Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#800698
Enligt en amerkansk "volvoexpert" så påverkas cambervinkeln av höjden på bilen (dvs kompressionen av fjädern):

The suspension in the rear of a Volvo is a little different from what I'm used to but I do know that as a cars springs sag it does affect the alignment angles. Think of the car being up on jack stands with the wheels hanging down. They will be angled in at the bottom because of the arc they travel as the suspension (springs and shocks) go from compression to extension. If you mentally think of pushing up on the wheels past the point of normal "ride height" they should start to spread out at the bottom. Almost all designs have unequal length upper and lower "A" arms and with a strut you are pivoting on just the lower (except for a couple designs that have an upper and lower with a strut, Audi is one I think). So the wheel doesn't stay perfectly vertical because of that arc. If your springs are weak and the vehicle is lower than the specified ride height even if it's adjustable it may not be able to adjust far enough.
If the mechanic was just thinking it was bent,, it might be ,, then again if he is an expert and couldn't tell where ,, maybe not.
I would think he would have checked ride height if he had a customer with a complaint but ......


http://volvoforums.com/forum/volvo-850- ... ion-59969/

Så jag hoppas att det var nivomatdämparen som inte hadde hunnit "pumpa upp sig" vid mättilfället... ?
av *pettson*
#800748
Nu vet jag inte om ni är trötta eller så. Men just nu jagas det totalt blint.
Ska vi vara överens om att det inte är satt en fjädringshöjd på specen som bilen har? Det betyder att den höjd bilen tar ska vara inom tolerans. Ena sidan är ok så gott det går. Andra sidan är fel. Då ställer sej frågan om det omöjliga kan ha hänt. Kan man montera dessa dämpare fel? Svaret är nej.. Inte utan mycket målmedvetenhet och jävlar anamma. Svaret på problematiken återfinns hos en av tre saker. Dämparen.. Om bara den var fullt utpumpad och bilen var sned.. Främre länken om den är glapp, den håller då inte hjulet rätt i längsled. Eller så var man inte så noggrann vid monteringen av sensorerna vid testet. Beroende på sort så ska dom som sista ting kalibreras i horisontalläge. Blir det minsta fel så blir cambern fel. Låter lite märkligt men sensorns avvikelse spelas in på ett varv rotation för att räkna bort hur fel dom sitter på hjulet. Missar du med 5grader på varvet vid nollställning så får du med sensorns felavikelse på hjulet just där i mätningen. Hade rotationen gått till noll exakt så hade allt räknats bort. Om inte så blir det som sagt avvikelse kvar.
#856871
Felet var...(trumvirvel) att mekanikern inte kunde höger och vänster (eller mer troligt, att han inte
förstod att höger bakvagnsbussning faktiskt sitter till vänster på en deltalink hjulupphängning) och därmed
hade monterat respektive bakvagnsbussning på fel sida. Nu skal jag snart på min tredje
hjulinställning på ett halvt år. Trött man blir....
av *pettson*
#856986
Bra att få veta lösningen. Men otippad var den.
Hade ingen aning om att det ens går att montera grejorna felvänt och montera ihop det.
Vet att en vän gjort det, men då gick det inte att få ihop bakvagnen.
#857017
Apropå dagens fordonsutbildning i en annan tråd. Det var en liten volvokunnig verkstad som direkt såg felet som ungdomarna på två olika volvoverkstäder inte upptäckte när de försökte ställa in bakvagnen/ hjulinställningen....
#857065
Småverkstäder brukar generellt sett ha betydligt högre kompetens när det gäller vanlig felsökning och sunt förnuft.
Det är mest för att dom är tvungna att lära sig ordentligt, då dom inte har tillgång till samma utrustning en "riktig" verkstad har. Hur många småverkstäder investerar t ex 20k i utrustning som bara fungerar till ett fåtal bilar? Inte många, då är det mer lönsamt att lära sig ordentlig felsökning istället.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]