Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Inte så duktig på felsökning vad gäller motorer så jag tänkte höra mig för här.

Köpte en V70 -11 med 2,5 ft motorn i tisdags. Bilen ser ut att vara i toppen skick och kom med en fullt ifylld servicebok.

Har sen inköpet för fyra dagar sedan kört mindre än tio mil och allt har gott toppen tilms idag....

Kom idag ut på motorväg och va fullgas för första gången från 90 till ca 140. När jag släpper av så står det att jag har ett nytt infomeddelande.
När jag tittar skrollar fram meddeladet står det att jag har låg kylarvätska och att jag bör stanna när det är möjligt.

Jag fortsätter ett par km till närmsta avfart och bensinstation. Väl där ser jag att det ryker från motorn och när jag öppnar ser jag att det är vätska i hela högra delen av motorutrymmet (framifrån sett). Vätskan är blå till färgen och behållaren för kylarvätskan är nästa tom. Då besinmacken ligger ca en km från firman där jag köpte den. Då det är helg så hade de ingen bilmekaniker på plats men en av säljara, som jobbat som meckare på audi följer med upp och tittar på bilen.

Väl där säger han att vätskan kommer från växellåda då den känns oljig och är på högra sida. Jag påpekar att den är blå men han säger fortfarande att det är frå växellådan. Jag kan dock inte säga att jag kunde känna att den var oljigare.

Bilen får sedan stå kvar vid macken och vi åker tillbaka till firman. Väl där så tycker de att det är en mardröm det som har hänt, både för dem och för mig. De säger att de ska ordna en bärgare, som de bekostar, som tar bilen till verkstad på tisdag (på av helgen). Vi konstater även att jag har en garanti på tre månader och att jag även tecknat en solid-garanti large på ett år vid inköpet. Jag lämnar nyckeln och för skjuts därifrån.

Har flera frågor ang händelsen:

Va tror ni har hänt med motorn?
Hur tycker ni att jag ska gå vidare?
Kunde jag ha gjort något annorlunda?

Stort tack på förhand och ursäkta den taskiga stavningen, skriver på mobilen.

Allt känns bara så surt just nu och ovisst, tänkte att någon kanske kunde komma med lite info.

Med vänliga hälsningar

P
Om det är exakt som du beskriver samt att det stod bör i meddelandet från bilen. Så tycker jag att det bara är att chilla och låta verkstaden fixa alt och du ska inte betala något.

Vad som hänt har jag inte en aning om.
Köpte en bil som efter en vecka fick ett tokhaveri på turbon... vilket var lagom roligt. Men firman tog på sig det precis som den firman du nämner verkar göra med garantier osv. Jag fick tillbaka bilen efter en vecka & hade den i 9 år, den bara gick & gick. Så sköter sig bara firman ska du inte behöva vara orolig, men förstår hur du känner då det var likadant för mig innan man visste.
Du kommer kunna gå helt skadefri ur det här om firman fökjer lagen. Även utan garantier har du konsumentköplagen. Alla fel som uppstår inom 6 månader från köpet kan räknas som ursprungsfel om inte säljaren kan bevisa annat.

Om dom säger nått om att garantin inte täcker nån viss del eller att du får betala en delsumma så stå på dig och hänvisa till konsumentköplagen.
Hoppas det löser sig smidigt. Säljaren verkar ju ta sitt ansvar än så länge.
är det inte så att triangeln är röd vid låg kylarvätska och uppmaningen i teckenfönstret är att stanna motorn omedelbart?
om det är så vill jag informera om denna lilla paragraf

42 § Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.
Som att inte,konsumentköplagen skulle hälla för det där.. nej sluta komma och försöka skrämmas med sånt där. Skäliga åtgärder är dessutom tolkningsbart, och då ska det alltid tolkas till kundens fördel. Att stanna på närmsta mack/avfart kan nog ses som skäligt. Och i de fall den text skulle kunna åberopas handlar det om när man åberopar typ motorgaranti eller nått från tillverkaren. I det här fallet är det garanti/konsumentköplagen mot säljarnen som gäller.
Tack för alla svar såhär långt!

Kan tillägga att triangeln och stanna omedelbart tändes precis när jag svängde in på bensinmacken och stannade. Innan dess stod det enbart låg nivå av kylarvätska och stanna när det är möjligt, inte omedelbart.

Bilen är en automat som rullat som tjänstebil ca 11 000 mil.

Med vänliga hälsningar

P
Vill du ha lite koll på vad du har för rättigheter (utöver den garanti du fått) kan du kolla på konsumentverkets sida eller ta kontakt med en konsumentrådgivare i din kommun.
:)

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... tkoplagen/
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... konsument/

Uppdatera oss gärna om hur det går sen.
Varför inet bara kontakta firman du köpte bilen av i första hand, det hjälper ju inte vad än folk tycker här. kontakta firman i första hand och är de en normalt funtad bilförsäljare hjälper de dig såklart på ett el annat sätt, i värsta fall har du ju maskinskada beroende på hur mycket bilen har gått och vad som har hänt.

Jag förstår inet varför många börjar med att ställa en fråga här på en bil man nyss köpt, kontakta säljaren el ring assistans om du inet kan ta dig vidare, då har du ju fri bil i 3 arbetsdagar så slipper du bli billös iaf.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]