Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jwb90
Hej jag har en Volvo v70N T5 från -01.. Min gissning är att topplockspackningen gått, trycker ut komp i expansionskärlet, misständer på ngn cylinder vid start, samt drar vatten. Fel meddelande "Kontrollera kylarvätska" kommer upp hela tiden behöver jag oroa mig för spricka i blocket, eller är det kända symptom?? Finns det markeringar för "Nolläge" till kamremmen ? Tacksam för svar //jocke
Hej! Jobbar som volvotekniker på Upplands Motor i Hammarby,av din felbeskrivning verkar det vara toppackningen som har gett sig,har motorn kokat förut? Racemaskin? Finns markeringar på kamhjul och referensmarkeringar på kåpa över kamhjul och markering på blocket innanför remskivan på vevaxeln och markering på vevaxeln,man kan inte göra fel...
Ovanligt med sprickor i cylinderlopp men om toppen har blivit för varm så rekommenderas en planing av topp...
av Jwb90
Den har inte gått varm för mig, jag har kört med den i 1 år drygt, den har funkat bra annars, första symptomen var ju att den började trycka ur komp i kylsystemet och att den misstände på ngn cylinder. Så ett år utan att gå varm, men måste man plana om den inte gått varm, jag vet ju inte hur det har varit med den tidigare iofs men har det funkat ett år utan problem dvs 2000 mil känns det ju som att det skulle funka. Så bakom remskivan på vevaxeln, markering på kamhjulen och plasten bakom hjulen eller den man tar bort?
av Jwb90
Topplockspackning är bytt, inget komp i expansionskärlet. går som den ska :) Inte jätte svårt at byta. dock tog de lång tid då det sitter en massa saker ivägen. :) O ta inte jätte mycket packningsmassa till "ventilkåpan" slutade med att motorlampan började lysa o en massa skit i vvt ventilen. Smidigast att lossa vid turbon, va inte för brutal när du bänder turbon från toppen, slutade med lite oljeläckage från oljereturen!

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]