Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vedhuggaren
Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig.

Har ett "dunkande, kluckande " ljud :( ibland som kommer från framvagnen. Kan det vara en stötdämpare...eller kanske något krängningshämmarstag?
Det hörs bara ibland, och då när man text kör där vägen är som en "skurbräda", ojämn.
Också någon gång när jag kör på ett brunnslock, men inte alltid.
Hörs inget på jämn fin väg.
Tänkte också det kunde vara fjäderbenslagringen men då "knirrar " det väl och inte " dunkar,kluckar " ?

Är bara så förbannat irriterande.

Tack på förhand
av Vedhuggaren
Glömde säga, att jag varit under och ryckt och belastat alla krängningshämmarstagen men hittar inget glapp i dom.
Ser ej heller något fel på stötdämparna...men dom kan ju "klucka " och vara slut ändå väl? Eller?
Tack
Användarvisningsbild
av BasRutten
Jag hade ett klonkande ljud på vänster sida som försvann när jag bytte knarrstag. Det kändes inte glappt när jag kände på det när det satt på bilen. Däremot kändes det helslut när jag hade tagit lös det. Nytt stag, bilen är tyst.
av Vedhuggaren
BasRutten skrev:Jag hade ett klonkande ljud på vänster sida som försvann när jag bytte knarrstag. Det kändes inte glappt när jag kände på det när det satt på bilen. Däremot kändes det helslut när jag hade tagit lös det. Nytt stag, bilen är tyst.
Hej

Tack för Ditt tips.
Det var detta stag :D så nu är det tyst. Härligt.
Trevlig helg
av Arne
valln skrev:Heter det knarrstag, hur funkar det?
= krängninghämmarstag. De sitter en vid varje hjul, det är en kulled uppe och en kulled nere. De långa sitter fram och de korta sitter bak.
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]