Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Funderar på varför det inte kom några nya VEA motorer i samband med MY15? Volvo är väl i stort behov av att få upp försäljningssiffrorna och jag trodde VEA och nya växellådor var en viktigt utgångspunkt för det. Då borde man vara extremt intresserad av att i lanseringen av en ny årsmodell lansera minst en ny motor. Frågan är varför det inte blev så? Har man svårt med produktionskapaciteten av motorer? Har man problem som vi/jag inte hört talas om?
Användarvisningsbild
av crumpets
Varje motor du ska hinka i en bil är ett enorm installationsarbete. Det är inget man bara snyter ur sig för att själva motorn existerar. Tänk på att allt följande är unikt för varje motor i varje fordon; motorupphängning, växellådsupphängning, avgassystem, växellådskalibrering, osv osv. Allt måste testas separat eftersom upphängningarna ska dämpa vibrationerna nära egenfrekvenser som är unika för varje installation, det kan vara enormt drygt arbete, allt måste testas med avseende på värmeutveckling så att inga kringliggande komponenter skadas, växellådornas kalibrering måste passa varje fordon, både komfort och sportmappar, avgassystemen måste konstrueras för varje enskild installation för att undvika resonansfenomen och säkert miljoner grejer jag glömmer såhär på rak arm. Ett installationsjobb är tidskrävande arbete som tar många experter från många olika områden samtidigt, för att inte prata om alla timmar i provcell. Visst kan det vara tråkigt att vänta, men Volvo har begränsade resurser. I alla fall i de företag jag jobbat finns det massor med ingenjörer på ren motorutveckling, men de som jobbar med rena installationer är desto färre.

Att motorerna skulle ha problem eller produktionskapaciteten skulle brista har jag svårt att tro. Visst är det möjligt men knappast rimligt. Inte så här sent i projekten. Börjar man få strul med motorerna precis innan lansering har man gjort ett uselt jobb.
av Primus
crumpets skrev:Varje motor du ska hinka i en bil är ett enorm installationsarbete. Det är inget man bara snyter ur sig för att själva motorn existerar. Tänk på att allt följande är unikt för varje motor i varje fordon; motorupphängning, växellådsupphängning, avgassystem, växellådskalibrering, osv osv. Allt måste testas separat eftersom upphängningarna ska dämpa vibrationerna nära egenfrekvenser som är unika för varje installation, det kan vara enormt drygt arbete, allt måste testas med avseende på värmeutveckling så att inga kringliggande komponenter skadas, växellådornas kalibrering måste passa varje fordon, både komfort och sportmappar, avgassystemen måste konstrueras för varje enskild installation för att undvika resonansfenomen och säkert miljoner grejer jag glömmer såhär på rak arm. Ett installationsjobb är tidskrävande arbete som tar många experter från många olika områden samtidigt, för att inte prata om alla timmar i provcell. Visst kan det vara tråkigt att vänta, men Volvo har begränsade resurser. I alla fall i de företag jag jobbat finns det massor med ingenjörer på ren motorutveckling, men de som jobbar med rena installationer är desto färre.

Att motorerna skulle ha problem eller produktionskapaciteten skulle brista har jag svårt att tro. Visst är det möjligt men knappast rimligt. Inte så här sent i projekten. Börjar man få strul med motorerna precis innan lansering har man gjort ett uselt jobb.
Till vissa delar sant. Men VEA-familjen är ju ett och samma block. Dessutom med små skillnader mellan de olika modellerna. Det borde göra det du skriver om betydlig enklare. Det tar ju inte bort allt installationsarbete men borde förenkla en hel del. Sedan kan man ju undra om skon verkligen klämmer där? Skulle förvåna mig. Men säker är jag inte.. :lol:
Användarvisningsbild
av crumpets
Samma block säger ingenting... De olika effektnivåerna kommer producera olika vibrationer, olika ljudfenomen och framförallt helt olika nivåer av värme. Varje prestandasteg kommer dessutom kräva en egen kalibrering av växellådan. Blocket är bara ett block.
av Primus
crumpets skrev:Samma block säger ingenting... De olika effektnivåerna kommer producera olika vibrationer, olika ljudfenomen och framförallt helt olika nivåer av värme. Varje prestandasteg kommer dessutom kräva en egen kalibrering av växellådan. Blocket är bara ett block.
Du har kanske rätt. Jag kan för lite om den delen. Annars borde det rent allmänt vara så att man strävar efter att varje ny motor variant ska behöva så få egna modifieringar som möjligt. Både på själva motorn och vad gäller inpassning i bilen. Men det kanju som du skriver ändå vara så att mycket krävs som tar sin tid.

Får bara en obehagskänsla i kroppen då inget nytt kom. Antingen har man så små resurser att det blir tydliga flaskhalsar i olika led. Eller så betyder inte motorn så mycket. Själv var jag väldigt nördig på BMW under 10-12 år och följde allt de gjorde. För BMW var en ny motor extremt prioriterat att man gjorde allt som stod i sin makt för att få ut dem på marknaden. Och då var det /enligt spec) betydligt mindre skillnader på gammal och ny motor. Men de har/hade ju andra resurser.
av corzair
crumpets skrev:Varje motor du ska hinka i en bil är ett enorm installationsarbete. Det är inget man bara snyter ur sig för att själva motorn existerar. Tänk på att allt följande är unikt för varje motor i varje fordon; motorupphängning, växellådsupphängning, avgassystem, växellådskalibrering, osv osv. Allt måste testas separat eftersom upphängningarna ska dämpa vibrationerna nära egenfrekvenser som är unika för varje installation, det kan vara enormt drygt arbete, allt måste testas med avseende på värmeutveckling så att inga kringliggande komponenter skadas, växellådornas kalibrering måste passa varje fordon, både komfort och sportmappar, avgassystemen måste konstrueras för varje enskild installation för att undvika resonansfenomen och säkert miljoner grejer jag glömmer såhär på rak arm. Ett installationsjobb är tidskrävande arbete som tar många experter från många olika områden samtidigt, för att inte prata om alla timmar i provcell. Visst kan det vara tråkigt att vänta, men Volvo har begränsade resurser. I alla fall i de företag jag jobbat finns det massor med ingenjörer på ren motorutveckling, men de som jobbar med rena installationer är desto färre.

Om det nu är så förbannat krångligt att anpassa en motor för en modell att Volvo skull skippa det, då kan man väl lika gärna lägga ner hela bilmärket?
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej, men man måste lastbalansera. Kanske är det viktigare att sätta folk just nu på nya XC90 t.ex. ? Alla projekt måste konkurrera om resurser med varandra. Att trycka ut en ny motorgeneration som knappt någon utom nördarna bryr sig om lär inte ha lika hög prio som nya modeller.
av Exquattro
Volvos motorfabrik har bara en viss kapacitet, sen går det inte att göra fler motorer där. Självklart bör de ha planer att ersätta D2 som inte är en egen maskin, samt de femcylindriga. Det är inte gjort i en handvändning, nu bör det ju dessutom ha vissa logistiska problem pga av "dubbel tillverkning" av både fyra o femcylindriga i samma fabrik. Alla som känner till sådan här produktion kan nog förstå problemen.
av Mwi
Är det inte en ganska stor kostnad att certifiera varje ny kombination av motor, växellåda och kaross för varje marknad. Inom EU så är väl majoriteten av alla bilar som säljs inom Volvos segment dieselbilar, att då certifiera bilar som säljs i små volymer blir väl orimligt dyrt. Ett annat alternativ är kanske att Volvo har förbundit sig att köpa ett visst antal bensinmotorer till existerande modeller av Ford. För det är väl bara den femcylindriga bensinmotorn Volvo tillverkar i Skövde, resten kommer väl från Ford i England när det gäller nuvarande modeller.
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]