Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Silly Bear
tjena har en volvo 740 -84 som läker vatten på så ställen

1a stället vatten pumpen frågan där är sitter det någon packning bakom som man bara kan byta eller måste man dit me silikon eller kanske byta hela pumpen

2a stället hittar jag inte det är inte dom här s slangarna som går in till värmepaketet utan nånstans där i närheten jag ser inte riktigt var före där oljestickan sitter om man står framför bilen och tittar
var finns det där som kan läka?
av Ebbe
Om vattenpumpen suttit där sen -84 är det bara att byta! Annars finns det en packning som tätar mot blocket...
Trycksätt systemet med ca 1kg lufttryck för att se läckaget. Svårt att se nåt annars. Säkert en spricka i nån av slangarna. Spricker gärna vid klammern.
Ebbe
av Silly Bear
vid vattenpunpen är det inga problem att se..

va bra att det bara satt en packning då är det bara att byta den då

det andra hålet är lite lurigare det läcker som ett såll jag kan inte köra mer än 2 mil eller nått innan bilen är tom på vatten men endå ser jag inte var det läker

jag är ingen super mekaniker men tycker endå att jag borde se var det läker men icket..

det rinner ner längs växellådan

jag slutar se spåret av vatten nånstans just före där slangen till värmepaketet går in (då menar jag framför om man står framför bilen och tittar)

det är en massa annat i vägen så jag ser inte exakt var det läker

vad finns det för andra vatten slangar där i närheten ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det sitter en gummiring till röret bakom pumpen också, och en upp mot toppen, så pumpen ska tryckas uppåt när du drar åt. En kofot mot generatorn funkar bra. Byt pump, en ny kostar bara strax över 400 original och då är alla packningar med.
jag slutar se spåret av vatten nånstans just före där slangen till värmepaketet går in (då menar jag framför om man står framför bilen och tittar)
Går in till motorn eller torpedväggen? Det finns bara två slangar där så det borde gå att se var det läcker.
av Arne
Slangarna längs bak i motorrummet går till värmeventilen.

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]