Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SupaBeast
Fick för mig att leta reda på oljestickan och kolla olja med hjälp av den.

Till att börja med satt den hårt som f*n. Väl loss såg det okej ut och luktade inte diesel. (Fråga inte varför jag luktar på den.)

När jag sedan skulle sätta tillbaka den så fick jag den på plats, men tänkte att den inte kunde sitta så löst med tanke på hur hårt sen först satt, och även med tanke på hullingarna på stickan. Så jag tröck och tröck men den ville inte. Anledningen oxå att den skulle sitta hårt trodde jag var att gummipackningen skulle in i blocket. I vilket fall som helst så tog jag hjälp av huvudnyckeln (kofot) och tröck. O vips så hade jag ett trasigt handtag hehe... Den ska antagligen inte sitta så hårt som den gjorde.

Den sitter fortfarande löst fast utan handtag.

Så nu 280kr fattigare (när den kommer till Bilia) så har jag lärt mig läxan. Eller?

Nu till min egentliga fråga. Visst ska den bara tryckas ner lika lätt som en gammal hederlig sticka? xD

Tror den satt så jäkla hårt för att den antagligen har detta där en längre tid och gummipackningen "smält" fast i blocket.

Hoppas denna historia bjöd på ett gott garv om inte annat ;)
av erbe
Är det ens en sticka under t handtaget? Från 2010 kollar du oljenivån i färddatorn å inte rycka upp den du förstörde :-)-)
av SupaBeast
erbe skrev:Är det ens en sticka under t handtaget? Från 2010 kollar du oljenivån i färddatorn å inte rycka upp den du förstörde :-)-)
Japp min har en grå plaststicka. Svårt att kolla färg och lukt i färddatorn dock :D men jag förstår vad du menar.

Antagligen därför den är placerad där den är också.
Senast redigerad av 1 SupaBeast, redigerad totalt 0 gånger.
av SupaBeast
EjS skrev:Hur kollar man i färddatorn, my11. Det stör mig att det inte går att kolla lätt vid tankning.
Likadannt som my10 skulle jag gissa på. Du har nyckeln i trycker in startknappen i några sekunder utan att ha fötterna på någon pedal så går bilen på tändingsläge. Sedan vrider du bara på hjulet till displayen så skall oljenivån dyka upp.
Användarvisningsbild
av apersson850
EjS skrev:Hur kollar man i färddatorn, my11. Det stör mig att det inte går att kolla lätt vid tankning.
Nä, det är ju snarare lättare. Fast det tar några minuter efter körning innan nivån är rätt. Oljan måste hinna rinna ner först.
Användarvisningsbild
av Perra83
Fy tusan va ja höll på en gång när ja skulle kolla nivån. Tröck på startknappen och snurrade i färddatorn men ingen oljenivå :-(O)
Fast när jag hade haft startknappen intryckt lite längre än en dutt så vaknade bilen.

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]

V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]