Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kejo20
Hejsan
Jag är lycklig ägare av en Volvo S90, jag är 62 år och vill vårda denna bilen, mitt problem är att bladfjädern bak behöver bytas och jag vet inte var jag kan få tag på en ny.
Alla tipps mottages tacksamt.
MVH Kenneth
Användarvisningsbild
av Maxwell
Eller kanske SVIS (Svenska Volvoklubbar i Samverkan), det ligger i Köping. Du måste dock vara med i en ansluten Volvoklubb för att få handla där.

Vad har hänt med fjädern? Oftast är det stötdämparna som tar slut på dessa bilar och inte bladfjädern.
av rid54
Undrar som Maxwell ovan. Min 960 var hängig bak så fort man slängde i en väska, men det var Nivomaterna som tröttnat. Det var inte helt billigt att få dem bytta, men vad jag förstod efter samtal med Volvo var att fjäderbyte var betydligt värre. Det är klart, är den skadad så är det ju inget att snacka om.
av kejo20
Hej
Det verkar som att volvo ej har den kvar, art.nummret är borttaget,(6819301), jag har ej nivåmatic på min utan vanliga stötdämpare som är nya, bilen säckar betydligt bak vid last och vad jag förstått så mattas bladfjädern med åldern, bilen har gått 21000 mil. Jag söker med ljus och lyckta efter en ny.
Vilken volvoklubb kan man gå med i?
Hur hittar jag dom?
MVH Kenneth
av rid54
Hade inte alla 960/S90 Nivomater? Om inte fjädern är av eller helt slut borde det kunna vara ett "billigare" alternativ att försöka få dit sådana, även om befintliga dämpare är nya. Vanliga dämpare har ju ingen lyftkraft alls, som Nivomaterna har. Fjädern är ju (om bilen haft Nivomater) dimensionerad för att få lyfthjälp.
Användarvisningsbild
av Maxwell
Volvo gör ju om sina reservdelsnummer ibland så det kan vara värt att ringa om du inte redan gjort det. En annan tanke är att det sitter/har suttit en sänkningssats på bilen, för på den satsen som Volvo sålde sitter det en betydligt tunnare och "rakare" bladfjäder.

Ring till SVIS och fråga först m du har fjädrar, http://www.svis.se.
av kejo20
Hej
Det stämmer, jag har inte nivåmatic, köpte bilen av den anledningen, vilket kanske inte var bra :(
Har nu gått med i 900klubben. :lol:
Användarvisningsbild
av White
kejo20 skrev:Hej
Det verkar som att volvo ej har den kvar, art.nummret är borttaget,(6819301), jag har ej nivåmatic på min utan vanliga stötdämpare som är nya, bilen säckar betydligt bak vid last och vad jag förstått så mattas bladfjädern med åldern, bilen har gått 21000 mil. Jag söker med ljus och lyckta efter en ny.
Vilken volvoklubb kan man gå med i?
Hur hittar jag dom?
MVH Kenneth
Lämpligast är väl att gå med i Svenska Volvo 7/900 klubben, mycket trevlig klubb och forum. :-)-)

https://www.google.se/url?q=http://www. ... BDzSxRLyvA
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]