Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#857565
Hade det varit en billig och enkel detalj att byta, så brukar jag ibland faktiskt råda andra att byta den om det är sannolikt att det är den det är problem med. Fast att byta en komponent på mellan 1800-2000 SEK bara på känsla känns inte riktigt rätt.
av bmwslangen
#858208
Det finns annars ett ganska enkelt test man kan göra, inte helt felsäkert men ger en bra indikation.

Du kan kolla resistansen i uppvärmningskretsen på 02-sensorn (den ska vara kall när du gör detta test). Resistansen ska vara väldigt låg, i området på några tiotals ohm (när den blir varm ökar dess resistans - därför ska du göra det när o2-sensorn är kall).

Med stor sannolikhet så kommer du att mäta upp ett avbrott eller en mycket hög resistans, vilket är en stark indikation på att uppvärmningskretsen i o2-sensorn är skadad - men det är en ingen garanti! Det är dock vanligare att uppvärmningskretsen går sönder än att kablaget skadas.

Mäter du upp en hög eller oändligt stor resistans för uppvärmningskretsen och gör en noggrann visuell inspektion av kablaget utan att se några skador så är det med mycket stor sannolikhet att det är en ny o2-sensor du behöver.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]