Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#853818
Hur mycket vill du meka? Vad vill du åstadkomma? Jag skulle kunna tänka mig att "bara" fixa toppen, skrapa av kolvtopparna från sot etc, snygga till anliggningsytor och sätta ihop med en ny packning. Motorn kan nog gå fint, om man har lite tur. Nästa steg är väl att ta ned tråget, dra ur kolvarna, hona cylindrarna och byta ringar (förutom topp-jobbet, då) och sedan sätta ihop med nya lager. Kul om man har tid och lust och är lagd åt det hållet, men vet inte om det är billigare än en annan motor...
#853919
Bild
Den här har fått lite stryk. kanterna är vassa....

Bild
Det här är de 2 främsta.

Bild
De 2 närmast torpeden.

Ska göra DIESEL-testet och se hur pass tät kolvringarna är, men tror nog att jag hänger av motorn iaf och byter dessa.
Vev, ram och kolvbultar samtidigt + en k-kamaxel (A nu) och ett extraktorrör.
Men det förutsätter att reporna i cylindern är innom rimliga gränser då.

Vet en som sitter på en 531-topp också...

Har ändå plockat loss nästan allt, så det är bara å lossa lådan från motorn, ta loss motorfästerna med fingrarna och hänga ut den.
#854167
osla skrev:du gör rätt i att göra det ordentligt, skulle gissa på trötta kolvringar då den gått så varm så den nöp
Jag har läst lite mer och frågat lite verkstäder mm.
Dom flesta säger att en fräsch motor med lagringar, topp osv ger mer tillbaka. Speciellt om jag ska trimma lite.
122 kam blir det och en helt nyfixad 405 topp med extraktor steg 1 från kg trimm.
Hona cylindrar ska också göras då man måste göra det oavsett om man byter ringar tydligen.

531 topp var det såklart inte som i mitt förra inlägg.

EDIT: Har fått loss ram och vevlager. Samtliga var duktigt repiga. Men vevaxeln och resten av prylarna verkar ok.
Klämde ihop ringarna med fingrarna och fick tillbaka kolven på plats utan verktyg också. Så antar att dom va aningen trötta :)
#856644
Jag körde en B230ET varm, riktigt varm. Givarna smalt lös från toppen och översta decimetern av motorblocket tappade färgen och vitnade :roll:

Den blev också totalt stum efter det men gick runt igen när den svalnat, dock med fina repor i kolvsidorna och helt utan komp sen bultarna till topplocket sträckt sig så hälften satt löst och ventiltätningarna hade slagit sig.

Inga skador på lager eller vev/vevaxel men då hade den motorn en oljekyl
#856707
Ska man leta rätt på en oljekyl och smacka dit? hur svårt kan det vara att eftermontera?
Hur pass mycket mer värt är det att ta oljespridarna till kolvarna från en 940 motor och montera in?

Skall i med en originalmätare för antingen oljetryck eller oljetemp. Samtidigt skall jag försöka få till någon slags varning när mätaren går över/under ett visst värde.
Finns ju reläer som man kan ställa in, så det slår till vid viss voltstyrka. Vad jag hört iaf....
av rid54
#856812
Jag tycker det är en intressant tanke med någon form av varningssystem. Att tempmätaren går i botten sker ju utan något vidare väsen och om man inte tittar på den på en stund kan det ju hända mycket elände (har varit med om just detta). En termokontakt som tänder en lampa (motsv) vid någon viss temp borde ju lätt kunna anordnas och det känns som en brist att det inte finns, egentligen.
#856814
Jag håller nog med Hilmer här. Vi har ju skrivit många inlägg om tempmätarna i bilar. Dom visar inte alltid rätt. Ganska sällan egentligen. Jag har förordat att man skall ha en kontrolltermometer så man ser vad instrumentpanelens mätare visar. Alltså vad strecken motsvarar i grader. Så nu har jag köpt Clas Ohlsons billigaste IR-termomometer. Den är utformad som en penna och det är direktavläsning i en display. http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Den här billiga har inget "sikte" som dom dyrare modellerna har, men för att läsa av tempen i en bilmotor duger den gott. Peka med den på något tiotal centimeters avstånd så blir det ju där man har tänkt sig.
Jag kan tillägga att mitt syfte var inte i första hand att kolla bilmotorer med IR-termometern. Det var i stället att jaga tjuvdrag i otäta fönster. Men den går att använda på många ställen.

Hade behållt och ha Volvia som förs&aum[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.

Dynamiska strålkastare?

Nej det där är inte dynamiska. Det m&ari[…]