Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunner
Då har kärran varit inne på "kampanjservice". Visade sig vara en givare som skulle monteras rätt! När han var klar med den. Dök det plötsligt upp en propå om ny mjukvara till motorn, som tankades ner. Meken hade dock inte en aning om vad som ingick i uppgraderingen!! :roll:
//Mats
av Gunner
Gunner skrev:Då har kärran varit inne på "kampanjservice". Visade sig vara en givare som skulle monteras rätt! När han var klar med den. Dök det plötsligt upp en propå om ny mjukvara till motorn, som tankades ner. Meken hade dock inte en aning om vad som ingick i uppgraderingen!! :roll:
//Mats
Men brev i dag från Volvo påvisade problem med tomgång, start och felmeddelande i displayen. Har dock inte upplevt något av detta.
//Mats
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
simonhalmstad skrev:Nu jämför jag denna V60 automat D4 VEA med en S60 D5 manuell my14 med gammal 5-cyl D5 motor 1 cylinder mer plus mycket bättre bottendrag och förbrukningen på den stannade också på 0,65 med hård körning. Drog mycket sällan över 0,7 på pump hur man än gasar med bilen. Men hur som helst är det ju ingen dålig bränsleförbrukning för VEA ändå.

Inte konstigt att en Volvo diesel d4/d5 awd gör sprinten 0-40 snabbare än dom flesta Bmw bilarna som rullar på vägarna. ;)

Fabulöst bra förbrukning Simon. 0,65 med D5:a
Vänta tills min har "gått" några hundra mil. Till vintern då.

/Thomas
av Gunner
Ganska nöjd själv med 2 liter mindre per 10 mil! Ligger på 0,45-0,48 vid pump. Med tanke på vardagsbruket av värmaren. Som förhoppningsvis är över 8) ? Så är jag jag mer än nöjd, än så länge!
//Mats
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
MångaVOLVO skrev:
simonhalmstad skrev:Nu jämför jag denna V60 automat D4 VEA med en S60 D5 manuell my14 med gammal 5-cyl D5 motor 1 cylinder mer plus mycket bättre bottendrag och förbrukningen på den stannade också på 0,65 med hård körning. Drog mycket sällan över 0,7 på pump hur man än gasar med bilen. Men hur som helst är det ju ingen dålig bränsleförbrukning för VEA ändå.

Inte konstigt att en Volvo diesel d4/d5 awd gör sprinten 0-40 snabbare än dom flesta Bmw bilarna som rullar på vägarna. ;)

Fabulöst bra förbrukning Simon. 0,65 med D5:a
Vänta tills min har "gått" några hundra mil. Till vintern då.

/Thomas
Med så hård körning tror jag att en liten vea motor drar minst lika mycket.
av Linqid
Någon som kör nya T5 (oavsett kaross) och är sugen på att dela med sig lite om intryck, förbrukning, låda/motor etc.
Tysken ska bytas till hösten till förmån för en V/XC60 alt. en V70. I så fall får den nuvarande V70:n maka på sig till förmån för något annat.

D4 är ju givetvis ett vettigare val, men bilen rullar max 2000 mil om året och sällan längre sträckor. En T5 med 245 hk och 8-stegad automat är allt lite lockande... :)

En vän har en testbil som tjänstekärra just nu, en V70 T5 med automat och laddad med Polestar. Runt 280 hästar, går som ett skållat troll! :-)-)
Användarvisningsbild
av Spid3r
Fick bilen idag...hann köra 2-3 mil, enda jag kan känna saknas är progressiv servo. Detta borde vara standard.
Användarvisningsbild
av torwald
Överväger en D4 AWD Automat som säljs på kampanj nu. Är det någon som har erfarenheter från denna eller allmänna tankar? Funderar främst på om det är värt att köpa en dyrare VEA modell utan AWD? Jag hade uppskattat AWD (iaf nu när man inte betalar nämnvärt för det) men är inget krav. Är dock tveksam till att köpa något dyrare, då jag är en kille som föredrar lite mer utrustning än lite fler hk.
av tunnis
Finns väll inte Polestar till Vea-motorerna? Varken T5e eller D4e.
av Exquattro
Torwald, jag kör denna fast MY13. Är själv i planering för att byta och är tveksam. Kvaliteten på AWD är avhandlad i spaltkilometer men denna verkar ju blivit bättre nu. Jag funderar dock på om det verkligen behövs. Du får den gamla automaten och tillsammans med AWD´n drar den mer bränsle jämfört med VEA även om den har sänkts en halvdeciliter i senaste varianten av AWD´n. Varvtalet ligger också betydligt högre med den gamla. Men nu verkar ju kampanjpriset komma och stöka till det lite, såklart är väl detta för att möta ärkerivalen från Tyskland. Blir ju läckert med Oceanrace.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 39
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]