Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Avlägger rapport.

Bild
Mattans framsida är inte oerhört mjuk men ser skapligt snygg ut.

Bild
Baksidan består av någon slags plast som antagligen har upphettats och smälts mot baksidan av mattan.

Bild
Passformen vid förarplatsen är helt OK i mitt tycke. Mattan knäpper fast i fästena bra.

Bild
Vid passagerarstolen märks det att passformen inte är helt perfekt. Mattan trycks ihop på ett ställe och det ser inte vackert ut.

Bild
Baksätet har ännu sämre passform, det är vid stolens fästen som mattan borde gå runt men går över - mattan sticker ut några mm för mycket.

Bild
Vattentest. Jag häller ut en mugg med vatten. Det mesta verkar ligga kvar ovanpå mattan, den är alltså typ vattenavvisande.

Bild
Efter att ha trampat lite på mattan ser det ut så här.

Bild
Lyfter vi på mattan ser det ut så här. Det vatten som var vid sidan av mattan har runnit under, men vi ser också att det finns vattenstänk som bildar egna öar.

Bild
En närmare granskning påvisar att vatten har trängt igenom mattan på några ställen.

Så betyget är - Biltema kvalité.
Bosse78 skrev:vad skiljer mattorna i v70 mot dom i s80 ?
Antagligen ingenting, men vore intressant att veta.
Användarvisningsbild
av xerent
Det var så lite så :D

Ni som har "riktiga" mattor från Volvo, hur beter de sig i jämförelse med avseende på vatten? Jag tänker att risken med att ha en vattenavvisande matta är att vattnet rinner av och runt under mattan istället för att sugas upp och lagras säkert.
av llesrof
xerent skrev:Det var så lite så :D

Ni som har "riktiga" mattor från Volvo, hur beter de sig i jämförelse med avseende på vatten? Jag tänker att risken med att ha en vattenavvisande matta är att vattnet rinner av och runt under mattan istället för att sugas upp och lagras säkert.
Vill minnas att mina XC-mattor är har gummi på undersidan.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
xerent skrev:Det var så lite så :D

Vi har plastmattor för fötterna i bilen, men textilmatta i bagaget då det inte gick att beställa plast till vår modell. Den beter sig precis som du beskriver, det blir tokblött under. Om det rinner rakt igenom eller runt och in vet jag inte, men det känns som rakt igenom för den mattan är ganska stor och det blir blött under hela.

Men jag har våra textilmattor till kupen oanvända nånstans i garaget, skall se om jag kan hitta dem och göra motsvarande test :-)
Användarvisningsbild
av börne
Kommer köpa Volvos premium mattor då dom är mycket snyggare. Gillade inte alls fotskyddet eller vad man ska kalla det. Men det är såklart stor prisskillnad på dom. Men det är min bil värd :)

Snyggare med en enfärgad som original är tycker i alla fall jag. Men bryr man sig inte om dessa små detaljer så fungerar dom däkert hur bra som helst.

Bild
Användarvisningsbild
av Sleeper
Kan väl flika in att jag har premiummattorna och att de är fantastiska. De är tjocka som en bättre ryamatta och underbara på sommaren när man ofta är barfota/flipflops. Färgen är ljusare än på bilden dock. De "svarta" är mer mellangrå. Minns ej priset... men någonstans runt en tusing?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]