- ons 30 okt 2013, 19:25
#800748
Nu vet jag inte om ni är trötta eller så. Men just nu jagas det totalt blint.
Ska vi vara överens om att det inte är satt en fjädringshöjd på specen som bilen har? Det betyder att den höjd bilen tar ska vara inom tolerans. Ena sidan är ok så gott det går. Andra sidan är fel. Då ställer sej frågan om det omöjliga kan ha hänt. Kan man montera dessa dämpare fel? Svaret är nej.. Inte utan mycket målmedvetenhet och jävlar anamma. Svaret på problematiken återfinns hos en av tre saker. Dämparen.. Om bara den var fullt utpumpad och bilen var sned.. Främre länken om den är glapp, den håller då inte hjulet rätt i längsled. Eller så var man inte så noggrann vid monteringen av sensorerna vid testet. Beroende på sort så ska dom som sista ting kalibreras i horisontalläge. Blir det minsta fel så blir cambern fel. Låter lite märkligt men sensorns avvikelse spelas in på ett varv rotation för att räkna bort hur fel dom sitter på hjulet. Missar du med 5grader på varvet vid nollställning så får du med sensorns felavikelse på hjulet just där i mätningen. Hade rotationen gått till noll exakt så hade allt räknats bort. Om inte så blir det som sagt avvikelse kvar.