NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom jag numer kör just en V 50 D2 så tänkte jag läsa hela tråden, men ledsnade efter 8 sidor. Men en sak "slog" mig. Om man köper en bil huvudsakligen för den låga bränsleförbrukningens skull, varför beställer man större fälgar? Det står ju på beställningen när man gjort ändringen av hjul "medför ökad bränsleförbrukning" Det är ju det pappret man skriver på. Och att det kan skilja 2-3 cl per mil är ingen omöjlighet. Jag har kört c:a 100 mil med mina 205/50 17, och då har förbrukningen legat på 0,52 lit/mil. Nu har jag satt på vinterhjulen från min gamla bil 195/65 15. Som det ser ut efter 20 mil så ligger förbrukningen på 0.49 med samma körsätt.
Det där tramset med breda lågprofildäck är en trend som utöver märkbart högre förbrukning enbart har nackdelar. Min nuvarande V50 (Classic Momentum) hade 17-tummare som standard. Dessa däck fick jag byta mot 16-tumsfälgar med tillhörande däck innan bilen levererades och det ångrar jag inte ett ögonblick. Ökad förbrukning, högre spårkänslighet, stötig gång, högre vägbuller och onödigt dyra däckbyten är priset man får betala plus att bilen ger ett vulgärt intryck. Nej tack !
av mattish
Det verkar väldigt varierat i tråden. Har samma motor, men monterad i en ganska mkt större kaross nämligen V70 och med automatlådan. Ligger på 0,64 blandat sen ny, men då är det mest frun som kör ( förbrukningen är alltid högre när hon kört). Lite drygt milen till jobbet och några hundra mils husvagnskörning inräknat i det. Även ganska mycket släp osv.

Igår tankade jag fullt och körde 75km lugn landsväg. 0,41 blev snittet enligt följande bild. Bilden är iofs tagen vid 55km men ni får trä mig. Tankade bara för skojs skull efter dessa mil men fick i 5 liter. Inte samma pump som jag brukar tanka vid, så det är ingen rätt räkning. Vet att den jag tankade vid efter körningen trycker i lite mer än den jag brukar tanka vid.
Bild
Bild

Det är betydligt lättare att köra snålt ju längre bilen går.

Körde till 08-land i tisdags och fick en hyfsad förbrukning på den biten också trots en del stresskörning och stadskörning. Dock låg jag på skyltad hastighet det mesta av tiden.
Så hör såg det ut på väg upp efter 30 mils körning Bild

Fick en blandad förbrukning på 0,6. Visst högt, men motorn går som bäst i 90. Den är hopplöst trött i 80 och betydligt törstigare i 110km/h.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är förvånad över bränsleförbrukningen på min V50 D2. Inte på grund av att den är hög, utan att den inte drar mer med släp påkopplat. Jag gjorde en resa på 64 mil tur och retur Lidköping med ett 10,3 meter långt, 1060 kg tungt släp påkopplat och förbrukningen mätt vid pump var bara 0,69 lit/mil. Dessutom var denna motorsvaga bil inte någon dålig "dragare".
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Gissar att släpet inte hade en stor kåpa? Min D3a ökade till nästan dubbla förbrukningen (från 0,6_1.1l/mil) med en husvagn på ca 1100kg. Men då är det ju en 2,5-3 meter platt vägg som måste pressa sig igenom luftmassorna. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Åjo vars. Så lågt är det inte, men lite bättre strömlinjeformat än en husvagn.
Bilagor
P1010519 - Kopia.JPG
P1010519 - Kopia.JPG (121.34 KiB) Visad 489 gånger
Hahaha.. åh faan!!

Man skippar gärna att köra med den när det blåser stormvindar från sidan antar jag.. :D
Har lite funderingar kring förbrukningen på min V50 -08 Kinetic 2.0D. Tänkte att det var onödigt att starta en till tråd.

Har märkt att senaste halvåret har den dragit mer än tidigare. Började redan i vintras, men tänkte då att det var värmaren, då jag hela januari och februari var tvungen att stå utomhus och köra värmaren till och från jobbet. Då har jag i princip fått ut ca 65-70/mil per tank. Vilket jag kännde då var acceptabelt. I början av mars gjorde jag ett oljebyte, tycker sedan dess att förbrukningen är vädligt hög. ligger i snitt på 60/mil tanken enligt tripmätaren/tank.
Kan inte påstå att den regenerar väldigt mycket heller, samt att när jag kopplar upp DiCEN mot ViDA får jag inget från ACM att additivet skulle vara på väg att ta slut eller annat fel på partikelfilter. Bytte olja i mitten på mars. Efter att ha kört en hel del längre turer under hösten och vintern.

EFtersom jag inte hade bästa ekonomin när jag behövde sommardäck, hittade jag några 18" som suttit på en s60. Enda som var nackdel är väl att det är et35 vilket gör att den är gränsen för långt ut fram, bak är det inga problem. 225/40 däck dimensioner. Tycker att det borde inte ha så jätte stor inverkan på förbrukningen. Men jag kan ha helt fel här?!

Någon som kan komma med idé på vad som kan göra att jag har hög förbrukning mot tidigare. Under hösten bortsett från längre sträckor, dvs typ östersund - jönköping ToR. har jag haft ungefär 0.55 mätt vid pumpen dvs ca 90-100 mil per tank. beroende på då.
av walp
Jag har sett alltförmånga trådar som handlar om missnöjda DRIVe-ägare som klagar på sin höga förbrukning. Det går att köra snålt om man vill, och om nedanstående tips och tricks ej hjälper, ja, då är något fel på bilen (allt från regeneringsproblem, partikelfilter med reducerad prestanda, luftläckage, bränsleläckage, optimeringsfel, EGR-fel, broms\lagerfel etc..

Hur man uppnår 2.1l/100km?

Tekniska hjälpmedel:
15"-librafälgar och (viktigt! välanvända) Michelin Energy-Saver med 3.5 bar fram/bak.

Eco-tuning (högre laddtryck) (84 ->96 kW, 270->320 Nm)

Scan-Gauge II för att läsa av bränsleförbrukningsvärden om denna funktion ej fungerar på din bil, (eller mot förmodan skulle saknas i originalutförandet).

Alla elektriska förbrukare är avslagna exkl. lagstadgad färdbelysning (ingen stereo, AC, fläktar, värme m.m)

Batteriet laddas vid parkering.

Start-stopp-teknik.

Batteriet regulatorladdas med 2A under körning i solljus (24W solcell på instrumetpanelen)

Grillen är blockerad för att ge värme till den annars "iskalla" dieselmotorn. Grillen blockeras även för att få luften att gå runt motorutrymmet och därmed minska bränsleförbrukningen.

"Välservad" med rätt låg-viskositetsoljor och luftfilter.

Bantat ca 100kg på bilens totalvikt, vilket inkluderar att köra med enbart 20L bränsle, MAX (tar mig ändå vanligtvis 50-60 mil på en sån tank, så det är lugnt). Mer om detta senare...

Körningsstil:

Nedan syns den instantanförbrukning som gäller för min bil enlig teorin och bekräftas av empiriska mätningar.
(Källa: http://ecomodder.com/forum/tool-aero-ro ... stance.php )

bränslekrav V50 1.6R.jpg

Vilken hastighet vill du färdas i, och/eller vilken förbrukning vill du landa på vid pump? är två frågor du måste ställa dig efter att ha läst ovanstående tabell.

Varför skenar då förbrukningen gentemot den specificerade (på 3.8 l/100km blandad körning) i hastigheter över 90 km/h?

Jo, luftmotståndet!

tabell effektkrav V50 1.6R.jpg

Luftmoståndsformel: 0.5 * rho * hastighet*hastighet * Cd * FrontalArea
Enhet: Newton

Rullmotståndsformel: Crr * Vikt (i kg) * gravitationskonstanten (9.80665 m/s^2)
Enhet: Newtons

I vilken hastighet ska man då köra för att ta sig fram så effektivt som möjligt?

Absolut under 90 km/h är ett krav.

En annan slutsats man snabbt drar, är att rullmotståndet endast är av betydelse vid start och låga hastigheter och alltid kommer vara en förlust av linjär karaktär, dvs dubblerar man hastigheten, så dubbleras i teorin rullmoståndet.

Luftmoståndet däremot har ett kvadratiskt beroende på hastigheten, så en fördubbling i hastighet, ger i teorin en fyrdubbling av bränsleförbrukningen!

En vis man sa en gång att om man någonsin börjar få soppatorsk, så ska man färdas i 55 km/h. Då det är den hastighet som kräver minst bränsle.
Vi ser dock att detta inte stämmer överens med tabellen.

Anledningen till att han rekommenderade 55 km/h, är att det är ungefär den hastighet som de flesta bilar klarar av att köra på den högsta växeln utan att stalla. Högsta växeln innebär i princip alltid lägst varvtal och därmed också lägsta friktionsförlusterna i motorn (prova vifta en paddel i vatten i olika hastigheter så förstår du..), samma princip gäller då förstås i växellådan, högst växel ger lägst friktionsförluster.

Så att köra i 95 km/h eller fortare, innebär att man ökar sin förbrukning drastiskt.
Jag säger inte att man måste följa ovanstående regler, men man bör känna till mekaniken och fysiken bakom, innan man klagar på biltillverkare och ingenjörer.

Förutseende körning:

Ytterligare ecodrivintips är att aldrig röra bromsen förutom om nöden kräver det.

Vid körning, försök att aldrig ofrivilligt nå 0km/h om du inte nått din destination/parkering!

Motorbromsa i väldigt god tid ned hastigheten innan hastighetssänkningar\nedförslut\korsningar\svängar\parkeringsplats.

Om du närmar dig ett rödljus, så är det mer ekonomiskt att i god tid synka så du slipper stanna, dvs sänk hastigheten ordentligt långt i förväg om du måste, istället för att motorbromsa dig fram till ett stopp inför ett rödljus. Måste du stanna för ett nyomslaget trafikljus, så stanna motorn antingen manuellt eller med start-stopp-automatik, ju längre rödljustid, desto större besparing ger detta.

Ser du en fotgängare\cyklist som ska korsa gatan, motorbromsa i god tid, så att denne hinner gå över, istället för att stanna.

Det går ypperligt att starta på 2:ans växel om du har lätt last och står på ett plant underlag.

Hittar du en buss som får gå 100 km/h på motorvägen, så slipstrema (lägg dig minst 2 sekunder bakom denne, vilket är ett säkerhetsavstånd). Använd farthållaren för att justera avståndet till bussen och ha foten på bromspedalen i beredskap. Detta minskar luftmotståndet rejält och därmed din förbrukning om du nu nödvändigtvis måste köra "fort" (läs 100 km/h) på motorväg istället för 80-90 km/h. Att ligga närmare än 2 sekunder för att spara några extra droppar är dumdristigt och ej att rekommendera.

Har du möjlighet att välja väg, så välj vägen med minst trafik, sedan minst antal:
(i sämst-till-bäst-ordning) Stopp-plikter, högerregelskorsningar och trafikljus

Cirkulationsplatser är guld värda och går bra att hålla en hastighet av 50,60,70 och ibland nästan 80 km/h igenom förutsatt att den är fri och tillräckligt stor.

Innan du startar färden ska du titta på väderkartan och bedöma färddagens vindriktningar, förutsatt att du har flera vägalternativ (ex. Umeå-Östersund som har två nästan lika långa alternativ på 365 km öst-nordlig respektive 381 km, men kan ge helt olika förbrukning beroende på dagens vindriktning).

http://www.yr.no/kart/#lat=65.00146&lon ... &proj=3575
http://www.klart.se/vind/

Vilket osökt för oss in på kapitlet över:
Vädrets makter

Att snö, vind och massiva regn påverkar förbrukningen i form av luftmotstånd och rullmotstånd förstår gemene man oftast, men att temperatur och luftfuktighet också är två stora komponenter går de flesta förbi.

Ökad temperatur ger glesare luftsammansättning (densitet) och bilen får därmed lättare att tränga fram på vägarna. (Tänk paddeln igen, som när man paddlar i det fredagsfyllda spritbadkaret istället för det betydligt tyngre vattenfyllda lördagsbadkaret.)

Ökad temperatur över 30C ger även en snålare bränsleblandning, och är en anledning till att testbilar ej får gå i varmare klimat än detta, då det gynnar bränsleförbrukningen något kopiöst. Dock kommer 99% av befolkningen vilja använda AC i temperaturer över 20C, vilket leder till en kraftig sänkning i förbrukningen (10-15%!).

Ökad temperatur över 15C ger även mindre jobb för dieselvärmaren vid kallstarter.

Temperatur över 5C ger även mindre jobb för dieselvärmaren (tillsatsvärmaren) under färd, för att hålla kupé och motor i lagom temperatur.
...

Ange gärna medelhastigheten för den tankning ni anger som hög, det kommer bli en hyffsad korrelation mellan hög medelhastighet och hög förbrukning, om man nu inte kör väldigt mycket stadstrafik och motorväg, såsom många stockholmare (tyvärr) gör.

(Dock är fördelningen av hastigheter viktigare än medelhastigheten.)

/MVH walp, 100% eco-nörd uti fingerspetsarna. :shock:
Om man bara vill åka och köpa en kvällstidning och en glass? Kommer glömma av vart jag skulle åka om allt det där ska hinnas med 8) :wink:

Bra tips! Som sagt, många tänker inte på där med fälgar. Rätt enkel sak att åtgärda, eller iaf vid nybeställningen av bilen inte tänker på att tar man 17" istället för rekommenderade 15" eller 16 så drar den ju såklart mer.
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]