Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej på er!

Först och främst hittar jag inga trådar på Internet om detta, så om ni redan visste detta ber jag om ursäkt.

Hur som helst, om eran instrumentbelysning har pajat och ni är säkra på att reostaten bråkar så finns det ett sätt att rädda den!

Och nej, det är inte att dra en sladd mellan kontakterna så som det sägs så ofta här på forumet. Grejen är den att inne i själva reostatkåpan finns det ett kretskort med en säkring på!

Ja just det! Det kan vara denna extra säkring som har smällt av. Om så är fallet är det bara att gå till Elfa och beställa en ny samt att löda på den på kretskortet så borde den fungera igen!

Ja, så löste vi felet i alla fall här hemma när instrumentljuset dog i min 1992 944 GL.

Detta borde vara grymt bättre än att hålla på att dra en liten sladd så som alla här verkar föreslå.

Felet kan ju också bero på något annat också, men i mitt fall var det säkringen i reostatens kretskort.

Säkringen ser ut som en svart liten låda på kretskortet. Jag antar att felet är detsamma på de äldre 740-bilarna, men jag kan ha fel.

SchultzDuvy
av jaka
Hej!
På 740/745 från t.ex 87 finns inget "kretskort på tankreostaten med en säkring". Det finns bara en tankreostat alltså en lindad resistanstråd viken en metallarm löper utanpå.
Varför tankmätaren inte funkar på dessa bilar beror ofta på att någon av kondensatorerna på kretskortet inne på bränslemätaren har gått sönder. Eller att (i ett fall) att en liten zenerdiod sprucket på samma kretskort.
Hej!

Nu blev det nog ett litet missförstånd.

Detta gäller inte tankreostaten, utan den reostaten som sitter på baksidan av instrumenthuset framför föraren. Denna reostat fungerar som ljusdimmer på instrumentbelysningen!

Tankreostaten kan jag inte svara på. Jag tror att reostaten på baksidan av instrumenthuset på 740 också har en säkring i själva reostatens kåpa som kan smälla av vid olyckliga tillfällen.

SchultzDuvy
Kan det vara reostaten(vad det nu är för manick) Har ej instrument/värme reglage belysning, allt annat fungerar. På instrument brädan lyser vänster blinkers lampa, hel ljus lampan,+dimljus lampan SVAGT.
Har någon något tipps att komma med????
Tackar på förhand, L-G.
av Rådlös
En reostat är detsamma som ett vridbart, justerbart motstånd. I TS fall handlar det om instrumentbelysningen. Alltså den funktionen då man ökar eller minskar ljuset i instrumentpanelen. Dina problem är mer komplexa så det passar inte riktigt in här. Du kan möjligen ha ett jordfel, men det kan vara mycket annat också.
Lägg upp en egen tråd om dina problem så kommer det nog bra svar.
Charlie2013 skrev: ons 03 sep 2014, 14:19 Kan det vara reostaten(vad det nu är för manick) Har ej instrument/värme reglage belysning, allt annat fungerar. På instrument brädan lyser vänster blinkers lampa, hel ljus lampan,+dimljus lampan SVAGT.
Har någon något tipps att komma med????
Tackar på förhand, L-G.
Någon som har detta problem idag har nämligen samma problem?
av Sliff
Tack för info ! Jag felsökte på detta ett tag på min 940 96årsmodell tills jag hittade denna tråd. Plockade loss reostaten på baksidan av instrument panelen och skruvade isär den och mätte över säkringen. Ingen kontakt alls. Vilket det bör vara om säkringen är hel. Köpte ny termisk säkring på https://www.conrad.se/sv/p/eska-a2-3a-f ... 19046.html

10 st för 139 kr.

Skall montera och prova efter att jag fått hem grejerna.

Tack!
Bilagor
20240830_103238.jpg
20240830_103238.jpg (1.38 MiB) Visad 1010 gånger
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]