Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christian6321
Hej, jag försöker koppla in en b23f från en 240 med Jetronic 2,2 i min offroad maskin (suzuki) det jag inte löser är var ska jag koppla bränslerälet? och vad är kablarna till på dom här olika kontaktstyckena? jag behöver veta var jag ska koppla in från tändningslåset, alltså "tändning på" och vilken som ska gå till soppapumpen?

kontaktstycke 1

Bild

Bild

Bild

kontaktstycke 2

Bild

Bild

Och bränslerälet (tror jag att det är)

Bild

Bild
av christian6321
har hittat en massa olika schema, dock är jag helt värdelös på att läsa sådana, har försökt men jag får erkänna att det är tydligen inte min starka sida :oops: så skulle någon kunna vara så snäll och hjälpa mig med detta?
av Rådlös
Då får du dessvärre lägga upp dom rätta schemana, eller länkar till dom här på sidan. Först då kan man säga något om hur det skall vara.
av Rådlös
Vi börjar med en tabell som du kan ha mycket nytta av: http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071 Det är så kallade Bosch-nummer. Dom gäller i första hand för den som har köpt något av Bosch, men många andra fabrikat följer det systemet. Dagens högdatoriserade bilar kanske inte går att koppla rakt av efter en Boschtabell, men i ditt fall med LH 2.2 kommer man långt.
Detta är alltså från en traktorsida, men Boschnummer gäller lika i dom flesta fordon, stora som små, båtar och många andra ställen.

Det är lite svårt och otydligt att se på schemat, men jag gör ett försök med förstoringsglas. Vi tar bränslerelät. Nr 30 skall ha 12 volt från batteriplus via tändningsnyckeln. I schemat går det via några kopplingsplintar och skarvar och det kanske inte stämmer exakt i din bil.
Nr 87/2 är utgång till bränslepumparna. (Det är alltså en förpump i tanken och en systemtryckpump utanför) Också dom går via några skarvar och plintar. Sedan går det en kabel som försvinner neråt i bilden till något okänt. Har vi riktig otur så kan det vara någon givare eller kontrollsignal som måste finnas för att det skall fungera. Men vi hoppas inte det? Nu ser jag att den går till anslutning 1 i Lambdasonden.
85 går via ett radioavstörningsrelä där den jordas på andra sidan relät. Men den är också byglad på bränslerelät till nr 87/1. Därifrån går den genom en plint och en skarv till luftmassemätaren, anslutning 5. Det är också en skarv som går in på nr 9 (ser det ut som?) på själva styrenheten LH 2.2.
Sedan finns det en kabel som sitter på 86/1 eller om det möjligen står 56/1, det är svårt att se. Den går genom en plint 21 in på styrenheten LH 2.2, där den jordas.
I vissa andra sammanhang vet jag att det är skillnad på chassiejord "var som helst" i bilen och på jord i systemenheten. Därför bör du ansluta denna kabeln till nr 21. Inte till närmaste jordpunkt i karossen.

Blir du fundersam över om det verkar riktigt eller orimligt, så läs det aktuella numret i Boschtabellen. Jag kan ha sett fel och det blir ju en koll samtidigt.

Dom andra kontakterna som du har på bilderna vet jag dessvärre inte något om. Har du kvar donatorbilen så kanske det kan ge en vägledning? En möjlighet, men väldigt osäker är ju att t.ex leta upp en 9-polig kontakt på ett kopplingsschema om man har en okänd 9-polig kontakt. Har man tur så kan man träffa rätt. Då kan man få en aning om vad som skall anslutas på den aktuella kontakten. Det kanske t.o.m är flera olika enheter som sammanstrålar just i den aktuella kontakten.

Vi hoppas att du har insett att mätenheter, styrdator, givare och sensorer etc. etc. måste vara av den typ som Volvo har använt på motorn. Inte det som Suzuki har använt!

Lycka till med ditt intressanta projekt.

Jag kom på en sak till. "Hur ser man på schemat att det är en delbar kontakt?" Jo, på bilden tar vi t.ex den som är ritad mellan bränslerelät och styrenheten. Den är märkt A. Det finns ett antal nummer där och det svarar till vilken stiftplats det är i kontakthuset. Det högsta numret på bilden är 22, så det är en stor kontakt. Alla hål behöver inte vara anslutna. Det kan finnas tomma luckor ibland. Men när du skall leta efter en okänd kontakt på schemat, så ser du här ett exempel på hur det är ritat. När man numrerar stift i en kontakt så räknar man alltid från "baksidan" på kontakthuset där kabeln går in i huset. Om det är en lång rad med hål så märker ofta kontakttillverkaren stift 1 och det sista hålet i raden, t.ex stift 9 om det är 9 hål i kontakthuset. Dom omärkta hålen får man räkna sig fram till. Man har ju första och sista hålet att gå på. Man skall inte alltid ta för självklart att kabelfärger stämmer med schemat. Det kan ha blivit ändrat i stress med tid och materialbrist vid monteringen och en kabel kan skifta färg i just sådana här kontakter och skarvplintar.

Jag lägger in en länk också till ett närstående område. Det är kanske nyare uppgifter för nyare bilar, men mycket av det gäller ändå LH 2.2. http://home.swipnet.se/g_gson/ Läs igenom så mycket du kan ta till dig, det är inte säkert att man förstår allt (det gör inte jag heller) men man kan få en A-ha upplevelse eller upptäcka något man inte kände till.
av christian6321
Rådlös skrev:Vi börjar med en tabell som du kan ha mycket nytta av: http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071 Det är så kallade Bosch-nummer. Dom gäller i första hand för den som har köpt något av Bosch, men många andra fabrikat följer det systemet. Dagens högdatoriserade bilar kanske inte går att koppla rakt av efter en Boschtabell, men i ditt fall med LH 2.2 kommer man långt.
Detta är alltså från en traktorsida, men Boschnummer gäller lika i dom flesta fordon, stora som små, båtar och många andra ställen.

Det är lite svårt och otydligt att se på schemat, men jag gör ett försök med förstoringsglas. Vi tar bränslerelät. Nr 30 skall ha 12 volt från batteriplus via tändningsnyckeln. I schemat går det via några kopplingsplintar och skarvar och det kanske inte stämmer exakt i din bil.
Nr 87/2 är utgång till bränslepumparna. (Det är alltså en förpump i tanken och en systemtryckpump utanför) Också dom går via några skarvar och plintar. Sedan går det en kabel som försvinner neråt i bilden till något okänt. Har vi riktig otur så kan det vara någon givare eller kontrollsignal som måste finnas för att det skall fungera. Men vi hoppas inte det? Nu ser jag att den går till anslutning 1 i Lambdasonden.
85 går via ett radioavstörningsrelä där den jordas på andra sidan relät. Men den är också byglad på bränslerelät till nr 87/1. Därifrån går den genom en plint och en skarv till luftmassemätaren, anslutning 5. Det är också en skarv som går in på nr 9 (ser det ut som?) på själva styrenheten LH 2.2.
Sedan finns det en kabel som sitter på 86/1 eller om det möjligen står 56/1, det är svårt att se. Den går genom en plint 21 in på styrenheten LH 2.2, där den jordas.
I vissa andra sammanhang vet jag att det är skillnad på chassiejord "var som helst" i bilen och på jord i systemenheten. Därför bör du ansluta denna kabeln till nr 21. Inte till närmaste jordpunkt i karossen.

Blir du fundersam över om det verkar riktigt eller orimligt, så läs det aktuella numret i Boschtabellen. Jag kan ha sett fel och det blir ju en koll samtidigt.

Dom andra kontakterna som du har på bilderna vet jag dessvärre inte något om. Har du kvar donatorbilen så kanske det kan ge en vägledning? En möjlighet, men väldigt osäker är ju att t.ex leta upp en 9-polig kontakt på ett kopplingsschema om man har en okänd 9-polig kontakt. Har man tur så kan man träffa rätt. Då kan man få en aning om vad som skall anslutas på den aktuella kontakten. Det kanske t.o.m är flera olika enheter som sammanstrålar just i den aktuella kontakten.

Vi hoppas att du har insett att mätenheter, styrdator, givare och sensorer etc. etc. måste vara av den typ som Volvo har använt på motorn. Inte det som Suzuki har använt!

Lycka till med ditt intressanta projekt.

Jag kom på en sak till. "Hur ser man på schemat att det är en delbar kontakt?" Jo, på bilden tar vi t.ex den som är ritad mellan bränslerelät och styrenheten. Den är märkt A. Det finns ett antal nummer där och det svarar till vilken stiftplats det är i kontakthuset. Det högsta numret på bilden är 22, så det är en stor kontakt. Alla hål behöver inte vara anslutna. Det kan finnas tomma luckor ibland. Men när du skall leta efter en okänd kontakt på schemat, så ser du här ett exempel på hur det är ritat. När man numrerar stift i en kontakt så räknar man alltid från "baksidan" på kontakthuset där kabeln går in i huset. Om det är en lång rad med hål så märker ofta kontakttillverkaren stift 1 och det sista hålet i raden, t.ex stift 9 om det är 9 hål i kontakthuset. Dom omärkta hålen får man räkna sig fram till. Man har ju första och sista hålet att gå på. Man skall inte alltid ta för självklart att kabelfärger stämmer med schemat. Det kan ha blivit ändrat i stress med tid och materialbrist vid monteringen och en kabel kan skifta färg i just sådana här kontakter och skarvplintar.

Jag lägger in en länk också till ett närstående område. Det är kanske nyare uppgifter för nyare bilar, men mycket av det gäller ändå LH 2.2. http://home.swipnet.se/g_gson/ Läs igenom så mycket du kan ta till dig, det är inte säkert att man förstår allt (det gör inte jag heller) men man kan få en A-ha upplevelse eller upptäcka något man inte kände till.

Tack så jätte mycket för hjälpen, jag har lyckats få startmotorn till att gå runt, samt bensinpumpen till att starta, men tyvärr får jag ingen gnista, det kommer inte fram någon ström till tändspolen. Och jag använder givetvis alla styrdon och givare från volvo och inget från suzuki :-)-)
av Rådlös
Nu börjar det bli komplicerat även för mig. Men, går pumpen hela tiden eller går den bara ett litet ögonblick?
Det är så här, om jag har förstått det rätt (?) att när man vrider nyckeln till start så går pumpen ett kort ögonblick för att få upp tryck i bränslesystemet. Sedan stannar den. Nästa steg blir att styrenheten måste få en "startsignal" från Hallgivaren i fördelaren (i ditt fall, senare modeller, 2.4 är det vevaxelgivare) innan det kommer någon tändgnista och insprutningspuls. Om allt är OK, så kommer ju startsignalen när motorn går runt på startmotorn. Då finns ju bränslet med tryck framme i spridarna. insprutningspulsen öppnar spridarna och strax därefter kommer tändgnistan. Utan "startsignalen" händer inget alls.
När styrdatorn har fått "kvittens" om att motorn tände kör den på bränslerelät och pumparna går för fullt.
Har du kollat Hallgivaren? Den sitter i fördelaren. Jag har aldrig gjort det men läst här på forumet att det går att mäta på den för att se om den är hel. Sök på det.

Detta är hypoteser från min sida. Det kan ju vara många andra enheter som är i olag. Vi hoppas att fler kunniga läser tråden och tar sig an problemet.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Du har ett elschema för en turbo motor ser jag :wink:

30 på bränsle relät ska ha batteri spänning direkt via säkring och inte över något tändningslås dumt att belasta tändnings låset med den höga strömmen i onödan.

Titta i den här tråden så har du scheman för "rätt" fast till 740 det är samma saker fast ett och annat kontaktstycke kanske skiljer sig, så mät i kontakten till styrenheten så du är säker att kabeln är rätt innan du kopplar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 87#p398505

Jag vill börja med att lämna ett faktum […]

Det gula flärpen får du nog inte lö[…]

Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 oc[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]