Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roarrr
Har en V70N, 2000 modell, och bytte bakruta nyss, efter att den exploderade, alldeles själv. Radiosignalet var perfekt före missödet
men efter att rutan var bytt, så är antennsignalen kass, skrapar o har sig överallt. Undrar vad som hänt, har någon andra varit med om liknande ??
av svda
Jag har inte forskat i antennanläggningen i min V70 -05, men av olika anledningar har jag fått uppfattningen att konstruktionen är som följer:

- Det sitter en antenn i bakre stötfångare. Det sitter in kontakt till denna innanför luckan till höger i bagaget. Luckan där förbandslådan finns.
- Ytterligare en antenn i vänster ruta i bagaget.

Troligen används två antenner för att ge diversitet: http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity
Någonstans i närheten av antennerna bör det finnas en antennförstärkare.

Det förklarar inte varför det funkar sämre efter bytet an bakrutan, men kanske ändå kan vara till hjälp.
Senast redigerad av 1 svda, redigerad totalt 0 gånger.
av roarrr
Jonas_latt skrev:Vilken ruta byte du? Stora bak eller sido rutan i skuffen?
Jag bytte den stora bakrutan, den bara exploderade efter 50 m. körning. Bra förslag ovan, har funderat i samma
banor, tittade innanför klädseln i taket, där sitter det en stor dosa, där dom två antennkontakterna från sidorutan
går in, men vad denna dosa har för funktion, det vet jag inte.
Hittade också dosan, vid förbandslådan, förmodligen så sitter det två antenner i bilen...men undrar varför det skall
sitta en i kofångaren bak...lägsta punkt, liksom. Möjligen en AM antenn, och den andra FM, vad vet jag.....
Dosan, vid förbandslådan, är det förstärkaren?? Den verkade liten och tanig, till att va en förstärkare, men-men
Det konstiga är, att radiosignalen var bättre, före rutbytet, men kan liksom inte fatta, att dom grejerna har något
med varann att göra, tror inte det.
av svda
roarrr skrev: 8< .....men undrar varför det skall sitta en i kofångaren bak...lägsta punkt, liksom. Möjligen en AM antenn, och den andra FM, vad vet jag.....
Som jag skrev ovan och gav en länk till är det troligen antenndiversitet inte AM/FM. En uttömmande förklaring till vad antenndiversitet är finns säkert på svenska också om du Googlar runt lite, men i princip handlar det om att välja den av två eller flera antenner som ger bäst signal vid varje givet tillfälle.
roarrr skrev: 8< ....Dosan, vid förbandslådan, är det förstärkaren?? Den verkade liten och tanig, till att va en förstärkare, men-men
Antennförstärkaren skall sitta där. En förstärkare kan vara så liten att den inte ens är synlig för blotta ögat. Varje enskild transistor är i sig en förstärkare. I en integrerad krets är transistorerna ofta bara någon eller några 1000-dels millimeter stora. Vid låga signaleffekter som i detta fall är det mest anslutningarna som måste ta plats.

Rekommenderar den här tråden, i vilken det bl.a. framgår hur du kan testa antenndiversiteten: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=44&t=15472

och den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=54983
av roarrr
Tack allihop, efter att ha ryckt och kollat alla sladdar, så fungerar radiomottagningen bättre, förmodligen lite
glapp nånstans, misstänker boxen ovanför sidorutan, blev bra, efter lite pillande med den.....
Ni är mycket hjälpsamma, tackar igen !!

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]