Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gollum
Hei.
Har en V70 2012mod D3(163hk), og kunne tenke meg dieseltuning fra Polestar. Snakket med de, og det viser seg at de ikke har noen tuning til min motor :cry:
Er det da noen andre SERIØSE aktører som dere kan anbefale (Rica, Mte)?
På forhånd takk :)
av erniefågelholk
kör själv m kcr box sedan 2 år på en D3 -11
funkar bra, ger mera vridm. snabbare acceleration
inget mera sot i partikelfiltret
köpte beg. på blocket 1500sek
Användarvisningsbild
av cane
gollum skrev:Hei.
Har en V70 2012mod D3(163hk), og kunne tenke meg dieseltuning fra Polestar. Snakket med de, og det viser seg at de ikke har noen tuning til min motor :cry:
Er det da noen andre SERIØSE aktører som dere kan anbefale (Rica, Mte)?
På forhånd takk :)
Snabbt svar (på norska):
Har du norsksolgt Volvo får du uansett ikke brukt Polestar. Markedskodene i motorene er forskjellige hvilket stopper nedlasting av Polestar på norsksolgte biler. Dessverre.

Når det gjelder alternativ til Polestar så kan jeg sterkt anbefale MTE som jeg brukt selv siste 2 årene. Samtidig vil jeg også nevne at jeg opplever kundeservicen til MTE i Sverige som markedets dårligste - uansett bransje. Heldigvis finnes det nok fortsatt en norsk forhandler i Oslo-området som er meget hyggelig og hjelpsom.

Et siste tips: unnvik "ful-boxar" då dem på sikt kan skade din motor. Ren programvare er det som gjelder. Finnes mye informasjon om dette på nettet så jeg begrunner ikke dette nærmere.

Lykke til! :-)
av Chexet
Ingen idé att du försöker att sätta in någon typ av KCR box eller något i just D3 -12.
Sätter du in det så kommer du att få ut max 3hk till sedan så kommer du få sådana otroliga värme problem då det är för tunna "vägar" i motorn så att den kommer inte kunna göra sig av med värmen.

(Mina föräldrar satte i KCR box i sin D3 -12 och fick otroliga problem, kunde köra max 10-13mil lugn körning sedan så va motorn skollande het, så KCR köpte tillbaka boxen och dom fick ersättning då det inte funkade)

Men nu hur dom har kunnat komma fram till någon typ av mjukvara för att få in trimmet vet jag inte.

Och volvo har prövar själva att trimma just denna modelen/motorn med polestar som du nämner och då fick dom ut dom 3hk som jag skrev inna utan värmeproblem.
av AndS
Får man gissa så blir det svårare och svårare att ta ut mera effekt ur motorerna.
Man minskar antalet cylindrar och volymen på motorerna för att få ned förbrukning och utsläppsnivåer, men lyckas ändå hålla upp antalet "hästkrafter" i motorerna redan i originalutförande.
Så utrymmet för ytterligare effektökning minskar under förutsättning att man vill kunna "normalanvända" bilen och även kunna hänga på ett släp på en diesel. Men vill man ta till "tävlingsmetodik" går det att gå vidare men det blir både kostsamt och krångligt att använda för vardagsbilisten. Så då blir det billigare att välja en bil som har mera hästkrafter från början.
Men det är ju bara vad jag gissar :wink:
av erniefågelholk
mycket av självpåtagna, gärna villa ge uttryck av att veta mer än ens kunskap
kcr box är kanske inte lika fint, som bsr eller polestar

av egen erfarenhet på d3 aut -11 så ger boxen märkbar vridmomentsökning
gällande effektökning så ingen större skillnad ( toppfart ungefär samma )

borrningen på 2.0 o 2.4 är samma = lika tunna väggar
åker m familjen till alperna resp. mellersta Italien
m hållaren på 180 kmh i 40 grader i skuggan m ac' n
på 25grader. Inga problem

kollade nyss partikelfiltret med vida 2013A
9 gr sot
Skulle gärna köpa från polestar om det fanns ngt erbj.
Är själv inget kcr fans, men det funkar utan problem !!
av Martinhellström
Bra erniefågelholk, jag har själv kört med KCR på många olika bilar i 15 års tid utan några problem, denna sida verkar vara sponsrad av ett annat märke som oftast anses som frälsarna inom detta.
Angående effektökning på diesel så finns det egentligen ingen begränsning av vad du kan ta ut, det som begränsar hur mycket spridarna kan spruta in och hur mycket luft turbon kan ge, därtill lägger vi hållbarheten.
Du kan utan problem skruva upp denna motor till 300hk, men då kommer hållbarhet, partikelfilter, tempsensorer, etc. etc att börja skrika, alltså kringutrustningen.
Det där med värmen är bara någon bortförklaring och inget med verkligheten att göra, tunnare väggar är bara bra för snabb uppvärmning, jämn temperatur och bra bortforsling av överskottsvärmen.
Effektuttaget på en bil är otroligt snällt, ytterst få kan ta ut full effekt ur en bilmotor under längre tid än en minut, jämför ,med båt, 2 timmar på fullt inga problem.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Alla typer av boxar är mer eller mindre skräp imo. Det finns ju riktiga ppc, varför envisas folk att köpa en sämre lösning för ungefär samma pengar?

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]