Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tvedberg1
hej det är så att jag ska byta från m46 m47 i min 740 fast jag har ju bara främre delen av kardan och hur ska man veta hur man får kardanen ihop lika så de inte blir viberationer från dom osv.. mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Kardanstången ska ses som en enhet och den balanseras ihopsatt. Delarna från olika bilar passar ihop men det är inte riktigt samma sak. Senare modeller saknar en splines så båda delarna måste vara från samma "generation". Delarna är uppmärkta (kan vara svårt att se) med pilar som ska peka mot varandra men det funkar kanske inta om delarna kommer från olika bilar. Annars ser man på korsen, dom ska "lina" absolut. Dom bakre och främre "öronen" på den bakre delen är "fasta" så det är ju Ok men när du sätter ihop båda delarna ska "öronen" på den del som splinsen är på "lina" absolut med dom fasta "öronen" på den främre delen av stången. Minsta avvikelse resulterar i vibrationer. Om det ser ut att vara nästan rätt och nästa splines blir för mycket åt andra hållet, är det ett halvt varv fel. Sedan finns det olika diametrar (minst 3 olika) på rören och det finns modeller med Hardyskiva. Så tyvärr är risken att det blir fel ganska stor, men vi får hålla tummarna att det blir bra.

Mvh
Lennart
av tvedberg1
lennarte skrev:Kardanstången ska ses som en enhet och den balanseras ihopsatt. Delarna från olika bilar passar ihop men det är inte riktigt samma sak. Senare modeller saknar en splines så båda delarna måste vara från samma "generation". Delarna är uppmärkta (kan vara svårt att se) med pilar som ska peka mot varandra men det funkar kanske inta om delarna kommer från olika bilar. Annars ser man på korsen, dom ska "lina" absolut. Dom bakre och främre "öronen" på den bakre delen är "fasta" så det är ju Ok men när du sätter ihop båda delarna ska "öronen" på den del som splinsen är på "lina" absolut med dom fasta "öronen" på den främre delen av stången. Minsta avvikelse resulterar i vibrationer. Om det ser ut att vara nästan rätt och nästa splines blir för mycket åt andra hållet, är det ett halvt varv fel. Sedan finns det olika diametrar (minst 3 olika) på rören och det finns modeller med Hardyskiva. Så tyvärr är risken att det blir fel ganska stor, men vi får hålla tummarna att det blir bra.

ok har ju bakre delen från m46 och främre delen från m47 så det kanske är enklare att skaffa ett helt och byta skiten istället
men jag har snackat med en kille som skruvade med 740 förut och han har bytt stödlager osv utan att bry sig om splinzen och han har inte fått några viberationer?

Mvh
Lennart
Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan[…]