Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej på er!

Detta har kanske diskuterats förut. Jag ber i sådana fall om ursäkt för det.

Jag undrar över rostskyddet på Volvo 740 under årsmodellerna 1986-1989.

Är skillnaden mycket stor om man skulle jämföra galvaniseringen på årsmodeller 1986-1987 mot 1988-1989?

Är de lite äldre årsmodellerna t.ex. väldigt ofta sönderrostade undertill jämfört med de nyare?

Vilka delar är galvaniserade på de äldre bilarna? På de nya är väl hela bilen galvaniserad? Så även chassit under bilen eller?

Vågar man exempelvis köpa en gammal 740 från 1987 utan att oroa sig för att bilen rostar som en 70-talare undertill?

Visst, lite rost undertill får man allt laga på en 30 år gammal bil, men det jag undrar över är stora rostangrepp.

Mvh från SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av päpplet
Alla 740 från 1986 och framåt är galvade, dock så fick 88a och framåt bättre underredsbehandling och hålrumsskydd.

Så 85 och äldre rostar precis överallt och fort (har en 85a själv), 86 och 87 brukar se fina ut på utsidan men vara duktigt kexiga under om ingen har hållt efter med underredsbehandling och 88 och nyare brukar vara ganska ok.

Hittar du en 87a som ser bra ut under så är det inget att vara rädd för men det kan vara ide att investera i en spruta och nån tusing i rostskydd så håller bilen länge!
Plastinnerskärmar sitter på alla efter 1990 (på kombi även bak) och dessa är lätt att eftermontera på äldre och skyddar hjulhusen riktigt bra :)

Vanligaste ställena de rostar på är:
*främre golv framför domkraftsfästen
*infästningen runt dragkroken
*främre länkarmsfästen i rambalkarna
*skarven mellan batterilådor och hjulhus
*runt bakre domkraftsfästen
Hittar du ingen rost på dessa ställen så köp bilen :wink:
av SchultzDuvy
OK, tack för svar.

Så, om jag förstår dig rätt är alltså 1988-1989 att jämföra med rostskyddet på en Volvo 940 med undantag av plastskärmarna?

SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av päpplet
I grova drag ja, förutom att åldern börjar ju ta ut sin rätt då 940 är nyare bilar
Köptips v90

En diesel är känsligare för upprep[…]

Menar du snurra på hjulen när de sitter[…]

Var på verkstaden i dag. Pt kopplade upp sig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

. Ska du ha tre ggr så stort batteri blir d[…]