsolen kom på modellår 2012.
Jag menar alltså inte den som kom 12 med skärmen utan att det skiljer på dessa 2 tex.
Om man tittar nere så är det någon form av böj längs sidorna, ser annorlunda ut.

Från annons http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_X ... ?ca=11&w=3
2010 årsmodell
Bild

Från annons http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=3
2011 årsmodell
Bild
JE Jr skrev:"Nya" dieselmotorn med 205hk har den om den har dubbla synliga utblås.

Konsolen går väl att byta om man känner för det, så det hoppas jag inte blir en dealbreaker om du i övrigt hittar rätt bil.
Tack för den infon, nej det är ingen dealbreaker egentligen.
Tyvärr tycker jag det är svårt att hitta rätt bil till rätt pris.

Mvh
JE Jr skrev:Förresten, om du är van BMWs sportigare chassisättningar, XC70 har ganska mjukt chassi, och V70, särskilt R-Design är mycket fastare och -i mitt tycke- trevligare. Även XC60 är mycket fastare, men en sådan kanske inte går in i budgeten, eller har tillräckligt bagag
e?
Jag skulle helt klart klara mig med en V70, då jag kör motorväg nästan uteslutande.
Någon gång per år blir det stuga i Dalarna och lite mer skog och terräng.

Egentligen skulle nog en V70 AWD vara ultimat, MEN den är så tråkig till utseendet det är därför jag tittar på XC70.
Jag har just nu lånat min svärfars 2013 V70 D4 AWD med R design.
Rolig att köra fint chassi och motor, men med 19" fälgar fy tusan vad stötig den är, får ryggproblem varje gång man kör över ett brunnslock.

Jag provkörde en XC70 från 08, gillade inte motorn då den lät som en traktor.
Därför jag tittar på den nyare motorn från 10, budget ligger väl på ca 220-230 som max, tycker det borde räcka för en bil med runt 10K mil.

Jag vill också ha en lite högre bil för att det är enklare att lasta in ungar i barnstol, får böja ryggen så mycket när man ska lasta in i V70n.

XC60 tycker jag har för lite bagage, min kollega har en sådan och jag är inte speciellt imponerad, tycker det känns som en modebil, den kanske är jättebra men har inte riktigt fattat tycke.
Jag provkörde också en XC70 D5 från 2008, när jag funderade på att köpa nyare bil för några år sedan. Det var intrycket av den motorn, och en kommentar från en person som köpt en nyare, som fick mig att prova motsvarande bil från 2011. Sen blev det en 2012:a...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]