Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Termostaten verkade sitta mot kupén framför ratten ganska långt ner
Det. Lilla jag såg av bytet gjorde att jag är glad att jag inte försökte själv
sen gick maskin försäkringen int och täckte endel av kostnaden så
För mig blev det att betala 3500kr. Tycker ändå det är ganska mycket för att byta termostat
Tack för svar!
Jo det verkar som att den ska sitta på insidan, framför förarplatsen, under batteriet typ... Precis som ni säger. Slangen som kommer från nedre anslutningen på kylaren och verkar gå dit. BAKOM motorn! Why? :shock: Det går inte att se med säkerhet utan att demontera en massa...

Jag börjar fatta att detta kanske är något för verkstan i alla fall...! :cry: :cry:

Men då är ju manualen fel:
För enligt Haynes verkstadshandbok sitter ju termostaten på andra sidan motorn. Där den övre kylarslangen är ansluten till motorn. Tempgivaren verkar i alla fall sitta där. Bilden i boken stämmer med givaren och "huset" som sitter där, men det "huset" innehåller alltså ingen termostat!?

Snacka om att man skulle blivit riktigt irriterad om man följt anvisningarna i boken och skruvat bort allt för att komma åt detta! :evil: :evil:

Mvh Roger
roggan99 skrev:...startar jag klimatanläggningen så går det fortare eftersom kylarfläktarna går igång direkt då (Säkerligen felprogramerat av Volvo!!...)
Det är inte alls felprogrammerat. Kondensorn till luftkonditioneringen sitter ju i samma paket som laddluftkylare, vattenkylare och oljekylarna till motor och automatlåda. När kompressorn till luftkonditioneringen startar behöver kondensorn luftflöde för att kylas. Står bilen still är det bara kylfläktarna som kan fixa detta. Att de kyler samtliga kylare i paketet har ingen betydelse. Det påverkar ju inte motorn om den inte är varm och termostaten stänger som den ska.
Jag har bytt termostat på min V70 2.4D och termostaten sitter rätt så trångt till högt upp på bakkanten vänstra sidan av motorn .
Jag var tvungen att ta bort partikelfiltret + katalysatorn för att lättare komma åt termostaten vilket tog ca 2timmar att göra och detta gjorde jag hos min bror verkstad och lånade hans 2 pelar lyft för detta jobb.
"... sitter rätt så trångt till högt upp på bakkanten vänstra sidan av motorn..."
Jaha? Vänster eller höger sida, finns det något som säger vilket som är vilket? Jag menar t.ex en dörr
den är "högerhängd" om gångjärnen sitter till höger när man står utanför och drar den mot sig för att öppna.
Men en motor??
På min bil verkar den sitta till höger på bakkanten, (om man står framför bilen) så det du säger verkar inte
stämma riktigt? :???: :???:

Och pelarlyften hade du nytta av den? Till vadå?
roggan99 skrev:"... sitter rätt så trångt till högt upp på bakkanten vänstra sidan av motorn..."
Jaha? Vänster eller höger sida, finns det något som säger vilket som är vilket? Jag menar t.ex en dörr
den är "högerhängd" om gångjärnen sitter till höger när man står utanför och drar den mot sig för att öppna.
Men en motor??
På min bil verkar den sitta till höger på bakkanten, (om man står framför bilen) så det du säger verkar inte
stämma riktigt? :???: :???:

Och pelarlyften hade du nytta av den? Till vadå?
När man pratar om höger och vänster på en bil så räknar man alltid i färdriktningen om man inte uttryckligen säger något annat.
Det blir lite jobbigt att få någon ordning på hö och vä om du flyttar med ditt hö och vä överallt. T ex står du från sidan av bilen så kan ju plötsligt fram och bakhjul bli höger och vänster istället, :-O) så det kan bli ganska rörigt. Alltså nämn höger och vänster i färdriktningen annars får du kanske snart en högerstyrd bil.
ok! det köper jag! Vänster sida är alltid vänster sida, dvs i färdriktniningen. Termostaten sitter alltså på på vänster sida på motorn...
Och jag har bytt min. :D :D :D Nu är det 90 Grader enligt min OBDDII Bluetooth. Och visst satt den otillgängligt till, men det gick...

Tog bort batterilåda och plåtskydden både över grenröret och den större plåten som sitter framför dator eller motorstyrningsenheten (Eller vad den heter ?:-/ ) Fick t.o.m ta bort vindrutetorkarna för att kunna få bort plåten.

När det var gjort kunde man faktiskt se ner och skymta termostaten under grenröret. Termostaten är kopplad med fyra slangar/rör, trots allt ganska servicevänligt med två av anslutningarna med O-ringar som bara var att dra isär, en med slangklämma och en med fjäderlåsning. Så det verkar som om konstruktörerna försökt underlätta lite som kompensation till en taskig placering :)

Jag skickade mail till Hayenes svenska kontor, jag skrev en noggrann förklsring med sid och bildhänvisningar på vad som är fel i boken, Jag blev uppringd och han tyckte jag skulle översätta alltihop till engelska och skicka det till huvudkontoret y England... :evil: Jag nämnde google översätt och då ändrade han sig. Lovade skicka någon typ av sprängskiss eller lösning... det är en vecka sen så nu klarar jag mig utan... ??:-/ :-O)

Det var det! :-)-) Klart slut! :-DD :-DD :-DD
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]