Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Tyvärr har jag svårt att skriva kort 8)

Jag har här på forumet försökt få hjälp med att byta topplockspackning, "enkelt" säger de flesta, men svårt för mig. Jag har inte en sådan b230 motor som de flesta andra jag sett på olika forumbilder, utan en b230fk som jag tror är ihopskruvad i Frankrike. Flaskhalsen har varit "hela paketet grenröret/avgasröret/turbon" som inte går att demontera. Det går att lösa om jag kan hissa upp bilen, men från motorhuven går det inte att nå vissa muttrar, nog om det.

Nu befinner jag mig i läget om jag skall lämna in bilen för att få den fixad, skrota eller sälja. Bilen är en 97a eller 96:a, mkt välvårdad o ägts bara av mig o far. Blinkers nyligen bytta samt baklyktor. Lacken var superfin MEN för ca 7 dagar sedan så sabbade en idiot lacken så nu är den full med små repor (lång historia som jag inte drar upp här) Kan kanske göra ett försäkringsärende av det - men för att lämna bilden till en verkstad så måste jag ju bogsera den på något vis (har ju inga bromsar nu)

Hur som helst, vad ska jag göra? Billigaste pris på byta topplockspackning är 8500kr inkl planing av toppen. Men min topp ser fin ut, även packningen såg faktiskt ny ut (så börjar tvivla om det verkligen är fel på den :shock: ) Jag lyckades med våld/träkilar lyfta toppen 5-10mm o kunde då se ytorna till en viss del mellan block o topp. Behövs inte planing så kanske jag får betala 5000kr istället, och det tycker jag bilen är värd. Men pratar vi 10,000kr så känns det som bortkastade pengar, då jag tror bilens marknadsvärde är 15.000kr på sin höjd(?)

Om jag säljer den som den är, finns det många som kan tänkas köpa den tro? Den bör ju inte köras utan måste ju bogseras eller bergas. Eller tjänar man mer pengar på att sälja den i delar? ...men å andra sidan har jag varken möjlighet eller lust att demontera, möjligtvis lykorna o blinkers.

Tips mottages om vad man gör med en gammal fin bil. Spontant så kanske bästa är att laga den för 5-6000kr, kör tills den går sönder igen o sen skrota den. Eller laga den o direkt sen sälja. :???:
av Zeus
Det låter orimligt att det "inte går att demontera". På något sätt har de fått dit skiten, på samma sätt kan man få av det.

OnT: skrota inte
av BlåVolvo
Zeus skrev:Det låter orimligt att det "inte går att demontera". På något sätt har de fått dit skiten, på samma sätt kan man få av det.

OnT: skrota inte
I min långa text kanske du missade att jag inte kommer åt under bilen :)

Utmaningen blir att komma åt en mutter som finns i den gula cirkeln(undersidan) en givare som sitter i vägen, plus att det går nog inte få plats med någon verktyg från ovansidan. Nästa utmaning är den röda cirkeln, en specialskruv/nit(?) som håller fast turbon i en klammerliknande konstruktion. I den blå cirkeln satt avgasröret fast, men där lyckades jag lossa, men avgasröret är fixerat mitt under bilen också, samt längre bak, där kommer man inte åt utan att lyfta bilen- men kanske inte behövs lossas heller. I den gröna cirkeln möts grenröret med avgasrör/turbon, de undre muttrarna kommer man inte heller åt från ovansidan.
Bilagor
bild 1df conny.jpg
bild 1df conny.jpg (1.64 MiB) Visad 512 gånger
av BlåVolvo
Rådlös skrev:Om det är åtkomligheten underifrån som är det stora problemet, så finns det ju sådana här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... amp-15803/

Om du nu har demonterat motorn så kan du ju dra upp din bil på ramperna. Dom ger gott svängrum under bilen. Jag har varit med om växellådsbyten etc. etc. med liknande ramper.
Faktiskt lockande, även om jag skulle tycka det var läskigt att ligga under bilen, hehe! Jag har bilen längst allmän gata i förort till sthlm, man kan stå här, ingen som lappar bilar här, men egentligen får man bara stå 24 timmar, om jag skulle palla upp bilen så är jag rädd att det väcker onda tankar från grannar, många som passerar denna gata med bil. Men å andra sidan behöver jag bara palla upp bilen ett par timmar max, sen kan man ju rulla ner den o fortsätta smygmecka ;)

Kan en garagedomkraft höja bilen såoass mycket att man kan ställa under en ramp? ....ifall man inte lyckas knuffa upp bilen. Vet ej heller om dessa slirar med gruset/asfalten eller håller sig fast på gatan när man knuffar upp en bil?
Användarvisningsbild
av päpplet
Du orkar aldrig knuffa upp en bil på ett par ramper, möjligen köra den på startmotorn upp om den har manuell låda. Domkraft och pallbockar är nog ett bättre alternativ då
av NilsO
Lite varning för ramperna man kan köpa på Biltema etc: De är inte särskilt långa, och vissa av dem är för branta/höga för en lite ihopsjunken 940 – de tar helt enkelt i plasten under stötfångaren. Eftersom de är ganska branta kasar de gärna iväg när man kör upp (fungerar mycket bättre på framhjulsdrivet). Det finns längre, bättre mer påkostade ramper, men de är såklart dyrare också.
av BlåVolvo
Tack för svar. Jag tror jag löser det genom att använda en garagedomkraft o lyfter upp bilen på ramperna :) Domkraften har min bror o ramperna köper jag på Jula för 200kr stycket.
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]