Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicconille
Hej igen! Jag har nu själv läst av felkoderna, satte i instickaren i kontakt 2 som beskrivet och fick endast en felkod 5-2-1 vilket i Haynes handboken betyder "syresensorns uppvärmning felaktig".
Jag skruvade även lite på luftpumpen för att se om jag hittade vatten i den. Jag kom bort mig lite i vad du skrev innan eftersom jag inte har en jävla aning vad och var magnetventilen och sekundärlufventilen är. Men jag tog lite bilder, och jag antar att den stora reläliknande modulen mitt i denna är styrenheten för systemet?

http://s15.postimg.org/mek7x4j6z/DSC_0035.jpg
http://s8.postimg.org/np2r7ky7p/DSC_0036.jpg
http://s23.postimg.org/s15s78h4r/DSC_0037.jpg
http://s23.postimg.org/ntazyhfp7/DSC_0038.jpg
http://s29.postimg.org/k1bysgjsn/DSC_0039.jpg

Men borde det inte finnas en *pump någonstans som suger luften till katalysatorn?
av Nicconille
Lucif3r skrev:Det du fotat är styrenheten, och är nog så långt ifrån ett relä man kan komma :wink:
Liknade lite ett relä :) sorry har inte superkoll på sånt här :roll:
av bmwslangen
Finfint, redan hunnit läsa ut felkoder!

Helt rätt, 5-2-1 är en felkod på att uppvärmningen av lambdasensorn inte fungerar som den ska (eller att styrdatorn iallafall tycker så).

Ja, min övergripande beskrivning av systemet kunde ju ha legat först. Se allra längst ned i detta inlägg för en kopia av detta. Men många saker får man läsa både en och flera gånger och sedan ett par gånger till innan det klickar det och innan man rett ut vad allt är (väldigt sällan beskrivningar och förklaringar kommer kompletta utan det är som ett pussel där man hittar delar från olika håll). Ja, vissa vetenskapliga artiklar och böcker kan man läsa 10 gånger och den 11:e så är det full logik i det man läser :-)

Iallafall, den där felkoden har INGEN koppling whatsoever till det sekundära luftsystemet. Motorstyrenheten kontrollerar hur mycket ström som går i uppvärmningskretsen (övervakningen börjar ca 3 minuter efter att förvärmningen påbörjats) och flyter det för mycket eller för lite ström så sätts denna felkod (än en gång gäller detta för Motronic 4.4 motorstyrsystemet men är ganska säker på att i det här fallet fungerar det exakt likadant på Felix motorstyrsystemen).

Siemens-låda, då måste det vara en Fenix styrsystem du har. Helt rätt, de där bilderna visar styrboxen som innehåller motorstyrenheten (den styr både tändning och insprutning och en del annat runtomkring).

Systemet består av av fyra komponenter.
Du har luftpumpen (1), luftpumpsreläet (2), magnetventil (3) och en sekundärluftventil (4).

Styrdatorn kontrollerar luftpumpsreläet som i sin tur kontrollerar luftpumpen (av/på).
Styrdatorn kontrollerar även magnetventilen som endast öppnar/stänger en vakuumslang till sekundärluftventilen som är vakuumstyrd (dvs det är vakuum som om sekundärluftventilen är öppen eller inte).
Och det är sekundärluftventilen som kontrollerar om det ska flöda in fräsch luft i grenröret eller inte.

Systemet aktiveras 20 sekunder efter att motorn startats, förutsatt att motortemperaturen vid start var mellan -12 grader C och +35 grader C.
Därefter hålls systemet aktivt mellan 60-120 sekunder, beroende på motortemperatur.

Om din hastighet efter 20 sekunder är under 10 km/h öppnas endast sekundärluftventilen, luftpumpen startas först när hastigheten går över 10 km/h och är sedan igång tills systemet avaktiveras.

Systemet har en självdiagnos där luftpumpen kan gå igång, men detta sker tidigast 10 minuter efter start av motorn och varar högst 20 sekunder.

Ska se om jag inte kan lägga upp en bild som visar de olika delarna. Magnetventilen sitter längst fram vid grillen vid fläktreläet och sekundärluftventilen sitter ovanför grenrören (ser ut som en metallsvamp som sticker upp där bak vid motorn).
Senast redigerad av 2 bmwslangen, redigerad totalt 0 gång.
av bmwslangen
Nicconille skrev:Liknade lite ett relä :) sorry har inte superkoll på sånt här :roll:
Oj! :o

Men vadtusan, vi alla har varit nybörjare och det var bara 10 år sedan jag fick se min första motorstyrbox och 12 år sedan jag mekade för första gången (bytte luftfilter vilket kändes avancerat då). Så det är bara att köra på!

Fast du måste läsa in dig på det du ska meka med. Köp böcker, kolla på andra sidor, fråga här (vilket du redan gör), och så vidare. Skaffa dig en överblick vad de större delarna av motorn är. Skaffa dig sedan en överblick på de ingående komponenterna i det system som strular (som tex det sekundära luftystem i detta fall). Därefter läser du in dig ännu mer och jämför med vad du sett i motorutrymmet. Sedan gör du lite enklare mekande, läer ännu mer, läser ännu mer och mekar sedan lite mer. Läser ännu mer, ännu mer och mekar lite till :-) Ungefär så går det till :-)

När det gäller felsökning av reläer (och annan elektrisk utrustning) så måste du ha ett elschema. Annars bara gissar du. Du måste ha ett elschema, samt kunna läsa det korrekt och förstå det också (det tar en del tid det också).

Angående luftpumpsystemet så ska jag nog kunna ge en bild med de olika komponenterna. Fast det är ju hur min motor ser ut. Din ser troligtvis lite annorlunda ut.
av Nicconille
Haha ja det är sanning i det du säger, speciellt om man är lite trögfattad som jag kan vara ibland :lol:
Okej, så med största sannolikhet kommer det att bli bra värden och lambdalampan kommer inte tändas igen om jag byter lambdasonden?
av Nicconille
bmwslangen skrev:
Nicconille skrev:Liknade lite ett relä :) sorry har inte superkoll på sånt här :roll:
Oj! :o

Men vadtusan, vi alla har varit nybörjare och det var bara 10 år sedan jag fick se min första motorstyrbox och 12 år sedan jag mekade för första gången (bytte luftfilter vilket kändes avancerat då). Så det är bara att köra på!

Fast du måste läsa in dig på det du ska meka med. Köp böcker, kolla på andra sidor, fråga här (vilket du redan gör), och så vidare. Skaffa dig en överblick vad de större delarna av motorn är. Skaffa dig sedan en överblick på de ingående komponenterna i det system som strular (som tex det sekundära luftystem i detta fall). Därefter läser du in dig ännu mer och jämför med vad du sett i motorutrymmet. Sedan gör du lite enklare mekande, läer ännu mer, läser ännu mer och mekar sedan lite mer. Läser ännu mer, ännu mer och mekar lite till :-) Ungefär så går det till :-)

När det gäller felsökning av reläer (och annan elektrisk utrustning) så måste du ha ett elschema. Annars bara gissar du. Du måste ha ett elschema, samt kunna läsa det korrekt och förstå det också (det tar en del tid det också).

Angående luftpumpsystemet så ska jag nog kunna ge en bild med de olika komponenterna. Fast det är ju hur min motor ser ut. Din ser troligtvis lite annorlunda ut.
Ajja det behövs nog inte bild på delarna om du inte vill skicka av eget intresse :) nu vet jag var dessa sitter iaf!
Japp, jag tycker det är kul att mecka (sålänge inget sitter fastrostat och bultar som går av osv, då blir man inte så glad längre)
Jag gör gärna så mycket jag kan själv, bara att jag fortfarande är i "inlärningsfasen" men jag ska nog allt komma dit. Bara som du skrev: Läsa, läsa, mecka lite, läsa, läsa, läsa, mecka lite till osv :D
av bmwslangen
Jag skulle nog inte klassa mig själv som Blixt Gordon i alla lägen, utan behöver nog lite upprepning kring vissa saker då och då också :-)

Nej, inte säkert att det hjälper att byta lambdasonden. Inte säkert att felet ligger där. Det är minst lika vanligt att du har så kallat signalintegritetsproblem, dvs att kablage och kontakter orsakar problem.
En av uppvärmningsledningarna kanske är sönderskavd och ligger an mot någon metalldel på chassit och kortsluter mot jord (för hög ström). Någon av de två uppvärmningsledningarna kanske är av och därför fungerar inte uppvärmningen (för låg ström).
Sen kan det vara fel inuti själva lambdasensorn såklart. Men det kan även vara enorm oxidation i kontakterna mellan lambdasensor och styrdator (orsakar hög resistans och för låg ström). Det kan ju vara kabelbrott redan bara några centimeter från motorstyrdatorn (ganska osannolikt dock). Det kan även vara så att motorstyrdatorn är defekt inuti (men de brukar ha rejält med skyddskretsar på dessa utgångar och mätkretsar och tål en hel del stryk så det är någorlunda osannolikt - men inte helt osannolikt helt).

Sen kan du ha en kombination av en eller flera saker ovan :-)
av bmwslangen
Det är bra att du läst ut felkoder! Det är nu nästa steg påbörjas, felsökning.

I nästan samtliga fall så anger ju bara felkoden inom vilket område som ett fel har upptäckts. Den säger ju ingenting mer om var problemet i detta system finns. Felkoden säger ju bara att det går för lite eller för mycket ström i den främre lambdasondens uppvärmning.

Nu vet jag inte hur Volvos lambdasonder ser ut, men det brukar följa med en lång svans med kablage till dessa. Så skulle det vara kabelbrott så löses ju oftast det av en ny lambdasensor också.

Ja, nästa steg. Har du en tångamperemätare så kan ju det vara bra att kolla vad mätinstrumenten ser för ström (bara för att motorstyrdatorn säger att det är fel behöver det inte vara fel - men oftast är det så). Då kan du se om det är för låg eller för hög ström. Det är ganska höga strömmar här vill jag minnas så det ska inte vara några problem för en tångamperemeter att detektera detta.

Ett annat basic test kan ju vara att bara kolla vad spänningen ut vid kontakten till lambdasensorn ger. Sitter och funderar på om Volvo's styrsystem har ett separat relä till lambdasondsuppvärmningen eller inte (på min BMW 535i så återanvänder den bränslepumpsreläet till detta men det ändrades på senare årsmodeller). Kanske är reläet som är dåligt.

EDIT : Kollade på ett diagram på min motor och den tar ström direkt från main relay (fuel system) vilket är reläet som strömsätter i princip hela motorstyrningen. Gissar på att det är någorlunda likadant på ditt motorstyrsystem, så något trasigt relä är det nog inte.

Här ska du naturligtvis ta fram ditt elschema som du skrivit ut i A3-format.
Senast redigerad av 1 bmwslangen, redigerad totalt 0 gånger.
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]