Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dunderknut
Tjena.
Har ett fel på bilen jag inte blir klok på!
Rakt på sak: Jag svetsade ihop avgasröret framför katten.
Trångt som det var råkade jag tända till med tråden på lambdasonden. Kablarna satt INTE på batteriet.

När jag var klar hade bilen väldigt hög tomgång (2000-3000 varv) och var något slö på höga varv när man accelererade.
När man skulle växla och tryckte ner kopplingen gick den snabbt upp på 2000-3000 varv och det tog en sekund innan den svarade på gasen.
Lambdan nu bytt och värdena på besiktningen var bra, dock inga större skillnader på bilens beteende.

I vintras när det vart riktigt kallt kunde bilen gå upp i varv för att sen lägga av.
Inga bekymmer med tomgången när bilen är varm, dock fortfarande slö och svarar dåligt.
Den är svårstartad när den känner för det, kall som varm, men har den stått en natt eller en dag startar den på en gång.

I måndags böt jag tändstift, kablar, tändmodul, fördelarlock och rotor. Samtliga delar från Biltema. Ska även byta tempgivaren.
Den svarar nu bättre på gasen, tomgången något förbättrad, om det inte bara beror på värmen ute?
Men nu är den istället ryckig (bara när man accelererar, tydligast på högre varv) och varvmätaren har fått spel. Den fladdrar fram och tillbaka, den ökar med motorn men det går inte att tyda exakt varvtal. Mätaren beter sig bara konstigt när man rör på gaspedalen, tomgång eller jämn fart på vägen visar den inga fel.

Har sprutat med startgas i hela motorutrymmet men inte märkt något. Däremot när man hastigt slår igen huven går den upp i varv någon sekund?
En volvo 740 16v -88 B234F.

Ursäkta det långa inlägget, vill bara vara så formell som möjligt.
Tack på förhand
av roh66
Hej!
Har du läst ut några felkoder?
Håller med Zeus, Biltemagrejer till tändsystemet! Inte bra! :(
Spara dem gamla tändelarna då det kanske inte är fel på dem.
"Svetsningen" på lambdasonden kan ha orsakat skador på styrenheten. :???:

Mvh.R.

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Batterifråga?

Då jag inte vet hur insidan är konstrue[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]