Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Hallå!

Kopplade in den "stora" färddatorn i min 850 Turbo som tidigare bara hade klocka och temp. Eftersom mitt mätarhus tydligen var ifrån -94 så var jag tvungen att ha en adapterkabel för att koppla in den. Hämtade kabeln idag på Volvo, kopplade in allt och det berkar funka som det ska.

MEN , den visar miles och farhrenheit istället för kliometer och celsius. Går detta att ändra på något sätt eller har jag lyckats köpa en amerikansk färddator?
av BjarneJ
Kolla med Volvo om inte den går att konvertera till europeisk standard.
Användarvisningsbild
av taxi
Redan kollat av mig, tyvärr kan du inte ändra miles till kilometer. Däremot kan du ändra från Fahrenheit till celsius. Jag har glömt hur, men det står i instruktionsboken.
av BjarneJ
Då blir den svår att besiktiga. Har en kompis som håller på med amerikanerbilar och han har vid ett flertal tillfällen fått skicka hastighetsmätare iväg för att få dem konverterade till km/t. Men å andra sidan är det inte säkert att det uppmärksammas på Bilprovningen. När jag köpte min bil märkte jag att hastighetsmätaren inte hade kollats på flera år och var ur funktion. Besiktingspapperna hade exakt samma körsträcka flera år i rad, så kanske bilen har gått avsevärd längre än vad som framgår. {:-O
Användarvisningsbild
av taxi
Att besikta med "fel" färddator går utmärkt. TS har nog bara bytt just färddator, inte hela instrumentet?
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Okej, vilken jäkla otur att jag drog den notlotten att köpa en sån då... Säljaren sa inget om att den visade miles... :evil:
Ska kolla hur man ändrar till celsius, sen får man väl lära sig att räkna som en amerikan ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Färddatorn skiter bes. i fullständigt - det är ju bara en lull-lull grej, inget som påverkar säkerheten eller liknande.

Hastighetsmätaren måste dock visa km/h, men sen om det är en "hybrid" med km/h i liten text och mp/h med stor text spelar ingen roll, eller vice versa om det är så.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Lucif3r skrev:Färddatorn skiter bes. i fullständigt - det är ju bara en lull-lull grej, inget som påverkar säkerheten eller liknande.

Hastighetsmätaren måste dock visa km/h, men sen om det är en "hybrid" med km/h i liten text och mp/h med stor text spelar ingen roll, eller vice versa om det är så.
Hastighetsmätaren är min orginial så den visar km/h, det enda jag bytte ut var färddatorn :)
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]