Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Har plockat ut motorn från min -84 GLE och tänkte rengöra så mycket jag bara kan och pensla blocket med svart plastfärg eller vad det heter, när jag har chansen.

Frågan är då hur mycket man vågar röra i själva k-jet prylarna? är det bara att bulta av det från motorn? Inga packningar osv man behöver vara rädd för?
Bör man göra något annat med det när det ändå är ute?

Skruven att justera tomgången på insuget sitter också fast. Går inte att justera. Är det bara att bryta loss den med en tång eller vad bör man göra?
Måste få till den då jag skall i med ny kam, extraktor och en 405 topp...
Var försiktig så du inte bryter av någon slang (sitter hård plastslang inuti gummihöljet) annars är det ingen fara. Ta väck insuget sen kan du skruva loss och lyfta ur hela sprutet komplett med spridare. Sitter en packning bakom fästet till styrtrycksventilen men det är den enda.

Tomgångsskruven brukar bara vara att ta i med en polygrip och dra runt.
Rengöring av mätskivan och ultraljudstvätt av spridare skadar ju inte samt byte av oringarna runt spridarna då dessa alltid är dålig. Rengöring rätt allmänt är väl en bra ide när allt ändå är lös samt kontrollera alla luftslangar efter sprickor då K-jet går illa för minsta lilla tjuvluft

Men vill frugan byta eller du? Sen lägger ma[…]

Har du nån erfarenhet om piratskärmar h[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.