Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kentuno
hej min kompis har en 2005 årsmodell av v70n,hans ecc funkar inte riktigt,kommer värme i bilen även om tempen inne i bilen är 35 grader,om man skruvar ner tempvredet till det blå läget så funkar kylan,eller efter en kvarts körning med värme så kommer kalluft,kan väl inte vara kylmedlet,eller är det någon tempgivare som inte är ok,tacksam för svar från er som känner till Volvos ecc.
Användarvisningsbild
av wissel
Vet inte hur 05 an ser ut men visst har du ett galler under EEC panelen, där kan det samlas
damm, katthår, hundhår o allt möjligt och då stannar fläkten bakom gallret som suger in referensluft
för att avgöra hur varmt du har i kupén. Fläkten skall snurra direkt när du öppnar förardörren. Dammsug där och PETA inte in där
för då blir det dyrt. En sensor som sitter mella 2 hårtunna ledningar skall finna bakom gallret.
Alternativ 2 är Evaporatortempgivaren som har sagt upp sig, kostar ca 120 :- och sitter lättåtkomligt strax över gaspedalen bakom ljudvallen......bara lite ideér som dyker upp.....
av kentuno
ok,själv har jag en v70n 2,4t,där funkar acn perfekt,ja glömde att säga på kompisens bil syns vid gallret en kabel,kan det vara ett fel,konstigt med en lös kabelända innanför gallret?
Användarvisningsbild
av wissel
kentuno skrev:ok,själv har jag en v70n 2,4t,där funkar acn perfekt,ja glömde att säga på kompisens bil syns vid gallret en kabel,kan det vara ett fel,konstigt med en lös kabelända innanför gallret?
Någon har petat där....:-)
av svda
Kanske det, men då är den koden Volvospecifik och går bara att läsa ut med Vida, PPC eller motsvarande. Att ta bort ECC panelen är ganska enkelt. Från 2005 med manuell låda går man in med plastverktyg i bakkant av panelen i vilken växelspaksdamasken sitter och lyfter. Sannolikt är det samma med automat. Resten ger sig själv. Jag gjorde rent min fläkt och termistor i preventivt syfte och passade på att mäta upp NTC-resistorn. Har sett uppgifter om 10 kOhm, men jag tror den är på 6,8 kOhm. Båda värdena finns på Elfa för en spottstyver, men det är knepigt att komma åt att byta. Glöm inte att börja med att koppla loss minus på batteriet innan du börjar meka med detta.
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]