Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjellberg94
Hade problem med bilen kunde dö mitt i farten när den själv kände för de, men efter att tändningslåset som vi trodde va fel på byttes så höll den väldigt länge utan att dö. Så antog att problemet var löst. Men så är inte fallet. Nu dör den o dummar sej igen. :(

Tips o hjälp mottages gladeligen då ja själv inte har en aning om va ja ska göra mer.

Mvh Kjellberg94
av Rådlös
Tidig eller sen -88? Har du kollat Hallgivare/vevaxelgivare?
Dom båda givarna är bundna till vilken modell det är på bilen. Dom gör samma jobb (ungefär) men sitter på olika platser i olika bilar. Hallgivaren sitter i fördelaren på tidiga -88 och vevaxelgivaren sitter nere över svänghjulet på sena -88.
Den här skillnaden i modeller har att göra med lagen om katalysatorrening. Den lagen började gälla 1 juli 1988. Då skulle alla nya bilar ha katalysatorrening. (Detta hade funnits tidigare, men det var ingen lag på det) Dom olika motorstyrsystemen heter LH 2.2 för dom tidiga och LH 2.4 för dom sena. Och man bytte alltså styrsystem samtidigt med lagbestämmelsen. Det är några markanta skillnader på dom men båda har som sagt denna givarfunktionen. Om inte den fungerar så blir det ingen tändgnista eller insprutningspuls. Det kan alltså vara ett glapp i funktionen som gör att din bil lägger av helt plötsligt.
Detta är en hypotes från min sida. Felet kan naturligtvis vara något helt annat, bränslerelä, eller felande tändenhet etc. etc. Men kolla upp vilken modell på styrsystem/tidig eller sen som du har. Kolla sedan dom här givarnas funktion. Återkom sedan.
av sicnarf
Det behöver inte vara samma fel igen, det kanske är bränslerelät denna gången eller vevaxelgivaren/hallgivaren som spökar nu som Rådlös skriver. Förresten, så har du väl inte en massa andra nycklar hängande i startnyckelknipan? Jag menar tyngden
kanske kan orsaka slitage i start nyckelhålet.
Edit: Jag läste din gamla tråd om din motor stopp och såg att du har redan bytt bränslerelät och kollat din vevaxelgivare och du såg att den var OK. Så jag undrar vad felet kan vara nu?
av Kjellberg94
Kom fram till att min bil e en senare version. En -88b tror ja de kallades.
Den vevaxelgivaren bytte vi till en annan men blev ingen skillnad. De var inte förens vi bytte tändningslås som de blev verklig resultat. Eller om de va ren slump att den höll så länge. Men då höll de drygt två veckor o de har aldrig gått så länge innan. Men nu ända sen den dog börjar den dö mer o mer frekvent igen.
Och den beter sej på exakt samma sätt när den dör som innan. Bara tvärdör utan att hosta till eller nåt. O ibland startar den i farten igen o ibland får man stanna helt o försöka en stund o få igång den.
Och någon press på tändningslåset e de inte. E bara en liten gummiflärp på knippan. Inget mer.
De värsta e att de e mer på bilen som behöver göras, men i o med att den dör o dummar sej o vi inte hittar felet så börjar man tvivla om de e värt att lägga tid o pengar på annat innan de e fixat.
av Rådlös
Har du läst ut några felkoder? Vad säger dom i så fall? Vad händer om du försöker med startgas när motorn tvärdör?
av Kjellberg94
Aa har försökt me felkoder men visar inget.
Har aldrig behövt använda startgas. Har alltid startat efter. Så skulle va svårt o säga ifall de hoppade igång för att man sprutat i startgas eller om den "självläkt" när den e avstängd. För brukar ta olika tid för den o starta igen som sagt. Men när den väl startar gör den de lika lätt som alltid.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]