Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är en tjej på 19'år som har en Volvo 240 årsmodell 88 med motor b230f. Jag har haft problem med min bil i cirka 3 veckor nu, då den slutade och fungera. Jag startade bilen som vanligt och då starta den men medan jag gick ut för att skrapa rutorna pga att det var frost ute så bara dog den och där efter har den inte startat alls utan bara varit helt död... Jag har tagit loss tändstiften och kollat om jag fått gnista men har ej fått det tyvärr. Och även kollat alla säkringar om alla är hela och det är dom. Tråkigt nog är jag inte jätte billig kunnig eller rättare sagt jag är inte bil kunnig alls. Men vill ändå kanske försöka fråga er om hjälp. Jag har också bytt fördelarlocket och rotorn till bilen men de hjälpte ej heller, igår var min pappas kompis och kolla på bilen och då fick jag gnista vid kabel skorna och även till batteriet men kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket fick ingen gnista alls alltså kabeln tror jag. Är de någon som kan ha någon slags aning om vad felet kan vara till 100% eller kanske tom någon som i Göteborg och kan hjälpa mej och kolla på den med tanke på hur lite bilvana jag har när de gäller under motorhuven
Det svåra är det kan vara flera olika fel. Och flera olika symtom resulterar i att bilen inte startar.

Men vi börjar med felsökning "1A". Prova med startgas. Det sprejar man i insugningsröret, någonstans där man kan öppna. Ta hjälp av någon hygglig som kanske vet något mer om detta. Om den startar, men bara går några sekunder medan det finns gas kvar, så är det något fel med bränsletillförseln. (När man sprutar startgas så sprutar man bara en liten "dutt" på ett par sekunder eller så. Mer behövs inte och det är inte så nyttigt för motorn om det blir för mycket)
Om man vet till 100% att bränsletillförseln fungerar och att det kommer ur spridarna, men den ändå inte startar på startgas, så är det ett fel på tändningen.
"Hur vet man om bränsletillförseln fungerar?" Jo, om man t.ex har loss ett tändstift och ser att det är blött av bensin, det luktar också, då fungerar bränsletillförseln.

Du har en årsmodell 1988. Har du en tidig eller sen -88? Om du har en sen, så har du också en felkodläsare. Sök här på forumet om Diagnostikbox eller Felkodläsare. För att utföra det här behöver du säkert också assistans av någon mer kunnig, men ta reda först på om du har en felkodläsare och läs om det på forumet. I bästa fall går det att reda ut vad som felar, men det är ingen garanti. Men försöka duger.

Ett litet inpass: Så länge det finns spänning i batteriet får man alltid gnista där. Oavsett om motorn är trasig eller inte. Det är egentligen inte så nyttigt att anställa gnistor i ett motorrum. Man använder en voltmeter i stället. Man kommer lite längre i felsökning med en sådan.
Skållhet tändspole låter inte bra. Det du beskriver i början pekar ju på att det inte blir någon högspänning. Det kan då vara fel i tändspolen eller i den anordning som styr strömmen till tändspolen (alltså lågspänningen). Det sistnämnda kan vara nåt som kallas tändmodul eller tändförstärkare; troligen vet andra mer detaljer om just din bilmodell.
Hm, det kanske inte kallas så... Vad jag menar är att denna bil bör ha någon form av brytarlöst tändsystem (jag hittade en Haynes gör-det-själv-bok i gömmorna) och då ingår diverse styrelektronik i stället för klassiska brytarspetsar. Felsökning är inte helt enkelt på tändsystem, för man måste mäta på ett antal olika punkter. En handbok är ovärderlig hjälp och just denna bok borde gå att hitta någonstans (Haynes för 240 -serien); kan vara väl värt pengarna om bilen ska vara kvar.
Hej Felizia!
Tråkigt att bilen inte funkar! Jag hade problem med glappkontakt till tändboxen eller om det heter tändmodulen. Det är den boxen som sitter på på höger sida nära spolarvätskebehållaren..det står Volvo made in USA på den. Kolla om kontakte till den är ok. Kanske behöver boxen bytas o kanske tändspolen också.
Hälsningar
Bengt
Va händer om du försöker dra igång den?
Min bil va liknande vid flera tillfällen, vägrade starta o så fort ja drog igång den skuttade den igång direkt. Men kom te slut fram te att tändspolen va för klen. Gnista kom men gick inte ändå. Hade då en billig universalspole från biltema. O så fort ja slängde på en originalspole hoppade den igång jättelätt. Så pröva byt spole.
Eventuellt tändboxen som e paj. Den sitter under handskfacket o är en svart liten låda. Pröva byt den.

Det gula flärpen får du nog inte lö[…]

Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 oc[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]