Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Micce1980
Hur tänkte du här...

"Förövrigt borde Volvo ställa sig i skamvrån som tar fram en sådan eftertraktad produkt som är toklätt att stEdit: "

Problemet är väl enkelt löst kör utan r-design prylar.....
Att belasta en tillverkare för att det finns individer med mycket rymligt samvete som inte kan skilja mellan andras och sin egendom

Tycker mer att tillverkaren som lyckas med att få till en så attraktiv utrustning verkligen har lyckats Ju svårare en sak är att stjäla desto mer skador på bilen
Av med sakerna blir du alltid Det tar bara något längre tid och tjuven bryr sej inte om bilen blir totalt kvaddad hade tjuven haft samvete över om den skadar bilen så hade troligen denna individ inte valt detta yrke

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Det finns trådar här på forumet om trafikkameror. Sådana som sitter inne i bilarna, vanligvis uppe vid backspegeln och filmar framför bilen. Är man händig i elektronik, eller känner någon som är det, så borde man kunna fixa en sensor som startar kameran när någon rör sig framför bilen även när den står parkerad. Kameran avslöjar ju inte att den jobbar. Det blir en överraskning för tjuven först när han blir haffad. (Men visa filmen för Polisen först).
Det finns sådana kameror som är igång hela tiden men filmar bara när något rör sig framför den....
Sen får man komma ihåg att utan tillstånd är kameran olaglig, tjuven skulle kunna anmäla dig istället....
gooose skrev:Micce1980
Hur fan tänkte du här...

"Förövrigt borde Volvo ställa sig i skamvrån som tar fram en sådan eftertraktad produkt som är toklätt att stEdit: "

Problemet är väl enkelt löst kör utan r-design prylar.....
Att belasta en tillverkare för att det finns individer med mycket rymligt samvete som inte kan skilja mellan andras och sin egendom

Tycker mer att tillverkaren som lyckas med att få till en så attraktiv utrustning verkligen har lyckats Ju svårare en sak är att stjäla desto mer skador på bilen
Av med sakerna blir du alltid Det tar bara något längre tid och tjuven bryr sej inte om bilen blir totalt kvaddad hade tjuven haft samvete över om den skadar bilen så hade troligen denna individ inte valt detta yrke

Håller tyvärr inte med. Bättre att det krävs specialverktyg eller att fronten ska rivas med mera för att få bort prylarna. Ju längre tjuven måste arbeta på bilen desto fler potentiella tjuvar låter bli. Detta är ju en barnlek tyvärr och alltså ser jag det som ett fatalt misslyckande, svårare än så är det inte. Tyvärr så är jag en och det finns antagligen några till som inte kommer skaffa r-design just för att chansen att bli av med prylarna och få betala självrisk både en eller två gånger är för stor.

//Gooose
Välkommen till verkligheten, har ni försökt parkera en BMW med M-paket i Malmö de senaste 10 åren så vet ni att grejerna försvinner på nolltid.

Nu har väl den generationen kommit upp i medelåldern och börjat köra gubbvolvo, så nu ryker R-Design plasten istället.

Fy fan vad tråkigt.
Bilnörden skrev: Det finns sådana kameror som är igång hela tiden men filmar bara när något rör sig framför den....
Sen får man komma ihåg att utan tillstånd är kameran olaglig, tjuven skulle kunna anmäla dig istället....
Tips på såna kameror tas tacksamt emot, eller ja alla enklare kameralösningar.

Att undvika att bli anmäld själv är inte min största prio
VolvoB20 skrev:Välkommen till verkligheten, har ni försökt parkera en BMW med M-paket i Malmö de senaste 10 åren så vet ni att grejerna försvinner på nolltid.

Nu har väl den generationen kommit upp i medelåldern och börjat köra gubbvolvo, så nu ryker R-Design plasten istället.

Fy fan vad tråkigt.
Äger oxå en porsche och den har jag, peppar peppar, fått behålla orörd. Men mina volvo-bilar råkar illa ut. Senast var det en idiot som repade min s60 längs med sidan, medan jag satt i bilen... Man kan bli förvånad över vilka förövarna är ibland. I mitt fall var det en jurist i 50 årsåldern, egenföretagare och satt bl a i några styrelser. Åklagaren la ner det, ord stod mot ord. Spelade ingen roll att jag tog han på bar gärning
Kolla in mina trådar:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
och
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40&start=0

Edit: Direktlänk till blackvue-inlägget:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... e&start=42

Jag har kameror i bilarna, dock försöker jag vara laglig (vilket jag anser att jag är trots Datainspektionens skumma tolkning av kameraövervakningslagen) och har de bara ingång för inspelning när jag är i bilen och bilen är igång. Vill man kan man koppla dem på strömmatning för jämnan, men då bör man ha någon form av batterivakt emellan om man ska ha det som permanent lösning. I de fallen är det också betydligt mer rimligt att de räknas som övervakningskameror och egentligen är olagliga.

Däremot är svensk bevisföring fri, vilket betyder att materialet du filmar får användas i t.ex rättegång som bevis mot tjuvar, även om du kan åka på en bot eller nått sånt för det. :)

De billigare kamerorna brukar inte heller ha funktionerna med rörelseinspelning.. den dyrare Blackvue-kameran jag har kan man ställa in det på om jag inte minns fel. Man har även möjlighet att ställa in så den spelar in om någon stöter till bilen. Man kan ställa hur pass lite eller mycket det behöver skaka till för att den ska spela in. Då jag bara har dem installerade på vanligt sätt i cigg-uttaget så har jag inte testat de funktionerna, men det är rätt vanligt i USA och speciellt i Ryssland.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]