Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knegolf
Jag har haft lite problem med min bil ett tag, den känns lite orkeslös vid last och så viner det ifrån turbon. Jag har dessutom problem med att motorn ibland stannar när man trampar ner kopplingen efter att ha legat över 2000 varv vilket är ganska irriterande. Jag trodde från början att det var LMM som var på bommen, men jag börjar nu misstänka att turbon laddar fel.
Jag har lossat på dumpventilen (Bara för att kolla om den rör sig som den ska) och den ser ut att fungera fint. Membranet ser friskt ut, och fjädern rör sig lätt och fint. Jag har försökt följa vakuumslangarna från wastegaten till T-korset, vidare till vad jag tror är magnetventil (Grå cylinderformad burk med två vakuumanslutningar och ett tvåpoligt kontaktdon) vidare till motorblocket, och de verkar vara ganska torra, men har inga uppenbara sprickor. Efter mitt rotande bland slangarna så verkade problemet ha blivit värre, vilket får mig att tro att jag är något på spåret med slangarna. Bilen går fortfarande att köra, men på motorväg är det svårt att få upp den i 110 utan att turbon börjar vina och motorn rycker till och i backarna fick jag lätta på gaspådraget och låta hastigheten falla till 90 för att turbon skulle hålla sig lugn. Jag har nu inhandlat nya vakuumslangar från Biltema, och kommer att byta dem antingen ikväll när motorn är sval eller imorgon, i hopp om att det ska fungera.

Det vore dock väldigt bra om jag kunde få lite mer information från er mer rutinerade volvoskruvare så att jag har lite mer att gå på när jag ska felsöka om det visar sig att problemet kvarstår efter att jag har bytt slangarna. Jag tänkte börja vid dumpventilen och jobba mig därifrån tills jag har fått med alla slangar på den slingan. Men finns där fler som bör bytas så får ni gärna hojta till.
av knegolf
Efter att ha surfat runt lite mer kom jag på att "Magnetventilen" som jag skrev om tidigare i själva verket är vakuumförstärkaren.
En ny tanke som slog mig; Kan det vara så att där är något fel med dumpventilen som gör att den konstant återcirkulerar luften genom EGR-systemet? Och att detta kan skapa problemen som jag beskrivit tidigare?
av knegolf
Nu har jag precis bytt ut lite torrspruckna slangar. De gamla slangarna var ganska ruttna, så jag tog en ren chansning på att de var delaktiga i problemet.
De gamla slangarna såg ut såhär.
Bild
image hosting free

Jag började vid dumpventilen som jag åter igen skruvade av för att kunna ta lite bilder. Jag kan själv inte se några problem med den. Membranet känns mjukt och fint, och där var inget smuts någonstans runt det.
Bild
image hosting 10mb limit
Bild
screenshot program

Sen bytte jag ut en slang i taget och såg till att de blev ersatta av slangar med samma längd +/- 5mm ungefär. Jag kontrollerade även den korta omspunna slangen på själva aggregatet, och den såg frisk ut (Plockade av den och kände över den noga samt inspekterade insidan mot solljuset för att kunna se eventuella torrsprickor på insidan)
Bild
image hosting without registration

Jag passade även på att byta slangen på bilden nedan, dock har jag ingen aning om vad den gör för något, men det kan ju inte skada att ersätta den med en friskare slang.
Bild
gif hosting

Sist kommer vi till vad jag trodde var en magnetventil men som visade sig vara vakuumförstärkaren. även där är slangarna bytta, men felet verkar kvarstå, om inte helt, så till 90%. Jag tog en kort 5 minuters tur genom stan, så jag fick aldrig en chans att prygla motorn ordentligt, men de vinande ljuden kvarstår, samt att motorn ibland dör vid urkoppling. Vinandet uppstår runt 2500 varv och uppåt. Jag provade att koppla ut vakuumförstärkarens tvåpoliga kontakt för att se om det gjorde någon skillnad, och där blev inte någon markant skillnad med den urkopplad. Kan man då dra slutsatsen att det kan ha något med vakuumförstärkaren att göra? Och är det någon som anser att det kan vara av nytta att se en film av instrumenteringen där det vinande ljudet kanske framgår? Jag skulle kunna göra en film med vakuumförstärkaren inkopplad och en med den urkopplad om det är av intresse.
Bild
image sharing sites
av NilsO
"Vakuumförstärkaren" är inte en vakuumförstärkare, utan just en magnetventil/solenoidventil. Den styrs av tändsystemet och släpper fram vakuum till EGR-ventilen när EGR ska aktiveras. (Vakuumförstärkare fanns på lite tidigare 740 och 240, men har aldrig funnits på 940.)

När vakuum släpps fram till EGR-ventilen öppnar den och leder avgaser från avgasgrenröret till insugsgrenröret genom ett rör bakom motorn. Men det kan aldrig komma några avgaser i vakuumslangen.

På 940 med turbo och EGR (vilket tydligen finns här) finns ett T-kors på just vakuumledningen till EGR och dumpventil. Vakuum leds från insuget till T-korset, vidare dels till dumpventilen på turbon och dels till magnetventilen och vidare till EGR-ventilen (nere under insuget). Läcker det någonstans på denna "vakuumkrets" är det klart att både dumpventilen och EGR kan påverkas.

Men för att EGR-ventilen och dumpventilen ska öppna behövs vakuum. När motorn belastas finns inget vakuum, så oavsett hur stora läckorna på slangarna är kan det inte gärna påverka hur motorn beter sig på fullast – och ett av symtomen här är ju att den är slö.

Någon risk för att laddtrycket ska skena finns inte heller vid fel på dessa slangar.

Den viktiga slangen för att trycket inte ska kunna skena är den omspunna på själva turboaggregatet, den till wastegateklockan. Det är wastegateklockan/wastegaten som reglerar max laddtryck – inte dumpventilen. (Det är också på den slangen man kan sätta T-kors för pystrim.)

Problemet med att bilen är slö kan inte gärna ha med ovan nämnda vakuumslangar att göra, eller med magnetventilen. Däremot kan det väl t ex bero på att dumpventilen inte stänger som den ska (så att det inte uppstår något laddtryck), på någon större luftläcka mellan turbo och insug (då viner det gärna också).
av knegolf
Tack för svaret.
Jag tycker mig höra det vinande ljudet från höger sida av bilen när jag kör, men det är så klart väldigt svårt att avgöra eftersom ljuden kan fortplanta sig ganska mycket, men jag misstänker att det kommer direkt från eller i närheten av själva turbon. Jag har försökt kolla över alla luftslangar i hela slingan, men kan inte se några läckor. Det enda som inte är kollat ordentligt är intercoolern, men jag har svårt att tro att den ska vara skadad.
Om det är som du skriver att dumpventilen kanske inte håller riktigt tätt så är det nog all idé att ge sig på att byta den, och då är frågan om det är lönt att skaffa en ventil från skroten eller om man ska satsa på att köpa en ventil som man vet är färsk, varpå vi kommer in till nästa fråga.
Finns det några ersättningsventiler som inte är till för trim? Eller går det rent av att få tag på en originalventil från Volvohandlaren?
Finns det även någon risk att wastegaten inte reglerar som den ska? Vad är symptomen på att bilen laddar för högt?
av NilsO
Jag har dålig koll på turboreservdelar. Ett annat sätt vore ju att mäta laddtrycket.

Jag har inte själv råkat ut för det, men tydligen kan stången mellan wastegateklockan och "armen" till wastegaten hoppa av. Då får man inget laddtryck alls, och då blir motorn väldigt slö.
Användarvisningsbild
av White
Vet att det börjar bli kris med att få tag på ny original dumpventil, sist jag kollade med Volvo fanns det en kvar att få tag på.

Här har du en riktigt fin och gedigen dumpventil: http://atechmotor.com/volvo/940-turbo/t ... umpventil/

Dock tror jag inte att felet ligger i din dump!

Något du borde göra är att koppla in en laddtrycksmätare (om du inte redan har det) och kolla vad bilen laddar.
av knegolf
Jag har inte monterat in någon laddtrycksmätare, och känner inte heller att jag vill lägga pengar på en panelmonterad mätare utan skulle helt klart nöja mig med en billig men fungerande mätare bara för att felsöka. Några tips på modeller som kan fungera?
Biltema har en mätare för 139kr, men är den verkligen att lita på eller ska man satsa på något annat? och var tar man sig lättast igenom torpedväggen utan att behöva borra en massa? Finns där färdiga genomföringar någonstans?
En annan fråga som kanske verkar lite dum, enligt biltemas instruktioner för montaget av deras laddtrycksmätare säger att man ska kapa övertrycksslangen. Det är väl den omspunna slangen som finns med på en av mina bilder de menar?

Tack för tipset med dumpventilen. Den såg verkligen gedigen ut, men jag är ute efter en billig modell om det nu blir aktuellt att byta då jag har tänkt sälja bilen ganska snart och byta upp mig till något lite mer modernt. Tyvärr är jag dessutom av den uppfattningen att jag inte vill sälja en defekt bil till någon stackare, utan ser helst att den fungerar korrekt.

NilsO;
Det där med wastegaten kan vara värt att inspektera. Om jag inte missminner mig helt så är väl den där stången ganska svår att komma åt ovanifrån, så det får väl bli en tur till macken och hissa upp den där.
Men om man nu inte får något laddtryck över huvud tagen så borde bilen kännas ännu slöare kan jag tycka. Den känns trots allt relativt vridstark i bottenregistret som den är nu, men det kan ju vara så att jag har blivit lite blind för problemet eftersom det har pågått ett tag.
Användarvisningsbild
av White
Det finns färdiga genomföringar i torpedväggen, det är bara att kolla.

Du ska defenitivt INTE koppla in mätaren på slangen mellan turbo och wastegateklockan, det går däremot bra att skarva in sig på
slangen till BTR. Bäst är givetvis att kolla efter en ledig anslutning på insuget.

Jag tycket BSR har prisvärda laddtrycksmätare, som dessutom visar rätt. (kollade min jämtemot en kalibrerad industrimanometer)
Huruvida Biltemas mätare visar rätt vågar jag inte sia om. Dom själva avrådde i alla fall mig från att köpa den om jag skulle kolla
laddtrycket vid trimning.

Här har du reperationssats till originaldumpen:http://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Batterifråga?

Då jag inte vet hur insidan är konstrue[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]