Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av blådåren
Finns mycket "hearsay" om just Biltema..
Min kompis syrras förra kille köpte en grej på "feltema"... :roll:
av dalldall
vetten skrev:Hur svårt kan det vara att hissa upp en bil med en garagedomkraft :-O)
nä speciellt svårt e det ju inte! fast även jag har slarvat, jag hade bråttom en gång o lyfte på främre balken under kylaren, spräckte vindrutan som resultat.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det är svårt på nyare bilar p.g.a all plast överallt.. lyfter man fel smäller det till och plasten spricker eller flyttar sig.
Fästet för domkraften som hänger med böjer sig om man lyfter på det stället med garagedomkraft.
av *pettson*
Det var en gång när jag fick körkort. (1989) Då förklarades något enkelt. OM där inte finns någon bra plats för en domkraft (förutom orginalet) och resten av punkterna är okända. Så lyfter man ALLTID i hjulupphängningen. DVS har man länkarmar/bärarmar som går att komma åt, så går det bra att använda deras infästning som punkt. Har man stel bakaxel går det bra att använda bakaxeln som lyftpunkt.
Det är sånt som gäller fortfarande.
Än har ingen konstruerat en hjulupphängning som slits loss eller kröks när bilen används normalt. Normal användning tär på sakerna flera ggr hårdare än du gör när du lyfter, så det är ingen risk för haveri.
Viss tanke bör man ha runt att det inte ska glida, lyfter du din volvo i vänster bärarmsinfästning fram så var försiktig så de inte glider eller lyft i subframen istället. Där är det starkt nog utan problem. Länkarmen är stark nog också men det är som sagt risk för glidning då den inte är rak gentemot domkraften vid lyftet.
När det ska lyftas bak så är det bärarmsinfästningen bak som gäller. Är det så att man är rädd att bilen ska glida ned så går det utmärkt att lyfta under bärarmen också, så långt ut mot hjulet som möjligt. Varning för glidrisk här med om man inte tänker till.
Utöver det finns det alla dom punkter där en billyft ska lyfta din bil. Dvs en punkt bakom framhjulet och en punkt framför bakhjulet.

När det gäller jackpads så säljs det skit lite överallt, en varning är för allt som är mjukt och lätt oavsett inköpsställe. En RIKTIG jackpad består inte av endast gummi/plast. Den har en ingjuten stålplåt som är runt 3-5mm tjock. Gummiblandningen är också gjord för att vara mjuk med sådär 500kg belastning, inte när man klämmer med tummen.
Vitsen med den är att bilda en stabil puck så det gummerade tar upp kraften mot bilen. Den kan inte dela sej eftersom plåten är ingjuten.
av llesrof
vetten skrev:Hur svårt kan det vara att hissa upp en bil med en garagedomkraft :-O)
Ja, har man inte gjort det innan och inte vill riskera att ha sönder något så är det faktiskt rätt svårt. Det är ju trots allt första gången för alla. För övrigt vittnar din kommentar att du inte förstått detta.
Användarvisningsbild
av joel80
Pettson, för en som mig som knappt vet vad en länkarm är (även om jag troligen kan gissa) blir det inte mycket enklare med beskrivningen. Sen tycker jag det ändå är väldigt svårt att hitta ställen under bilen som inte är rätt nära sidorna när man inte har hissat den redan. Men jag försöker lära mig.
:)

Har du nått förslag på var man kan köpa en bra jackpad? Jag köpte biltemas skräp, den gick av på mitten när jag använde den! Jävla tur att jag inte fått av däcket redan, kunde ha gått illa.
Användarvisningsbild
av vetten
llesrof skrev:
Ja, har man inte gjort det innan och inte vill riskera att ha sönder något så är det faktiskt rätt svårt. Det är ju trots allt första gången för alla. För övrigt vittnar din kommentar att du inte förstått detta.
Nog förstår jag tråden allt, men som Pettson skriver så är det inte så svårt om man vet var man ska sätta domkraften men jag tänkte inte på att alla inte har den erfarenheten av hur en bil är konstruerad ??:-/ sorry för det :-)-)
Användarvisningsbild
av sthlm
joel80 skrev:Pettson, för en som mig som knappt vet vad en länkarm är (även om jag troligen kan gissa) blir det inte mycket enklare med beskrivningen. Sen tycker jag det ändå är väldigt svårt att hitta ställen under bilen som inte är rätt nära sidorna när man inte har hissat den redan. Men jag försöker lära mig.
:)

Har du nått förslag på var man kan köpa en bra jackpad? Jag köpte biltemas skräp, den gick av på mitten när jag använde den! Jävla tur att jag inte fått av däcket redan, kunde ha gått illa.
Biltemas delade sig på första lyftet för mig, dessutom med en smäll så att jag trodde den glidit av...
Köpte ett par "lyftskydd" på Jula som har hållit ett par år nu. Dom kan verka hårda men formar sig riktigt bra mot lyftpunkten.
Återgår till sin ursprungliga form och visar knappt upp en skråma.
Jag gör tvärt emot expertisen och lyfter i lyftpunkten för originaldomkraften. :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
placera koppen under en plan yta istället, då går den varken av eller behöver forma sig som modellera :roll:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]