Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
D3 Dynamic Edition låter som 245-45-17 på sommaren och 205-60-16 på vintern. Jo, det märks, men borde inte bli mer än ca 2-3 cl/mil (alltså ca 3-5 %) men kan bli klart mer el mindre beroende på hur lättrullande däcken är.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag upplever det som ungefär det du säger, något mer kanske.. upp till 5cl/mil. Med vinterdäcken kan jag köra Sthlm-Gävle på 4.5l/100kr på färddatorn med vinterdäcken, om jag inte har motvind(!). På sommardäcken blir samma resa svår att hamna under 5,0, även om jag kört på 4,7l/100km som bäst på sommardäcken. (4,4 som bäst på vinterdäcken) det krävs mer segkörning för att komma ner i förbrukningen med sommardäcken.
av MrCooper
Jag har en liten fundering. Det är så att jag köpt en husvagn och på väg till köparen så fick jag följande siffror:
Distance: 57:1 km
Fuel: 2,6L (4,6L/100km)

och på vägen hem med en husvagn (ca 1.200kg) fick jag (detta med en maxfart på 80km/h):
Distance: 58:4 km
Fuel: 6,4L (10,9L/100km)

Är inte det lite väl stor skillnad eller skall jag räkna med att förbrukningen blir nästan 2,5 gånger så hög när jag kopplar på en husvagn?
Någon annan med husvagn som har input till detta så att jag har något att jämföra med?

Bilen är en V60 D4 VEA och har rullat ca 500 mil nu.
Användarvisningsbild
av Perra83
Haha!! Med husvagn är det nog bara att räkna med 1-1.5 liter milen. Testa och spring hundra meter med en lätt innerdörr 9X21 framför dig. Lite jobbigare än utan dörr :lol:
av Petzzon
MrCooper skrev:Jag har en liten fundering. Det är så att jag köpt en husvagn och på väg till köparen så fick jag följande siffror:
Distance: 57:1 km
Fuel: 2,6L (4,6L/100km)

och på vägen hem med en husvagn (ca 1.200kg) fick jag (detta med en maxfart på 80km/h):
Distance: 58:4 km
Fuel: 6,4L (10,9L/100km)

Är inte det lite väl stor skillnad eller skall jag räkna med att förbrukningen blir nästan 2,5 gånger så hög när jag kopplar på en husvagn?
Någon annan med husvagn som har input till detta så att jag har något att jämföra med?

Bilen är en V60 D4 VEA och har rullat ca 500 mil nu.
Det låter lite högt i mina ögon men stämmer säkert.
Finns en hel del avgöranda faktorer, är det en fullbreddsvagn du har? Fullbredd gör säkert 1 dl per mil, motvind kan lätt göra ytterligare 1dl.
Jag har dragit mycket med XC60, gamla automaten och AWD och det brukar hamna på ca 12,0/100km, men då har min vagn ytterligare 2 hjul och väger nästan ett ton mer.

Så med VEA, en V60 och en mindre vagn tycker jag man borde klara sig på en liter milen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag fick en förbrukning på 11.1l/100km med husvagn i somras på min D3:a. Det var nästan en fördubbling mot vad jag kör på innan (6.0l/100km), då är det en rätt liten husvagn som har totalvikt på runt 1050kg.

En V60 VEA får troligen ännu större skillnad då den från början har betydligt bättre luftmotståndsindex än en V70, och skillnaden med en vagn blir väldigt stor. Däremot är dina 5-6 mil en rätt dålig måttstock. Bara om det har varit höjdskillnad eller motvind på de två sträckorna kan det diffa 10-20% i förbrukning.
Har du tur kommer du ner nån dl när du kört lite längre sträckor. ;)
av MrCooper
Petzzon skrev: Finns en hel del avgöranda faktorer, är det en fullbreddsvagn du har?
Vagnen är 2.30 bred.
Får återkomma i sommar när jag gjort lite längre resor.

Tanken var inte att ställa upp vagnen utan att ha något att åka runt med.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Efter bara 138 mils blandad körning där jag både respekterat fartgränserna och legat 10-15 km över visar datorn 6L/10 mil. Jag segar mig inte upp i 90/110 som folk gör när de tror de sparar bränsle. Irriterande beteende att axa som en traktor ut på en motorväg. Ålahuvuden. :roll:
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Ökad fart ger ökad uppmärksamhet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]