Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Det är så att min farbror som inte är så kunnig inom bilar har kört runt med sin Volvo V70 2.5T/2.4T? -99 och behövt fylla på 2L kylarvätska varje tank "va i helvete?"

I vilket fall så enligt han så gick bilen upp i temp som fan över det röda och så började det rassla som fan. Sen efter att han stängt av bilen så startade den inte sen. Antar att toppen krökt sig och all komp läcker ut eller något?

Jag antar att något kyl har läckt eller att den läckt i toppen "hade dock bra avgasvärden för en vecka sedan". Men jag fattar inte vart ifrån rasslandet skulle komma ifrån? Kan den ha krökt ventiler, toppen och hela skiten? Hur stor är chansen att kolvarna klarat sig?

Han har erbjudit mig bilen gratis om jag hämtar den, och tänkte kanske hämta den och isåfall riva toppen för att titta hur det blivit. Men vad tror ni kan ha hänt? Är det värt det? Har gjort väldigt mycket annat men aldrig haft loss en topp innan, är det svårt?
Om motorn gått så varm så kan vad som helst ha hänt typ. Topplocksbultarna har nog sträckt på sig rätt duktigt, vevstakar kan ha krökt sig, kolvar kan ha nypit och skadat blocket osv osv.

Hurvida det är svårt att lyfta toppen är nog svårt att svara på, det beror helt på personen.
Det är därimot varesig ett litet jobb eller billigt. Bara lyfta(eller ok, sätta tillbaka) toppen kostar bortåt 2k om du inte har vissa delar redan, såsom kamlåsning, packningslim osv.

Det jag skulle göra är att kolla upp varför bilen kokade, åtgärda det, och köpa en utbytesmotor från skroten och skifta. Det är nog både enklare och billigare.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.