Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Icebear
2-3km är alldeles för kort sträcka om man åker det varje dag.Själv har jag 6 mil fram och tillbaks från jobbet och det är tillräckligt
för att motorn ska gå bra.Sen händer det att det blir någon kort bit ibland.Jag har även ca 14 mil till mitt sommarställe som jag
kommer att åka till varje helg framöver så det blir 28 mil långkörning varje helg.
Den motorn som har problem är den 4 cyl inte 5cyl men jag skulle ändå råda dig att byta in bilen på volvo och köpa en annan
fin bil. :D
mvh//blundahl
Användarvisningsbild
av VolvoB20
valln skrev:Ungefär vad är en lång respektive kort sträcka?
Beror på hur du kör. Drar man fullgasacc till maxvarv upp till rejält hög hastighet när man svänger ut på en stor väg så går ju motor/vatten/oljetemp raketsnabbt upp till drifttemp har jag märkt, om du fiskör kan man ju åka runt hela dagen mil efter mil efter mil utan att motorn blir speciellt varm.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast fullgas med kall motor är ju lika dumt som... Jag kom inte på något lika dumt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Fast fullgas med kall motor är ju lika dumt som... Jag kom inte på något lika dumt.
Du ska ju inte göra det med bottenfrusen motor såklart...

Men en dieselmotor går så kallt att man kan köra 10 mil utan att den är speciellt varm även om du kör värmare. om man kör snålt och försiktigt. Att då belasta motorn med att gasa på ordentlig eller dra ett släp gör att du får upp tempen vilket är bra för motorn med jämna mellanrum. Då slipper du avlagringar, oilsludge och igentäppt vevhusventilationer.o
Användarvisningsbild
av EjS
Jag hade en d5 my 09 som återkallades för åtgärd. Jag tror inte ni ska vara rädda. Håll olje nivån i motorn under max strecket så händer det inte.
Användarvisningsbild
av Doffen
Saken for 4 år siden, var for høyt spesifisert oljenivå.
Spesifisert oljenivå var 5,9 liter, men dette ble satt ned til 5.5 liter. Samtidig som programvare for oljenivågiver ble oppdatert.
Användarvisningsbild
av EjS
Doffen. Poängen var att om det är ett generelt problem verkar Volvo vara duktiga på att hantera.
Användarvisningsbild
av Doffen
EjS skrev:Doffen. Poängen var att om det är ett generelt problem verkar Volvo vara duktiga på att hantera.
Litt offtopic, men problemet med for mye olje er jo neppe noe trådstarter plages med. med andre ord, er det neppe noe generelt problem som volvo har.

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]